شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
من بوکر به دنبال بهترین اثر نیم قرن اخیر می‌گردد

مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا در بخش داستان قصد دارد در پنجاهمین سالگرد تاسیسش مهم‌ترین داستان نیم قرن اخیر را با رأی مردم انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وب‌سایت من بوکر- بنیاد جایزه «من بوکر» جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه طلایی من‌ بوکر» را برای پنجاهمین سالش در نظر گرفته است که به بهترین داستان پنج دهه گذشته اهدا می‌شود.
 
نام‌های بزرگی چون آیریس مرداک، وی. اس. نایپول، ویلیام گولدینگ، کازوئو ایشی‌گورو، ایِن مک‌ایوان، آرونداتی روی، مارگارت آتوود، هیلاری منتل و کینگسلی آمیس تاکنون برنده جایزه «من بوکر» شده‌اند. برگزیدگانی که به انتخاب هیئت داوران خاص هر دوره به عنوان منتخب سال انتخاب شده‌اند اما این بار بنیاد جایزه «من بوکر» به مناسبت گذشت نیم قرن از مردم درخواست کرده است کتاب برگزیده این جایزه را انتخاب کنند.
 
پنج داور برای داوری هر دهه از پنجاه سال گذشته انتخاب شدند و هر کدام باید یک اثر را انتخاب کنند. در نهایت این پنج اثر به رأی عموم گذاشته و یک اثر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود. پنج اثر نهایی در تاریخ 26 مارس (6 فروردین) اعلام می‌شود.
 
مخاطبان فقط یک ماه فرصت دارند تا داستان مورد علاقه خود را از میان فهرست منتخب داوران برگزینند تا برنده نهایی مشخص شود؛ برنده‌ای که در ماه جولای (تیرماه) در لندن مورد تقدیر قرار می‌گیرد و برنده جایزه طلایی «من بوکر» را دریافت خواهد کرد.
 
این جایزه نخستین بار در سال 1969 میلادی برگزار شد به تدریج به مهم‌ترین جایزه داستانی بریتانیا تبدیل شد و موجبات موفقیت بسیاری از نویسندگان را فراهم آورد. جایزه‌ای که در آغاز فقط آثار نویسندگان کشورهای همسود بریتانیایی را مود تجلیل قرار می‌داد اما این قانون در دوسال گذشته تغییر کرد و «من بوکر» نام دو نویسنده آمریکایی را به فهرست برندگان خود اضافه کرد.
 
رابرت مک‌کرام، ویراستار بخش ادبی مجله «آبزرور» برای داوری دهه 70 میلادی، لمن سیسای، شاعر برای دهه 80، کامیلا شمسی، داستان‌نویس برای دهه 90، سیمون هویو، داستان‌نویس و گزارشگر برای دهه 2000 و در نهایت هولی مک‌نیش، شاعر برای داوری دهه اول قرن بیست و یکم برگزیده شده‌اند.
 
هلنا کندی، رئیس بنیاد «من بوکر» در این باره گفت: «آثار خوب داستانی سال‌ها پس از انتشار در اذهان خوانندگان باقی می‌مانند. بسیار مسرورم که داوران بی‌نظیرمان از جمله شاعران، داستان‌نویسان، گزارشگران، و ویراستاران و در نهایت مردم برنده این جایزه را مشخص خواهند کرد.»
 
پشتیبانی مالی جایزه طلایی «من بوکر» توسط چند کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، و ناشران سراسر بریتانیا و همچنین کمک‌های مالی آنلاین تأمین می‌شود و 51 اثر برگزیده سال‌های گذشته، که همچنان منتشر می‌شوند، در این رقابت شرکت دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها