نماینده شرکت کوبو کانادایی تولیدکننده کتابخوانهای الکترونیک یکی از سخنرانان کنفرانس بازارکتاب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. وی از روش شرکت کانادایی برای کوتاه کردن محتوای کتاب ها میگوید.
شرکت کوبو محتوای فرم کوتاه و سریالی کردن آن را مطرح کرده است. کمی بیشتر توضیح میدهید؟
بله این طرح توسط کوبو برای اولین بار در کشور هلند اجرا شد. ما کتابها را به قسمتهای کوتاهتر تقسیم میکنیم و در اختیار کاربران قرار میدهیم. به جرات میتوانم بگویم پلتفرمهای آینده کتابخوانها بر اساس نوشتههای کوتاه تنظیم خواهند شد. سری کتابهای کوتاه و مفید بیشتر از کتابهای بلند و کسلآور طرفدار دارد.
در این مسیر کسانی هم شما را همراهی کردند؟
بله ناشرانی که در حال پیوستن به این کمپین هستند همچنان افزایش مییابد. بسیاری از ناشران علاقمند به کوتاه کردن محتوای کتابها یا سریالی کردن آنها هستند.
آیا موفقیت خاصی هم در این مسیر کسب کردید؟
قبل از هر چیزی باید بگویم مردم این روزها همان چیزهایی را میخوانند که برایشان تولید میشود. در اصل این ناشران هستند که تعیین میکنند مردم چه بخوانند و چقدر مطالعه کنند. البته این تاسف آور است ولی در این صنعت این طور جواب داده است. تجربه چند ساله شرکت کوبو در زمینه سریال سازی محتواهای خود این است که نوعی اعتیاد برای خواندن محتواها ایجاد کرده است. مردم برای خواندن وقتی پول خرج میکنند که نیاز به آن داشته باشند و به نظرم ما این نیاز را با این روش ایجاد کردهایم.
در کنفرانس نمایشگاه فرانکفورت قرار است در مورد درآمدزایی صنعت کتاب صحبت شود. به نظر شما این روش شرکت کوبو چقدر در درآمدزایی ناشران نقش دارد؟
به عنوان یک شرکت تولیدکننده کتابخوان تنها کاری که میکنیم این است که این گره چندصد ساله بین نویسنده، ناشر و فروشنده کتاب را باز کنیم. اولین کار این است که این عوامل چطور باید باهم کار کنند. باید یک فضای اعتماد ایجاد شود.
نظر شما