سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
بهترین کتاب‌فروشی‌های اسکاتلند/از شلیک به کیندل تا دست دوم فروشی‌ها

بهترین کتاب‌فروشی‌های اسکاتلند که معمولاً در شهر ادینبورگ قرار دارند، آن‌هایی هستند که خدمات منحصر به فردی به مشتری‌های خود ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دنیای جدید با توسعه تکنولوژی و ظهور ابزارهای جدید صنعت نشر و چاپ، دیگر مردم کمتر برای خرید کتاب به بیرون می‌روند. کتاب الکترونیک خدمات خوبی برای خرید کتاب از طریق اینترنت فراهم کرده است، ولی هنوز بسیاری از طرفداران  به انواع کتاب چاپی علاقمند هستند و بسیاری از این افراد برای خرید از کتابفروشی‌ها هنوز تعصب دارند. روزنامه اسکاتسمن که یکی از معتبرترین روزنامه‌های اسکاتلند است نیز به این تعصب اعتقاد دارد و از مخاطبان خود برای بازدید از بهترین کتابفروشی‌های این کشور دعوت می‌کند. این روزنامه در گزارشی که در ادامه می‌خوانید اعتقاد دارد این کتابفروشی‌ها در اسکاتلند بهترین هستند: 
 
 لیکیز (leakeys)



کلیسای قدیمی شهر ادینبورگ یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های شهر در حال حاضر به یک کتاب‌فروشی تبدیل شده است. در این کتابفروشی هر نوع کتابی از تمام انواع داستانی و غیرداستانی یافت می‌شود ولی تنها کتاب‌های دست دوم اینجا فروخته می‌شود. یکی از نکات  قابل جالبی که مشتری‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند وجود گالری هنری در طبقه بالای این کتابفروشی است که آن را تبدیل به پاتوق هنرمندان کرده است. 
 
تاپینگز خیابان اندروس (Toppings)



همانطور که از نام خود این کتابفروشی نیز برمی‌آید در خیابانی به نام اندروس قرار دارد و البته به خاطر این خیابان شهرت ندارد بلکه شهرت خود را از کتاب‌های نفیس خود وام گرفته است. از پله‌های چوبی بسیار نفیس گرفته تا معماری بی‌نظیر همگی در شهرت این کتاب‌فروشی تاثیرگذار هستند ولی عمده دلیلی که این مکان را به مرکز توجه برای علاقمندان به کتاب کرده است، نوع جستجوی کتاب در آن است. در طبقه پایین این کتاب‌فروشی تمام امکانات لازم برای نشستن و خواندن کتاب برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. 
 
گولدن هیربوکس (Golden hare)



همیشه این جمله در مورد بسیاری از کتاب‌ها گفته می‌‌شود که هیچ وقت نباید از روی جلد آن‌ها درباره آن قضاوت کرد. این جمله شاید در مورد این کتاب‌فروشی صدق نکند. در اولین نگاه کتابفروشی گولدن هیر شاید شبیه بسیاری دیگر باشد ولی صاحب این کتاب‌فروشی ترجیح می‌دهد کتاب‌ها را بر اساس جلد روی آن‌ها بفروشد.  کتاب‌های عرضه شده در اینجا بر اساس جلد خود مرتب می‌شوند یعنی فرق نمی‌کند داستانی یا غیرداستانی، کتاب کودک یا کتاب بزرگسال همگی بر اساس جلد و رنگ خود در قفسه‌ها چیده می‌شوند. در این کتابفروشی اتاقی نیز برای بازی کودکان وجود دارد تا والدین آن‌ها بتوانند به راحتی کتاب بخوانند و کتاب خود را انتخاب کنند. 
 
ویگتاون (Wigtown)



در اسکاتلند و شهر ادبی این کشور یعنی ادینبورگ صاحب این کتاب‌فروشی شهرت عجیبی دارد. این کتاب‌فروش تعصب خاصی روی کتاب‌های چاپی دارد و به هیچ عنوان محصول دیگری از انواع کتاب در اینجا پیدا نخواهید کرد. گفته می‌شود او طی مراسمی با تفنگ خود به سمت یک کتابخوان الکترونیک کیندل ساخت شرکت آمازون شلیک کرده تا با این کار تنفر خود را بیشتر از غول کتابفروشی جهان یعنی آمازون نشان دهد. بسیاری از کتابفروشی‌های مستقل در کشورهای غربی به خاطر ظهور پدیده کتابفروشی آنلاین در حال تعطیلی هستند. 
 
یانگ اینترستینگ بوکس (Young interesting)



در شهر گلاسکو اگر بخواهید کتاب بخرید به طور حتم قبل از همه باید به این مکان سر بزنید. این کتاب‌فروشی بیشتر در حوزه فروش کتاب‌های دست دوم فعالیت می‌کند. کمتر از کتاب‌های گران قیمت می‌توان در این کتابفروشی خبری گرفت چون شعار این کتابفروشی فروختن بیشتر کتاب برای جوانان و نوجوانان و مطالعه هرچه بیشتر آن‌هاست. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها