سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
نامزدهای نهایی جایزه آرتور سی کلارک معرفی شدند

شش نامزد نهایی جایزه آرتور سی. کلارک سال 2018 اعلام شد. جایزه آرتور سی کلارک مهم‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی انگلستان در حوزه داستان علمی-تخیلی است و با هدف تقدیر از بهترین‌های ادبیات علمی ـ تخیلی منتشر شده در انگلستان به طور سالانه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وبسایت این جایزه، شش نامزد نهایی سی‌و‌دومین دوره از جایزه آرتور سی کلارک معرفی شد.
 
رابرت کارگیل با سومین کتابش تحت عنوان «دریای زنگار» در این فهرست قرار دارد. نام کارگیل برای علاقه‌مندان به دنیای ادبیات و سینما آشنا است، زیرا او یکی از نویسندگان فیلمنامه «دکتر عجیب» است. کارگیل پیش از این کتاب‌های «رویاها و سایه‌ها» و «ملکه چیزهای تاریک» را در کارنامه خود دارد. در داستان «دریای زنگار» نویسنده نشان می‌دهد حتی ربات‌هایی که انسان را کنار زده‌اند به ورطه نابودی کشیده می‌شوند.
 
«رویاهی پیش از شروع زمان» نوشته آن چارناک، «جنگ آمریکایی» نوشته عمر الآکاد، «مرد فضایی بوهمیا» نوشته یوروسلاو کالفار، «دختران را جمع کنید» نوشته جنی ملامد، «به دنیا آمده» نوشته جف وندرمیر از دیگر نامزدهایی نهایی این جایزه معتبر هستند.
 
دکتر آندرو باتلر، رئیس هیئت داوران این دوره از جایزه گفت: «اگر تاکنون کتابی از ژانر علمی-تخیلی نخوانده‌اید، این شش کتاب فوق‌العاده را به شما پیشنهاد می‌کنم. جای شگفتی دارد که هیچ کدام از این نویسندگان تاکنون به فهرست نهایی جایزه آرتور کلارک راه نیافته‌اند. هر کدام از این شش نویسنده توانایی دریافت این جایزه را دارد و هر شش اثر در این ژانر بی‌نظیر هستند.»
 
این جایزه که توسط آرتور سی. کلارک، نویسنده برجسته آثار داستانی علمی تخیلی، در سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری شد پس از درگذشت او نیز هر سال به کار خود ادامه می‌دهد. جایزه‌ای که سبب می‌شود نویسنده برنده بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان دنیای ادبیات قرار گیرد و فروش کتاب برنده را  طول سال‌های پیشین به شکل چشم‌گیری افزایش داده است.
 
 آرتور سی کلارک که سال ۱۹۴۸ با درجه عالی در فیزیک و ریاضیات از دانشکده کینگز دانشگاه لندن فارغ‌التحصیل شد مشهورترین اثرش به نام «دیده‌بان» را سال ۱۹۶۴ منتشر کرد.
 
این اثر در ۱۹۶۸ میلادی موضوع اقتباس فیلمی با عنوان «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» به کارگردانی استنلی کوبریک ‌قرار گرفت. این فیلم جایزه اسکار را برای کارگردان و نویسنده به ارمغان آورد. کلارک تا زمان درگذشتش به عنوان یکی از بهترین نویسندگان آثار علمی تخیلی شناخته می‌شد.
 
برنده این جایزه در تاریخ 18 جولای (27 تیر) در کتابفروشی فویلز در لندن اعلام می‌شود. سال گذشته کولسِن وایتهِد با داستان «راه‌آهن زیرزمینی» برنده این جایزه شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها