سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
خواندنی‌ترین کتاب‌های علمی که امسال نباید از دست بدهید

چندی پیش فهرستی از پر مخاطب‌ترین کتاب‌های علمی در سایت تحلیلی Endpoints منتشر شد که این سایت پیشنهاد می‌کند علاقه‌مندان به علم در سال 2019 این کتاب‌ها را بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سایت تحلیلی Endpoints  فهرستی از کتاب‌های علمی منتشر کرده که می‌تواند برای مخاطبان در سال 2019 حائز اهمیت باشد.
 
 
زندگی یک سلول: یادداشتی از یک زیست‌شناس
«زندگی یک سلول» نوشته لوئیس توماس است که این نویسنده همبستگی دنیای طبیعی و بیولوژیکی را در کتابش انعکاس داده است. او دو جایزه بین‌المللی در زمینه کتاب را برای این اثر از آن خود کرده است. توماس در 29 مقاله اندیشه‌های خود را در مجله پزشکی New England منتشر کرده است.

این نویسنده 15 سال رئیس بخش پاتولوژی در دانشکده پزشکی نیویورک و همچنین یک شاعر و اتیمولوژیست(ریشه‌شناسی) بود. ایده‌های او در مورد میتوکندری‌ها(اندامک انتقال انرژی در سلول) و انسان‌ها به عنوان بخشی از یک سیستم گسترده و سلولی، ایده‌ای چهل‌ساله است. نویسنده در این کتاب مقاله‌های شخصی خود را در موضوعاتی نظیر رایانه، میکروب‌ها، زبان، موسیقی، مرگ، حشرات و داروها گسترش داده است.
 

 
پاسخ‌‌های کوتاه به سوالات بزرگ
دومین کتابی که برای خواندن در سال 2019 پیشنهاد می‌شود، کتابی است از استیفن هاوکینگ با عنوان «پاسخ‌های کوتاه به سوالات بزرگ» است. ایده‌های جدید در بیگ بنگ؛ خلق نظریاتی درباره زمان و فضا و سیاهچاله؛ ساخته ذهن استیفن هاوکینگ، مشهورترین دانشمند قرن است. وی در کتاب نهایی خود سوالاتی را مطرح می‌کند؛ سوالاتی که شاید برای یک بار ذهن هر فردی را به خود درگیر کرده باشد؛ آیا انسان‌ها فضا را استعمار می‌کنند؟ نقش هوش مصنوعی در آینده بشری چیست؟ آیا باید در مورد بقای انسانیت خوش‌بین یا بدبین باشیم؟ آیا خدا وجود دارد؟

 
خون بد: اسرار و دروغ در راه اندازی دره سیلیکون
الیزابت هولمز در سال 2003 شرکت ترانوس را تاسیس کرد؛ یعنی شرکتی فعال در زمینه تست خون که زمانی ارزش بازاری معادل 9میلیارددلار داشت و از محبوبیت زیادی در دره سیلیکون برخوردار بود.

این شرکت درنهایت ادعا کرد صاحب نوعی فناوری برای اندازه‌گیری خون است. در این شرکت بیش از 240 آزمایش به طور دقیق و به سرعت اندازه‌گیری می‌شدند و هولمز اقدام به جمع آوری 700 میلیون دلار از سرمایه گذاران کرد. این شرکت بیش از 10 میلیارد دلار ارزش داشت. تنها مشکل این بود که تکنولوژی ظاهرا مبتکرانه شرکت ترانوس کار نمی‌کرد.
 
جان کریرو نویسنده این کتاب، خبرنگار تحقیقاتی مجله وال‌استریت است که چند سال پیش در مجموعه مقاله‌ای فاش کرد که تکنولوژی تست خون این کمپانی حقیقت ندارد. وی داستان‌های بسیار گسترده‌ای را در کتاب خود درباره افزایش و سقوط شرکت توضیح داده است.
 

 
مشکل سه‌گانه بدن
آیا ما واقعا می‌خواهیم با یک نژاد بیگانه ارتباط برقرار کنیم؟ در مسائل سه جانبه، سینس لیو (نویسنده) ، برنده جایزه علمی تخیلی، مفاهیم سیاسی، اجتماعی و علمی را تصور می‌کند که ممکن است در جهانی دیگر اتفاق بیفتد. همان‌طور که استفان هاوکینگ یک بار گفت: «یک روز، ممکن است یک سیگنال از یک سیاره مانند این دریافت کنیم.»


 
 
زنان در علم: 50 پیشگامی که جهان را تغییر دادند
در میانه‌های دوم سال 2018 زنان در تاریخ تقریبا صد کرسی را در مجلس نمایندگان به ثبت رساندند. این کتاب از ایگنوتوفسکی یک پیشنهاد جالب است که برای بزرگسالان و حتی نسل بعدی زیست‌شناسان، فضانوردان و مهندسان می‌تواند هدیه‌ای هیجان‌انگیز باشد.


 
 
قهرمانان: قدرت شگفت‌انگیز انسان‌ها و رایانه‌ها زمانی که با یکدیگر  کار می‌کنند
توماس مالون مدیر موسسه مرکز اطلاعات جمع‌آوری شده MIT است که کتاب جدید خود را در مورد چگونگی استفاده از AI و داده‌های بزرگ برای هدایت آینده علم درست به نگارش درآورده است.
 
در مورد آینده دستگاه‌هایی که مشغول کار هستند، گفته شده است، اما مالون روشن می‌کند که هوش مصنوعی در حال حاضر درب‌هایی را باز کرده است که قبلا به بشریت بسته شده‌اند.


 
 
چیزی‌ که در آینده می‌بینیم
«چیزی که در آینده می‌بینیم» نوشته شده توسط جیم الخلیلی است. وی فیزیکدان تئوری است که یک تیم رویایی علمی برای آخرین کتاب خود طراحی کرده است.
 هدف این کتاب آشنایی با آینده، نه از جنبه علم تخیلی، بلکه درباره جهان و آن چیزی که در دهه‌های آینده به نظر می‌رسد.


 
 
جایی که بوداییسم با علوم اعصاب ملاقات می‌کند
چه اتفاقی می‌افتاد اگر که دالایی لاما درباره ذهن و علوم اعصاب سخن‌ها بگوید. رهبری مذهبی که خودش می‌گوید اگر به عنوان دالایی لامای چهاردهم انتخاب نمی‌شده قطعا مهندسی را در پیش می‌گرفته است.  در واقع این ایده پلی است بر شکاف بین تفکر معنوی و علم غربی. زمانی که مغز ما با هر دو آن ها مواجه می‌شود. این کتاب توسط دالایی لامای چهاردهم نوشته شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    مثلاً سایت اطلاع‌رسانی کتاب ایران هستین و یحتمل اکثر قریب به اتفاق بازدیدکننده‌های اینجا از قشر تحصیل‌کرده و فرهیخته هستن. به احترام اینا هم که شده ترجمه‌هاتون رو ویرایش کنید و به فارسی تر و تمیز تبدیل کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها