پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
جعبه جواهرات برای محافظت کتاب‌/ کتابخانه‌ها حافظه تاریخی جهان

عکاس ایتالیایی کتابی از عکس‌ها و اطلاعات خود درباره کتابخانه‌های زیبای جهان با همکاری یک انتشارات آلمانی منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مسترپورتر، بنای کتابخانه در جهان به دوران کهن و قرن‌ها پیش از میلاد مسیح می‌رسد. نخستین سنگ بنای کتابخانه را سران و زمامداران کشورها، نه به قصد و نیت صرفاً ایجاد کتابخانه، بلکه به‌خاطر حفظ و نگهداری اسناد و گزارش‌های مخصوص و محرمانه پایه‌گذاری کردند. از همان زمان‌های گذشته ساخت این کتابخانه‌ها با حساسیت خاصی دنبال شده است و جوامع مختلف هر کدام با سبک و سلیقه خاص خود به ساخت این مکان‌ها اهتمام ویژه‌ای داده‌اند. از زمان باستان تا کنون پیشرفت جوامع همراه با زیباتر شدن کتابخانه‌ها همراه بوده است و شاید هم رقابتی بین جوامع بر سر زیباتر کردن مکان‌های فرهنگی خود وجود داشته و دارد. کتاب «زیباترین کتابخانه‌های جهان» تهیه شده توسط عکاس و جهانگرد ایتالیایی «ماسیمو لیستری» یکی از آخرین تلاش‌ها برای جمع‌آوری و معرفی کتابخانه‌ها در جهان باشد. وی در کتابش عکس‌های زیباترین کتاب‌خانه‌های جهان را منتشر کرده است. این کتاب چهارم جولای 2018 از سوی انتشارات تاسچن کشور آلمان در سطح بین‌المللی عرضه شده است. به اعتقاد عکاس ایتالیایی زیباترین کتابخانه‌های جهان موارد زیر هستند:

 
کتابخانه واتیکان/ کشور ایتالیا
کتابخانه‌ای در کاخ واتیکان مرکز مذهبی کاتولیک‌های جهان است. این کتابخانه در سال ۱۴۵۱ میلادی تاسیس شده است که دستور ساخت آن را به پاپ نیکولاس پنجم نسبت می‌دهند. این کتابخانه حاوی حدود 8هزار نسخه کتاب‌، نقاشی‌، نامه‌ و نسخه‌های خطی است که این نسخه‌ها از سال 2014 به بعد در سایت کتابخانه در معرض عمومی قرار داده شده است.
 

کرنتس مونستر ابی/ کشور اتریش  
این کتابخانه یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی کشور اتریش واقع در شهر پراگ است که در سال 777 بعد از میلاد مسیح ساخته شده است. در این کتابخانه نسخه‌های خطی مربوط به قرن هشتم میلادی نگهداری می‌شود که در نوع خود ارزش بالایی دارد و حتی به عنوان یک گنجینه فرهنگی محسوب می‌شود. معماری این کتابخانه از سبک ساختمان‌های قرن هفدهم تبعیت می‌کند ولی با وجود قدیمی بودن ساختمان آن آخرین تجهیزات حفاظتی برای نگهداری کتابهای قدیمی در آن استفاده می‌شود. معروف است که در این کتابخانه برای نگهداری نسخ قدیمی جعبه‌های جواهر مخصوصی طراحی شده است که میزان فرسایش را به حداقل می‌رساند.
 

سنت ژنفیت / کشور فرانسه
اولین بار این کتابخانه در شهر پاریس در سال 1148 میلادی با هدف نگهداری متون مذهبی دین مسیحیت تاسیس شد ولی در حال حاضر به عنوان یک کتابخانه عمومی فعالیت می‌کند.
 

کتابخانه بینهای تیانجین / کشور چین
این کتابخانه کروی که در منطقه فرهنگی بینهای شهر تیان جین ساخته شده است یک ساختمان 5 طبقه است که توسط یک گروه معماری هلندی با همکاری موسسه برنامه ریزی شهری تیان جین طراحی شده است. این مجموعه 34 هزار متر مربع وسعت دارد و احداث آن سه سال به طول انجامیده است.
 

کتابخانه دانشگاه ترینیتی / کشور ایرلند
قدمت کتابخانه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ایرلند به قرن چهاردم میلادی برمی‌گردد. این کتابخانه در حال حاضر حاوی بیش از 4میلیون نسخه کتاب چاپی و خطی و نقشه و موسیقی است. قدمت ساخت آن به قرن هجده میلادی می‌رسد.
 

کتابخانه شهر کومبرا/ کشور پرتغال
کتابخانه دانشگاه کومبرا کشور پرتغال به خاطر داشتن موجوداتی عجیب در جهان شهرت دارد. در این کتابخانه زیبا مسئولان برای حفاظت از کتاب‌های قدیمی از خفاش‌های ساکن این مکان استفاده می‌کنند. وقتی کتابخانه تعطیل می‌شود خفاش‌ها از لانه خود واقع در سقف‌های آن خارج شده و مشغول خوردن حشرات موذی می‌شوند و از این طریق موجب حفاظت کتاب‌ها و نسخه های قدیمی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها