چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
آتوسا مشفق: ای کاش «لولیتا» را من نوشته بودم

آتوسا مشفق، نویسنده ایرانی-آمریکایی کتاب «سال استراحت و آرامش من» در این مطلب از آثاری سخن می‌گوید که در زندگی‌اش تأثیرگذار بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، آتوسا مشفق نویسنده ۳۷ ساله ایرانی-آمریکایی است که با انتشار آخرین رمان خود «سال استراحت و آرامش من» نگاه‌های زیادی را به سوی خود جلب کرد و اخبار بسیاری از نشریات را به خود اختصاص داد.  او در سال ۲۰۱۴ به خاطر رمان «الین» به مرحله نهایی جایزه من بوکر راه یافت. مشفق همچنین در سال ۲۰۱۶ جایزه‌ بنیاد همینگوی را برد و به مرحله نهایی جایزه انجمن منتقدین کتاب ملی آمریکا رسید.
 
از او درباره آثاری که می‌خواند، دوست دارد، هدیه می‌دهد و ..... سؤال کردیم. خواندن پاسخ‌های این نویسنده ایرانی-آمریکایی خالی از لطف نیست:
 
کتابی که در حال حاضر می‌خوانم:
در حال حاضر کتاب «دختران شیطان سفید: زنانی که در محله چینی‌های سان‌فرانسیسکو علیه برده‌داری جنگیدند» نوشته جولیا فلین سایلر را می‌خوانم.
 
کتابی که زندگی‌ام را تغییر داد:
جواب مشخصی برای این سؤال ندارم. شاید حساسیت زیادی به این موضوع دارم اما هر بار عاشق کتابی می‌شوم چند هفته دل‌شکسته هستم، با چند نفر صحبت می‌کنم و سپس از ذهنم پاکش می‌کنم. فقط با این روش می‌توانم به کارم ادامه دهم.
 
کتابی که ای کاش من نوشته بودم:
«لولیتا» نوشته ولادیمیر ناباکوف. دوست دارم بدانم اگر نویسنده «لولیتا» زن بود خوانندگان چه عکس‌العملی داشتند.
 
کتابی که دست‌کم گرفته شده است:
به نظرم زنی که مجموعه «هری پاتر» را نوشت باید مورد تحسین بیشتری قرار می‌گرفت.
 
آخرین کتاب خنده‌داری که خواندم:
اخیراً داستان‌های خنده‌داری نخوانده‌ام اما فکر می‌کنم چند سال پیش وقتی «شکایت پورتنوی» نوشته فیلیپ راث را خواندم دوست داشتم بخندم.
 
آخرین کتابی که با خواندنش اشک ریختید:
به یاد ندارم با خواندن کتابی گریه کرده باشم اما در مهدکودک  با خواندن کتاب «چروک همیشگی» نوشته ناتالی بابیت دچار فاجعه هویتی شدم. این کتاب درباره خانواده‌ای است که هیچ‌وقت نمی‌میرند.
 
کتابی که نتوانستم تا پایان بخوانم:
کتاب‌های زیادی را نتوانستم تا پایان بخوانم.
 
کتابی که از نخواندنش خجالت‌زده هستم:
من از نخواندن کتابی خجالت‌زده نمی‌شوم. هر کس علاقه‌ای دارد و ممکن است کتابی مطابق با علایق من نوشته نشده باشد.
 
کتابی که از خواندنش لذت می‌برید:
نوشته‌های مادرم.
 
کتابی که دوست دارید به دیگران هدیه بدهید:
کتاب «به شما خوش می‌گذرد» نوشته آمی بارودیل یکی از مجموعه‌های داستان کوتاهی است که خیلی دوست دارم و همیشه به دیگران هدیه می‌دهم.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها