شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
نویسندگی یک شغل تشریفاتی شده است

در گزارش سالیانه انجمن نویسندگان انگلیس دوباره از کاهش درآمد نویسندگان خبر داده شده است. آمارها می‌گویند نویسندگان اکثراً به فکر یک شغل دوم هستند تا امرار معاش کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، گزارش سالیانه انجمن نویسندگان انگلیسی حاکی از کاهش درآمد نویسندگان این کشور نسبت به سال گذشته است. این انجمن تابستان سال گذشته نیز در گزارش خود از کاهش درآمد نویسندگان خبر داده بود.
 
در این گزارش آورده شده است که متوسط درآمد نویسندگان به کمتر از 10 هزار پوند در سال کاهش یافته است و در حقیقت شواهد نشان می‌دهد شغل نویسندگی در خطر انقراض قرار گرفته است. این درحالی است که درآمد مشاغل خدماتی با متوسط 50هزار پوند در سال بیشتر از حقوق نویسندگان است.
 
بر اساس این گزارش در حال حاضر بیشتر نویسندگان حرفه‌ای که در انگلیس زندگی می‌کنند، معمولاً عمده درآمدشان از راهی غیر از نوشتن تامین می‌شود و در اصل نویسندگی شغل دوم آنها محسوب می‌شود.
 
انجمن نویسندگان انگلیس در مصاحبه با بیش از 5500 نویسنده حرفه‌ای در بریتانیا به این نتیجه رسیده است که این خطر هر روز بیشتر احساس می‌شود که نویسندگی در حال تبدیل شده به یک شغل تشریفاتی و اشرافی است.
 
این انجمن در تحلیل خود می‌گوید: کاهش درآمد یک عامل اصلی کمبود نویسندگان از نژادها و نسل ‌های مختلف شده است. گزارش انجمن در حالی منتشر شده است که مرکز تحقیقاتی کپی رایت دانشگاه گلاسکو نیز در تحلیلی عامل درآمد را موجب کاهش کار نویسندگان مهاجر و اقلیت در این کشور می‌داند.
 
آمارهای ارائه شده توسط دانشگاه گلاسکو نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 94 درصد نویسندگان انگلیس را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. طبق همین آمارها حدود 70درصد نویسندگان نیز برای کسب درآمد معقول شغل دوم انتخاب کرده‌اند.
 
نیکلا سولومون دبیر اجرایی انجمن نویسندگان نیز می‌گوید: متاسفانه با وجود این گزارش تشریفاتی بودن شغل نویسندگی هر روز بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است.
 
کیت دی وال نویسنده انگلیسی که اخیراً کتابی درباره طبقه کارگر انگلیس منتشر کرده است ضمن اظهار تاسف از خواندن این گزارش می‌گوید: این روزها نه تنها افراد طبقه کارگر نمی‌توانند وارد شغل نویسندگی شوند بلکه نویسندگان حرفه‌ای نیز باید به فکر شغل دوم باشند.
 
وی اعتقاد دارد در جامعه امروزی انگلیس اگر ببینید نویسنده‌ای همچنان به شغلش ادامه می‌دهد به طور حتم باید عامل اصلی این تداوم را عشق و علاقه شخصی بدانید چون از راه نوشتن نمی‌توان مشکلات معیشتی را حل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها