چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کتابخانه به سبک فیلم‌های علمی-تخیلی

امروزه کتابخانه‌ها دیگر تنها مکانی برای قفسه‌های کتاب نیستند فناوری و به کارگیری آن در کتابخانه‌ها یکی از موضوعات مورد علاقه کتاب‌دوستان و پژوهشگران است که خواهان به کارگیری بیشتر آن‌ها در فضای کتابخانه‌ای هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از Ebookfriendly امروزه کتابخانه‌ها دیگر تنها مکانی برای نشستن کتاب در قفسه‌ها نیستند، آن‌ها نه فقط فضاهایی تعبیه شده برای یک فرد هستند، بلکه برای گروهی از افراد گوناگون طراحی شده‌اند. این سایت گزارشی از فناوری‌هایی را ارائه داده است که کاربران و مخاطبان کتابخانه‌ها علاقه دارند تا آن‌ها را در کتابخانه‌ها ببینند و به کارگیرند.



راهنمای کتابخانه
یک شرکت طراح چینی به نام  TOOUT دست به یک نوآوری جالب زده است. این دستگاه کوچک در وهله اول یک بوک‌مارک(نشانه گذار کتاب) است؛ اما در عین حال دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند استفاده از کتابخانه‌ها را برای افراد آسان‌تر کند؛ چراکه یک همراه بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان در کتابخانه‌ها خواهد بود. وقتی‌که در فضای کتابخانه‌ای راه می‌روید، این دستگاه قدم به قم شما را به سمت کتاب‌هایی که خودتان می‌خواهید هدایت می‌کند. همچنین این وسیله می‌تواند حافظه‌ای را به همه کتاب‌های قرض گرفته شده اختصاص دهد و به کاربر یادآوری کند که در چه تاریخی باید کتاب‌ها را به کتابخانه بازگرداند.
 
از دیگر مزیت‌های این دستگاه یافتن کتاب‌ بدون دانستن سیستم طبقه‌بندی کتابخانه‌ها است؛ درواقع Library Guide نسخه تکامل‌یافته کارت‌های عضویت کتابخانه‌ای است که امکانات بیشتری به کاربران برای پیدا کردن کتاب‌ها می‌دهد.
 

 
 
librARi
نرم‌افزاری بر اساس واقعیت افزوده که توسط Pradeep Siddappa تولید شده و مبتنی بر تصویر است. تاکنون درباره استفاده از ارزش افزوده در کتابخانه‌ها مباحث زیادی گفته شده است، اما نمونه‌های کمی وجود دارد تا به ما بگوید که دقیقا آن‌ها چگونه کار می‌کنند. به طور قطع این نرم‌افزار یکی از بهترین استفاده‌ها را از قابلیت AR در کتابخانه‌ها کرده است. به‌گونه‌ای که می‌تواند با آگاهی از مدل جاگذاری کتاب در قفسه‌ها یافته‌های جدید را به شما معرفی کند، همچنین می‌تواند کتاب‌های مشابه را برایتان پیدا کند.
 

 
هواپیمای بدون سرنشین
دسترسی به کتاب یک کتابخانه بدون مراجعه شما به آنجا! شما می‌توانید کتاب‌ها را پیدا کنید؛ البته آن‌ها هم می‌توانند شما را پیدا کنند. آینده به هواپیماهای بدون سرنشین تعلق دارد. درست مانند هواپیماهای بدون سرنشین آمازون که کالاها را برای مشتریان خود ارسال می‌کنند، کتابخانه‌ها هم می‌توانند کتاب‌ها را برای مشتریان خود ارسال کنند.
 
این سیستم از هگزاکوپتر‌ها از شش روتوره بهره می‌گیرد تا سفارشات و کتاب‌های درسی را برای سفارش‌دهندگان ارسال ‌کند. امروزه، هواپیماهای بدون سرنشین هوشمندانه می‌توانند شما را با موقعیت مکانی گوشی همراه خودتان پیدا کنند، بنابراین نیازی نیست آدرسی ثابت بدهید.
 
فقط تصور کنید! شما در یک اتاق مطالعه در کتابخانه عمومی نیویورک نشستید یا در حال نوشتن مقاله‌ای هستید، در عین حال تصمیم می‌گیرید کتاب دیگری بخوانید. در همان‌ مکانی که هستید، بمانید و از اپلیکیشن ویژه خود برای سفارش کتاب استفاده کنید. هواپيمای بدون سرنشین کتاب‌های شما را می‌آورد. سفارش خود را بیرون بیاورید و آن‌ کتاب‌هایی که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید را درون جعبه بگذارید. هواپيماهای بدون سرنشين آن‌ها را در جای خود قرار خواهند داد.
 

 
رابط دیجیتالی برای چاپ کتاب
هر فردی که از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کرده است، هرگز نمی‌تواند از استفاده رابط دیجیتال و دیگر ابزارهای مفید دست بر دارد. جست‌وجو کردن محتوای کتاب‌ها و منابع در وب‌سایت‌ها، گرفتن یک ترجمه فوری، نوشتن یادداشت‌ها و جمع‌آوری متن‌های انتخاب شده از کتاب؛ همه این‌ها می‌تواند روی دستگاهی باشد که ما برای خواندن یک کتاب از آن استفاده می‌کنیم.
 
فینگر لینک پروژه‌ای دقیق است که توسط FUJITSU ایجاد شده است و  به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزار‌های دیجیتالی کتاب‌ها را به هر میزان که می‌خواهید چاپ کنید. این سیستم شامل دو عنصر است؛ یک دوربین برای خواندن اطلاعات از دنیای واقعی و پروژکتوری که اطلاعات دیجیتالی را در دنیای واقعی نمایش دهد.

 
ابزار کتابخانه‌ای
واضح است سیستمی مانند فینگر لینک سالانه  بودجه کتابخانه‌ها را برای چندین بار از بین می‌برد، راه آسان‌تری هم هست. یک کتابخانه می‌تواند به بازدیدکنندگان خود ابزارهای کوچکی را پیشنهاد دهد که افراد می‌توانند این ابزارها را قرض بگیرند و در اتاق مطالعه خود استفاده کنند. این ابزار برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال یک قلم یا هر چیز دیگری که باعث می‌شود مشتریان محتوای دیجیتالی را برای خود نشانه‌گذاری کند.
 
یکی از این ابزارهای کوچک Ivy Guide است؛ شما می‌توانید با خودکار خود ترجمه کلمات را در کتاب‌های چاپی بیابید.
 
ابزاری دیگری هم وجود دارد که وقتی متنی را نشانه‌گذاری می‌کنید، بلافاصله در برنامه دفترچه یادداشت خود در یک کامپیوتر ظاهر می‌شود. هنگامی که کارتان را به پایان بردید، می‌توانید به سادگی یادداشت برجسته شده را برای ایمیل خود ارسال کنید. چنین ابزار کتابخانه‌ای برای کسانی مفید خواهد بود که از تکنولوژی‌های سطح پایین‌تر بهره می‌گیرند یا کسانی که از برنامه‌های پیشرفته استفاده نمی‌کنند.

 
چاپ بر روی ماشین‌های تقاضا
کتابخانه‌های خالی از کتاب؛ جایی که شما نمی‌توانید هیچ کتاب چاپی را پیدا کنید، بدیهی است که کتابخانه‌های الکترونیک، کتابخانه‌های سنتی را از بین نخواهد برد؛ درست همانگونه که کتاب‌های الکترونیک هیچگاه جای کتاب‌های چاپی را نگرفته‌اند.

Espresso Book Machine (EBM)؛ ماشین کتاب اسپرسو یک محصول واقعی است که توسط شرکت Xerox ساخته شده. شما می‌توانید کتاب خود را سفارش دهید، این دستگاه 150 صفحه را در یک دقیقه چاپ می‌کند. روند کار اینگونه است که دستگاه به یک کاتالوگ آنلاین بیش از هفت میلیون کتاب متصل شده است. همچنین مؤسسات با استفاده از EBM  می‌توانند عناوین سفارشی را چاپ کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها