پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کتاب‌های کودکی که باید در بزرگسالی دوباره خواند

بیشتر کتاب‌های کودک تنها مختص بچه‌ها نیستند. نگاه کردن به تصاویر و خواندن دوباره این کتاب‌ها علاوه بر یادآوری خاطرات گذشته، جزئیات و جنبه‌های جدیدی از داستان را برایمان آشکار می‌کند. در ادامه به برخی از این کتاب‌ها که خواندنشان در سنین بزرگسالی نیز خالی از لطف نیست اشاره کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیپندنت - اینکه ما بزرگ‌تر شده‌ایم به این معنی نیست که درس‌های زندگی که از کتاب‌های کودکی‌مان آموختیم، اهمیت کمتری پیدا کرده‌اند. لوئیس لارو، مدیر مرکز کودک کتابخانه عمومی نیویورک، کتاب‌هایی را توصیه کرده که به نظر او هر بزرگسالی باید آن را دوباره بخواند.

«آن در گرین گیبلز» اثر لوسی ماد مونتگمری
 

این کتاب اولین جلد از مجموعه آن شرلی است. دختر یتیم موقرمزی که روحیه ماجراجویی کودک را به خود جذب می‌کند. آن شرلی باعث می‌شود جادوی جهان اطرافمان را در طبیعت، دوستان و همسایگان از دریچه چشمان او ببینیم.

«تار شارلوت» اثر ای بی وایت
 

چه کسی داستان ویلبر، بچه خوک ریقو و شارلوت، عنکبوت پیر دانا را از یاد می‌برد؟ تارهای زیبای شارلوت همراه با کلماتش، ویلبر را از سلاخی شدن نجات می‌دهد و او را به مرکز توجهات تبدیل می‌کند. این کتاب بامزه و مهربانانه، دوستی و فقدان را به بچه‌ها و بزرگ‌ترها یاد می‌دهد. تار شارلوت در ایران با نام‌های «کارتنک شارلوت» و «دنیای شارلوت» منتشر شده است.

«بخشنده» اثر لوییس لوری
 

این کتاب به یاد ماندنی برنده مدال نیوبری در سال ۱۹۹۴، ارزش دوباره خواندن و مشاهده دوباره جامعه‌ای آرمانشهری را دارد. همه چیز سیاه و سفید است، به جز خاطرات بخشنده. خواننده به تدریج ارزش سازگاری را می‌فهمد. لارو می‌گوید: «هنوز پس از ۲۰ سال از انتشار کتاب، مردم بر سر آن بحث دارند.»

«درخت بخشنده» اثر شل سیلور استاین
 

شاید بیش از ۵۰ سال از عمر درخت بخشنده گذشته باشد، اما درس‌هایش درباره از خود گذشتگی و عشق همچنان دردناک و عمیق است. داستان درختی که پسر کوچکی را آنقدر دوست دارد که همه چیز به او می‌دهد، نه تنها غم‌انگیز است بلکه نگاه بحث‌برانگیزی بر عشق بی‌قید و شرط دارد.
 
«مهتاب لالا» اثر مارگارت وایز براون
 

«مهتاب لالا» یک کتاب کلاسیک قافیه‌دار است که به بچه‌ها می‌آموزد که شب به خیر گفتن اصلا ترسناک نیست. کلمات و تصاویر آرامش‌بخش آن برای بچه‌ها خواب‌آور است، اما بزرگسالان هم می‌توانند از جزئیات پنهان در تصاویر آن لذت ببرند.

«هریتِ جاسوس» اثر لوییز فیتهیو
 

لارو می‌گوید: «این یک داستان عالی است که خواندنش شما را شگفت‌زده می‌کند.» هریت یک دختر ۱۱ ساله کنجکاو است که مشاهداتش در مورد دوستان و خانواده‌اش را در دفتر خاطراتش می‌نویسد، اما وقتی این دفتر به دست آدم‌های اشتباهی می‌افتد، ناگهان آن مشاهدات عریان می‌شوند. این کتاب نه تنها درباره روراست بودن با خود است، بلکه درباره این هم هست که چه زمانی لازم است، دروغ بگویید تا از اشتباهات دیگران چشم‌پوشی کنید. هر کسی می‌تواند یکی دو چیز از هریت یاد بگیرد.

«هری پاتر و سنگ جادو» اثر جی.کی. رولینگ
 

اولین کتاب رولینگ از مجموعه معروف هری پاتر، ژانر فانتزی را دوباره شعله‌ور کرد. داستان یک پسر ۱۱ ساله عینکی به ظاهر معمولی تبدیل به افسانه‌ای از جادوی پنهان و جانوران خارق‌العاده می‌شود. لارو می‌گوید: «به عنوان یک کودک ممکن است نکته‌هایی را که توسط نویسنده پنهان شده نادیده بگیریم.»

«شیر، کمد و جادوگر» اثر سی. اس. لوئیس 
 

شاید در بچگی عاشق این مجموعه بودید، اما داستان‌های پیچیده و سرشار از جزئیات نارنیا ارزش یک کندوکاو دیگر به عنوان بزرگسال را دارد. لارو می‌گوید: «به عنوان یک کودک شاید این داستان فکرتان را مشغول کرده باشد، اما اگر دوباره آن را بخوانید متوجه می‌شوید که نویسنده آن جهانی باورنکردنی را خلق کرده است.»
 
«خانه کوچک در جنگل بزرگ» اثرلورا اینگلز وایلدر
 

لورا و مری، دو دختری که در دهه ۱۸۷۰ در مرز ویسکانسین زندگی می‌کنند، نه تنها پیش‌قدم بودن را به ما می‌آموزند، بلکه به ما یادآوری می‌کنند که امروز وجود چه وسایل آسایشی را بدیهی فرض می‌کنیم. لارو می‌گوید: «به عنوان یک بزرگسال می‌توانید شجاعت دور شدن از خانواده و دوستان را در این کتاب تحسین کنید.»
«آه، جاهایی که خواهی رفت!» اثر دکتر زوس
 

یک کتاب عالی برای هر کسی که می‌خواهد یک چالش جدید را آغاز کند. این کتاب پتانسیل نهفته و استفاده‌نشده در وجود ما را به خاطرمان می‌آورد.

«جایی که وحشی‌ها هستند» اثر موریس سنداک
 

گاهی اوقات دوست داریم فرار کنیم و از دنیای تصوراتمان لذت ببریم. این دقیقا همان کاری است که مکس وقتی پادشاه چیزهای وحشی می‌شود می‌کند. گاهی خوب است که این قسمت وحشی را دوباره تغذیه کنیم. این کتاب در ایران با عنوان «سفر به سرزمین وحشی‌ها» منتشر شد.

«وینی پو» اثر آلن الکساندر میلن
 

چیزهای ساده می‌توانند ما را بسیار خوشحال کنند و این دقیقا همان کاری است که ای.ای. میلن با وینی پو، تدی خرسه، کریستوفر رابین و دوستانشان برای ما کرده است. وینی پو با آن مغز کوچکش همچنان در قرن ۲۱ خوانندگان را سرگرم می‌کند.

«پُلی به ترابیسیا» اثر کاترین پترسون
 

این رمانِ برنده مدال نیوبری، داستانی رقت‌انگیز درباره دوستی و در نهایت مرگ دارد. لارو می‌گوید: «این کتاب به ما یادآوری می‌کند که بچه‌ها قوی هستند و می‌توانند بر موانع بزرگ حتا از دست دادن دوستشان فایق بیایند.»

«مدلین» اثر لودویگ بملمانز
 

مدلین یک داستان شیرین درباره یک دختر جوان پاریسی است که با ۱۱ دختر کوچک و راهبه حامی‌شان زندگی می‌کند. همه چیز فوق‌العاده است تا وقتی که مدلین به بیمارستان می‌رود تا آپاندیسش را بردارد. تصاویر زیبا و روایت شیرین این کتاب باعث می‌شود دفعه بعدی که صف کودکان را در خیابان دیدید، لبخند به لب‌هایتان بنشیند.

«رامونا کویمبی، ۸ ساله» اثر بورلی کلیری
 

 «این دختر، پر دل و جرات و جاودانه است.» این را لارو درباره رامونا کویمبی، شخصیت کلاسیک داستان‌های کودک می‌گوید که خواننده را بدون در نظر گرفتن سن مجذوب خودش می‌کند.

«باغ مخفی» اثر فرانسیس هاجسن برنت
 

مری لینکوس در ملک اربابی عمویش تنهاست و شروع می‌کند به کندوکاو در باغ و همه جور چیز اسرارآمیزی در آن پیدا می‌کند. لارو می‌گوید: «ممکن است برای خواننده بزرگسال، دیدِ عموی مری تکامل‌یافته به نظر برسد. بله، برخی از پدر و مادرها برای محافظت از فرزندشان هر کاری می‌کنند.»  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    جای پی پی جوراب بلند بدجوری خالیه.
  • هلنا ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    این کتابها ک ترجمه فارسی ندارند مثل مادلین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها