جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
برندگان جایزه محمود درویش 2019 معرفی شدند

جوایز ادبی و هنری دهمین دوره جایزه محمود درویش به شاعری از اردن، نویسنده‌ای از مصر و نقاش و تصویرگری از فلسطین تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه الاهرام-جایزه ادبی محمود درویش که هر سال به مناسبت سالروز تولد محمود درویش، شاعر و نویسنده مقاومت فلسطین به خالقان ادبیات پیشرفته از نظر هنری و فکری اهدا می‌شود، به امجد ناصر، شاعر اردنی، صنع‌الله ابراهیم، رمان‌نویس مصری و کمال بلاطه، تصویرگر فلسطینی تعلق گرفت.

در بیانیه این جایزه درباره انتخاب کمال بلاطه به عنوان هنرمند سال و برگزیده این جایزه آمده است: «علی‌رغم شرایط دشواری که فلسطینی‌ها در دهه شصت میلادی با آن روبه‌رو بودند، بلاطه توانست درسش را در رشته هنرهای زیبا در رم و سپس امریکا ادامه دهد و تحقیقات گسترده‌ای را درباره هنر مدرن اسلامی در مجلات متعدد منتشر کند و کتب بسیاری را درباره هنر فلسطینی در نیم قرن به زبان انگلیسی و عربی به زیور طبع بیاراید. او در هنر به جایی رسید که آثارش اکنون در مقر سازمان یونسکو، کتاب‌خانه ملی پاریس، موزه بریتانیا و موزه قصرحمراء و موزه‌های دیگر در سراسر جهان یافت می‌شود.»

 در این بیانیه درباره امجدناصر، شاعر اردنی و انتخاب او آمده است: «امجد ناصر علاوه بر این‌که شاعری است که شعرهایش به سادگی، عمق و زیبایی متمایز و برجسته‌اند، شخصیت فرهنگی فعال و تاثیرگذار او در دنیای عرب چشم‌ناپوشیدنی است.»

او نخستین شعرش را در سال 1979 با عنوان «ستایشی برای قهوه‌خانه دیگر» منتشر کرد و بعدها ده‌ها مجموعه شعر دیگر از او منتشر شد. کتاب خاطرات «بیروت کوچک است به اندازه یک کف دست»، رمان‌ «جایی که باران نمی‌بارد» و سفرنامه‌ «در سرزمین‌های مارکز» از دیگر آثار ادبی این شاعر اردنی هستند.

 و درباره صنع‌الله ابراهیم، رمان‌نویس مصری برنده جایزه محمود درویش آمده است: «او نویسنده‌ای خلاق و مبدع و پیشرو است که پرداختن به امور انسانی متعدد مانع او در خلق آثار ادبی بسیار که زیبا و جسورانه است نبوده؛ ابراهیم که پدیده ‌ادبی منحصر به‌ فرد و متمایز دنیای عرب به شمار می‌رود تلاش کرده تا رمان عربی را از خلال آزمون‌های بسیار تنوع و گستردگی ببخشد و موفق هم بوده است.»

 صنع‌الله ابراهیم در سال 2003 از پذیرفتن جایزه رمان عربی که از سوی شورای عالی فرهنگ مصر اهدا می‌شد امتناع کرد و در سال 2004 برنده جایزه «اندیشه آزاد ابن رشد» شد. برخی از مهم‌ترین رمان‌های این رمان‌نویس مصری عبارتند از: «بیروت،بیروت»،«قانون فرانسوی»،«عمامه و کلاه» و «تعقیب و گریز».

فارس سباعنه، مدیر موزه محمود درویش درباره این جایزه گفت: «این جایزه بر دو معیار اساسی آزادی و ابداع استوار است و به افرادی اهدا می‌شود که آثارشان تاثیر مهم و به‌سزایی بر هنر و ادبیات و تاریخ داشته باشد و هر کدام از برگزیدگان علاوه بر ارزش معنوی این جایزه که اسم محمود درویش را بر خود دارد، برنده 12 هزار دلار خواهند شد.»

 جایزه محمود درویش که بر فرهنگ فلسطین و نقش شاخص محمود درویش و اهمیت آثار او تاکید دارد، اولین جایزه‌ای است که به نام یک ادیب فلسطینی ثبت شده است و هر سال به هنرمندی از جهان عرب چه فلسطینی و چه غیر فلسطینی تعلق می‌گیرد که آثارش همانند محمود درویش وقف ارزش‌های اخلاقی و انسانی، آزادی و دموکراسی و روشنگری شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها