شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
تلاش‌های برنده جایزه کاستا در بخش رمان‌اولی‌ها پس از 17 سال به بار نشست

چند شب پیش استورات ترتون، خبرنگار انگلیسی برنده بهترین داستان کاستا در بخش رمان‌اولی‌ها شد. خبرنگاری که برای نوشتن کتابی موفق 17 سال صبر کرد و به زعم خودش «مشقات زیادی» را متحمل شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، هفته پیش داستان «هفت مرگ اِوِلین هاردکَسِل» نوشته استوارت ترتون برنده جایزه کاستا در بخش رمان‌اولی‌ها شد و هیئت داوران از این داستان به عنوان «روایت هوشمندانه، جذاب، و بدیع از داستانی جنایی» یاد کردند اما نویسنده انگلیسی روند نوشتن این داستان را «وحشتناک» خواند.
 
شب دوشنبه، ترتون به عنوان برنده جایزه کاستا در بخش رمان‌اولی‌ها شد. بخشی که در آن 117 اثر توسط هیئت داوران بررسی شدند. هیئت داوران درباره این اثر نوشتند: «زمین گذاشتن این کتاب غیرممکن است. همه ما از خواندن این رمان و اینکه داستانِ اولِ یک نویسنده چنان منظم و دقیق نوشته شده است شگفت‌زده شدیم.»
 
ترتون 38 ساله خبرنگاری مستقل است و پیش از این میلی به نویسنده شدن نداشت اما در بچگی طرفدار آگاتا کریستی بود و همیشه دوست داشت داستانی معمایی-جنایی بنویسد. تلاشی که در 21 سالگی شروع شد اما نتیجه‌اش چنان بد بود که ترتون به مسیر دیگری کشاند و ترتونِ جوان پیش از خبرنگار شدن به دور دنیا سفر کرد و در کتابفروشی‌های مختلف، فرودگاه، و مزارع  مشغول به کار شد و همچنین نظافت سرویس‌های بهداشتی رستوران‌ها را انجام داد.
 
هنگامی که ایده داستان «هفت مرگ اِوِلین هاردکَسِل» به ذهنش رسید به عنوان نویسنده کتاب‌های مربوط به سفر در دوبی کار می‌کرد. «ایده داستان به ذهنم رسید اما هیچ نظری درباره شخصیت‌های داستان یا اتفاقات به صورت جزئی نداشتم. می‌دانستم مجبورم به انگلیس برگردم، نیاز به جو کشور و خانه‌های مجللش دارم. باید از جنگل‌های مختلف دیدن کنم و در کشوری بیابانی نمی‌توانم چنین کاری را انجام دهم.»
 
وقتی ترتون به لندن برگشت نمی‌توانست بنویسد: «هر چه بیشتر برای نوشتن برنامه‌ریزی می‌کردم، هر چه بیشتر تلاش می‌کردم سرنخ‌ها را به هم ربط دهم، اوضاع پیچیده‌تر می‌شد. احتمالاً دوستانم از حضور در کنار من خیلی عذاب کشیدند چون هم‌زمان به 18 مسیر مختلف فکر می‌کردم. از زندگی‌ام در دوبی گذشتم و به کشورم برگشتم. کاری که برایم خیلی سخت بود اما در نهایت اوضاع بهتر شد. ناگهان بارقه‌ای از امید در من شکل گرفت.»
 
اولین رمان ترتون یکی از برندگان جایزه پنج بخشی کاستا بود که به لذت‌بخش‌ترین آثار سال و نویسندگانی تعلق می‌گیرد که ساکن بریتانیا و ایرلند هستند. «آدم‌های معمولی» نوشته سالی رونی موفق شد برنده جایزه بخش رمان شود و آثاری چون «سکوت دختران» نوشته پت بارکر و «معلم ایتالیایی» نوشته تام راچمن را از رقابت کنار بزند.
 
جایزه کتاب سال کاستا هم در پایان ماه ژانویه اعلام می‌شود و تِرتون یکی از بخت‌های دریافت جایزه 30 هزار پوندی کتاب سال است. سال گذشته هلن دانمورِ شاعر چند ماه پس از مرگش به عنوان برنده جایزه سال کاستا معرفی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها