دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
انتشار کتاب جدید برنده بوکر 2015 / «بازی تاج و تخت» جدیدی در قفسه کتابفروشی‌ها

مارلون جیمز، نویسنده کتاب «تاریخچه مختصر هفت قتل» و برنده جایزه بوکر سال 2015 کتاب جدیدی تحت عنوان «پلنگ سیاه، گرگ قرمز» نوشته است که نقش «بازی تاج و تختِ» آفریقایی‌ها را ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تایم، بیش از سه سال پیش مارلون جیمز، نویسنده کتاب «تاریخچه مختصر هفت قتل» که تازه برنده جایزه بوکر شده بود اعلام کرد کتاب بعدی‌اش مانند «بازی تاج و تختِ آفریقایی‌» خواهد بود.
 
بعدها جیمز اعلام کرد حرفش شوخی بوده است اما حالا و با رونمایی از داستان جدیدش تحت عنوان «پلنگ سیاه، گرگ قرمز» که در ژانر فانتزی نوشته است همه خبرنگاران در حال مقایسه کار جدیدش با «بازی تاج و تخت» هستند.
 
«پلنگ سیاه، گرگ قرمز»، که سه جلدی است، هفته پیش وارد بازار کتاب شد و از چند منظر شبیه «بازی تاج و تخت» است. جنگ‌های خونین، گروه‌های سلطنتی مختلف، و حیوانات بزرگ. خود مارتین می‌گوید در اثر محبوب جورج مارتین دقت زیادی کرده است تا دریابد نویسنده آمریکایی چگونه از حیوانات افسانه‌ای در «افسانه یخ وآتش» استفاده کرده است.
 
البته جیمز آفریقا را به عنوان مکان داستان انتخاب کرده است و شخصیت‌های رنگین‌پوست در تاریخچه و اسطوره‌شناسی آفریقا در داستان نقش مهمی دارند. از این لحاظ جیمز در رده نویسندگانی چون تونی آدیمی و ان. کی. جمیسین قرار دارد که معتقدند باید کلیشه‌های حاضر در داستان‌های فانتزی را درهم شکست اما در داستان جیمز جان اسنویی وجود ندارد. خود جیمز در این باره می‌گوید: «دوست نداشتم جنگجویی مقتدر و باشکوه خلق کنم. شخصیت اصلی داستان من از طرق حس بویایی‌اش نزدیک شدن دشمن را متوجه می‌شود. شخصیتی خشن و بی‌اعتماد به عشق دارد و از این خصوصیات برای یافتن کودکی گم‌شده بهره می‌گیرد.»
 
«پلنگ سیاه، گرگ قرمز» ایده خط‌کشی بین ادبیات و ژانر داستانی را رَد می‌کند. مارلون می‌گوید بعضی از ناشران بریتانیایی کتابش را قبول نکردند زیرا معتقد بودند «به عنوان کتابی ادبی بیش از حد علمی-تخیلی است و بیش از ظرفیت داستان‌های علمی-تخیلی ادبی است. مسخره است که ناشران معتقدند کسی که علاقه‌ای به این کتاب داشته باشد توانایی خواندن آثار تونی موریسون را ندارد.»
 
«پلنگ سیاه، گرگ قرمز» اولین کتابی است که مارلون جیمز از زمان برنده شدن جایزه بوکر نوشته است. «تاریخچه مختصر هفت قتل» داستانی جنایی و برگرفته از ترور واقعی باب مارلی در سال 1976 است. جیمز اولین جامائیکایی بود که موفق شد جایزه بوکر را به دست آورد و با دریافت این جایزه معروف شد و به ستاره‌ای در آسمان ادبیات تبدیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها