چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
کامیلا شمسی برنده مهم‌ترین جایزه داستانی زنان در بریتانیا شد

مراسم اعلام برنده جایزه ادبیات داستانی برای زنان دقایقی پیش برگزار شد و کامیلا شمسی برای «آتش خانگی»به عنوان برنده این جایزه در سال 2018 اعلام شد.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وبسایت این جایزه، کامیلا شمسی، نویسنده انگلیسی-پاکستانی با داستان «آتش خانگی» موفق شد برنده جایزه 30 هزار پوندی جایزه ادبیات داستانی زنان را از آن خود کند.
 
سارا سَندز، رییس هیئت داوران گفت: «کتابی را انتخاب کردیم که احساس می‌کنیم درباره زمانه معاصر است. داستانی درباره هویت، وفاداری‌های متناقض، عشق، و سیاست. کتابی بسیار جذاب که خواندنش را به همه پیشنهاد می‌کنیم. انتخاب بسیار سخت بود اما همه اعضای هیئت داوران به صورت متفق‌القول به این نتیجه رسیدیم. شخصیت‌های حاضر در این کتاب بسیار خوب ساخته و پرداخته شده‌اند که به راحتی می‌توان با آن‌ها همذات‌پنداری کرد. داستان «آتش خانگی» پیش از این در فهرست نهایی جایزه بوکر و همچنین جایزه کاستا نیز قرار داشت و چنان جذاب است که نمی‌توان آن را رها کرد.»
 
 شمسی پیش از این دو بار دیگر در فهرست نهایی جایزه داستانی زنان قرار گرفته بود و یکی از طرفداران این جایزه است که آثار زنان را مورد تجلیل قرار می‌دهد. جایزه ادبیات زنان در حالی شکل گرفت که تا آن سال جایزه بوکر هیچ نویسنده زنی را در فهرست نهایی‌اش قرار نداده بود.
 
کامیلا شمسی در کراچی به دنیا آمد اما در لندن بزرگ شد و موفق شد در این رقابت جسمین وارد، برگزیده جایزه کتاب ملی آمریکا را کنار بزند.
 
نکته جذاب فهرست نهایی امسال حذف نویسندگان شناخته‌شده‌ای چون آرونداتی روی و جنیفر ایگان بود که در فهرست اولیه حضور داشتند. داوران این دوره از جایزه تصمیم گرفتند سه نویسنده کتاب‌اولی را در فهرست نهایی جا دهند. ایموجن هرمس گوار با داستان «پری دریایی و خانم هانکاک»، جسی گرین‌گراس با داستان «بینایی»، و الیف باتومام با «ابله» سه نویسنده داستان‌اولی هستند که در فهرست کوتاه این داستان قرار گرفته بودند.
 
«بخوان، دفن نکن، بخوان» نوشته جسمین وارد و «وقتی تو را می‌زنم: چهره نویسنده به عنوان یک همسر جوان» نوشته مینا کانداسمی از دیگر آثار حاضر در فهرست نهایی بودند.
 
جایزه ادبیات داستانی زنان، که پیش از این با عنوان جایزه «اورنج» یا «بیلیز» شناخته می‌شد، مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است که به صورت سالیانه برگزار می‌شود و اولین بار در سال 1996 و برای بزرگداشت اصالت و برتری آثار زنان در سراسر دنیا تشکیل شده است. پیش از این نویسندگانی چون لیونل شیور، چیماماندا آدیچی، و نائومی آلدرمن برنده این جایزه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها