شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
«بی‌گوشی‌هراسی»، «عدالت»، «یکبار مصرف»، و «زهرآگین»، کلمات سال دیکشنری‌های معتبر جهان

هر ساله دیکشنری‌های معتبر دنیا از جمله کمبریج، آکسفورد، میریام وبستر، کالینز، و ..... کلمات منتخب خود را انتخاب و به نسخه جدید اضافه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دیکنشری کمبریج کلمه «نوموفوبیا» به معنای هراس از نداشتن گوشی یا بی‌گوشی‌هراسی را به عنوان کلمه سال 2018 انتخاب کرد. این نظرسنجی بر روی وبسایت کمبریج قرار داده شد و مردم به کلمه موردنظر خود رأی دادند.
 
«شکاف جنسیتی»، «تخریب محیط‌زیست»، و «فرصت ندادن به دیگران برای بیان عقاید و نظرات خود در جمع» از دیگر نامزدهای کلمه سال 2018 کمبریج بودند اما در نهایت «نوموفوبیا» بیشترین رأی را به خود اختصاص داد.
 

دیکشنری کمبریج در وبلاگ خود توضیح داد نوموفوبیا از ترکیب no mobile phone و phobia به وجود آمده است و در بخشی دیگر خطاب به رأی‌دهندگان نوشتند: «انتخاب این کلمه توسط شما نشان می‌دهد این نوع از اضطراب در سراسر جهان تجربه می‌شود و نیاز به یک کلمه برای توصیف این حالت وجود دارد.»  «پوپولویسم» کلمه برگزیده کمبریج به انتخاب مردم در سال 2017 بود.
 
هر ساله دیکشنری‌های معروف کلمات جدیدی را به نسخه‌های ویرایش‌شده خود اضافه می‌کنند و این کلمات اغلب از میان موضوعاتی انتخاب می‌شود که بر زندگی مردم سراسر دنیا تأثیر گذاشته است.
 
بعضی از دیکشنری‌ها مانند کمبریج انتخاب کلمه سال را به مردم واگذار می‌کنند. این در حالی است که دیکشنری آکسفورد، وبستر، و کالینز کلمات سال خود را بر اساس بیشترین جستجو توسط کاربران مشخص می‌کنند.
 
«عدالت» کلمه منتخب وبستر در سال 2018 است و میزان جستجوی آن در سال 2018 حدود 74 درصد بیشتر از سال 2017 بوده است. سال گذشته وبستر «فمینیسم» را به عنوان کلمه سال معرفی کرده بود.
 

دیکشنری آکسفورد کلمه «زهرآگین» یا «سمی» را به عنوان کلمه محبوب سال 2018 انتخاب و اعلام کرد این کلمه نشان‌دهنده اتفاقات و احساسات سال 2018 است. سال گذشته دیکشنری آکسفورد کلمه «جنبش جوانان» را به عنوان کلمه سال برگزید و به عنوان «تغییرات قابل‌توجه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که از اعمال یا تأثیر جوانان در جامعه صورت می‌گیرد.» توصیفش کرد.
 

و در نهایت دیکشنری کالینز کلمه «یکبارمصرف» را به عنوان کلمه سال برگزید و منظور ظروف و همه تولیدات یکبارمصرفی است که موجب خسارت به محیط‌زیست می‌شوند. «اخبار جعلی» کلمه سال این دیکشنری در سال 2017 بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها