جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
وزیر امور خارجه اوباما: به نتانیاهو اعتماد ندارم

جان کری، سناتور و وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما خاطراتش را از دوره خدمتش در وزارت خارجه را در کتابی تحت عنوان «هر روز اضافی است» جمع‌آوری کرده است که در ماه جاری میلادی وارد بازار کتاب می‌شود. وی در این کتاب از بی‌اعتمادی خود به بنیامین نتانیاهو پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اورشلیم پست، جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتابی که ماه جاری میلادی وارد بازار کتاب می‌شود، انزجار خود را از کار کردن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالی فلسطین اعلام کرد.
 
بخش‌هایی از این کتاب در واشنگتن پست منتشر شده است و مهم‌ترین دیپلمات دولت اوباما اعلام می‌کند در آخرین عملیاتی که علیه حماس در سال 2014 انجام دادند اعتماد خود را به نتانیاهو از دست داد زیرا نتانیاهو سیاستمدارانه حرف‌هایی را علیه کری به صورت محرمانه‌ به رسانه‌ها می‌گفت.
 
کری می‌نویسد: «عنصر اعتماد فردی من به نتانیاهو از بین رفت. به او گفتم ما طبق اطلاعاتی که خودت به ما دادی در حال انجام ذاکره برای آتش‌بس هستیم و حالا همان اطلاعات در رسانه‌ها منتشر شده است. این کارَت وحشتناک است!»
 
کتاب جان کری «هر روز اضافه است» نام دارد و به اتفاقات وزارت امور خارجه آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما می‌پردازد و به مذاکرات آمریکا با ایران درباره موضوعات هسته‌ای نیز اشاره می‌کند.
 
کری در کتابش اعلام می‌کند مذاکرات آتش‌بس با حماس در سال 2014 به دلیل وجود نتانیاهو با شکست روبه‌رو شد. «او به من می‌گفت در منطقه خاورمیانه همه همیشه دروغ می‌گویند! و کمی بعد گفت من نمی‌توانم حداقل‌های محمود عباس را برآورده کنم و ممکن است با کمتر از آن چیزی که او می‌خواهد موافقت کنم.»
 
کری می‌نویسد: «نتانیاهو در طول مذاکرات صلح حاضر نبود از منافع خود کوتاه بیاید. به عنوان نمونه بر حضور نظامی همیشگی اسرائیل در منطقه پافشاری می‌کرد. در صورتی که برای به هدف رسیدن صلح باید با خروج تدریجی نیروهایش از این منطقه موافقت می‌کرد.
 
بعدها بر همه ما مسجل شد که نتانیاهو علاقه‌ای به برقراری صلح و ایجاد آتش‌بس در این منطقه نداشت زیرا امنیت در منطقه اسرائیل را مجبور به خروج نیروهای نظامی می‌کرد.»
 
کری در «هر روز اضافه است» درباره روابطش با ترامپ هم سخن می‌گوید. این دو در ماه‌های اخیر اختلافات زیادی داشتند. ترامپ کری را متهم کرد که در سایه تلاش زیادی می‌کند تا نتیجه مذاکرات هسته‌ای با ایران را حفظ کند.
 
کری نظرات ترامپ را عجیب خواند و اضافه کرد: «ترامپ خیلی راحت دوستان‌مان را به دشمن تبدیل می‌کند و از دشمنان‌مان که همیشه به دموکراسی آمریکایی حمله کرده‌اند به عنوان متحدین خود نام می‌برد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها