دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
نوید کرمانی در کتاب جدیدش از تجربیات سفرش به ایران سخن می‌گوید

نوید کرمانی، داستان‌نویس، پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایرانی‌تبار ساکن آلمان که تاکنون جوایز با ارزش ادبی از جمله، جایزه صلح انجمن نشر و کتاب آلمان را کسب کرده، یکبار دیگر با انتشار مجموعه‌ای از تجربیات سفرش به ایران، ارمنستان، گرجستان و چند کشور دیگر در قالب یک کتاب، توجه جوامع غربی را به سوی شرق جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ان‌دی‌آر آلمان - اثر جدید نوید کرمانی، نویسنده ایرانی‌تبار ساکن آلمان به نام «در امتداد سنگرها و مرزها» منتشر شد. گزیده‌ای از داستان‌های این مجموعه پیش‌تر در روزنامه اشپیگل منتشر شده بود و استقبال خوانندگان آلمانی از این داستان‌ها نویسنده را برآن داشت تا تجربیات سفر 54 روزه‌اش به ایران، ارمنستان، گرجستان و برخی کشورهای دیگر را در کتابی در اختیار دیگران قرار دهد.

نوید کرمانی،  27 نوامبر 1967 میلادی (6 آذر 1346) در شهر زیگن آلمان از پدر و مادری اصفهانی و مهاجر متولد شد.  

کرمانی در رشته‌های شرق‌شناسی، فلسفه و تئاتر در کلن، قاهره و بن تحصیل کرد و دکتری خود را در سال 1998 در رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه فریدریش ویلهلم راینیشه در بن دریافت کرد. پایان نامه دکتری کرمانی با عنوان «خدا زیباست» بعدها منتشر شد، که یکی از کتاب‌های تاثیرگذار او محسوب می‌شود. رساله فوق دکتری کرمانی در مورد فریدالدین عطار است که با نگرشی پژوهشگرانه به «مصیبت‌نامه» عطار نوشته شده است و نگاهی عرفانی دارد به داستان ایوب که مرزهای مذاهب را در می‌نوردد.

کرمانی  نوشتن را در قالب همکاری با روزنامه‌های ملی و محلی از 15 سالگی آغاز کرد. او از 2014 میلادی به عنوان خبرنگار در مجله اشپیگل مشغول به کار است و به نمایندگی از اشپیگل، هزاران کیلومتر در سراسر اروپا تا جهان شرق را پیموده‌ است. او از آلمان به سوی لیتوانی، بلاروس، اوکراین، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و نهایتاً به ایران-اصفهان، زادگاه والدینش سفر کرده است. برخی از گزارشات این سفر پیش‌تر در مجله اشپیگل منتشر شده بودند. اما حال او همه دیده‌ها و شنیده‌های این سفر را در کتابی به نام «در امتداد سنگرها و مرزها» گردآوری کرده و روانه بازار کرده است.
 

نوید کرمانی در  کتاب جدیدش، سفر خود را از کلن، محل سکونت فعلی‌اش به شهر شورین آلمان آغاز می‌کند و به بازدید مدرسه‌ای می‌رود که یکشنبه‌ها برای کودکان پناهنده سوری کلاس‌هایی برپا می‌کند.

این نویسنده همچنین به نوعی مخالفت خود با حزب آلترناتیو آلمان اعلام می‌کند که با شعارهای همچون؛ مخالفت با مهاجرین، ضدیت با اسلام و مخالفت با حضور آلمان در اتحادیه اروپا به روی کار آمده‌اند.

کرمانی به طور روزانه مشاهدات و تجربیات خود را در طول سفر 54 روزه‌اش به ثبت می‌رساند. او در نوشته‌هایش، خوانندگان را به لیتوانی، بلاروس، اوکراین، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، ایران می‌برد. علاوه بر آن  از داستان‌ها و افسانه‌های گذشته می‌گوید و آنچه را که خود از لحاظ تاریخی و سیاسی به چشم دیده،بازگو می‌کند. او در آخر به طور غیر قابل‌باوری 54 یادداشت متفاوت از 54 روز سفر فراموش نشدنی‌اش نوشته؛ که برخی روایت‌گر داستانی امیدبخش و برخی سراسر افسردگی است و انسان را به چالش می‌کشد.

کرمانی می‌گوید پیش از انتشار کتابش، با سکوت بسیاری از اطرافیانش مواجه شد. به گفته او بیشتر افرادی که مایل بودند به صورت آشکار در باب تحریفات تاریخی که وی در طول سفرش متوجه آن‌ها شده‌بود، سخنرانی کنند، حتی هنگامی که تضمین می‌کرد، نامی ازشان نبرد، باز از این کار سر باز می‌زدند. اگر چه او زندگی رنگارنگ در تفلیس و شادی در مسجد اصفهان را برای خواننده به تصویر کشیده، اما وحشت از جنگ میان جهانی که او دیده و حقیقتش را این چنین درک کرده، غیر قابل چشم پوشی است.

کرمانی تجزیه و تحلیل قانع کننده‌ای از درگیری‌های ذهنی‌اش را روایت می‌کند. آنچه این داستان را هیجان‌انگیزتر می‌کند آن است که راوی داستان یعنی نوید کرمانی، خود پسر مهاجرین ایرانی و متولد زیگن آلمان است. از آنجا که برای او این سفر با کندوکاوی در پیشینه شخصی‌ا‌ش همراه است، یافته‌های شگفت‌انگیزتری از ایران را روایت می‌کند.

این نویسنده  که جوایز متعددی از جمله؛ جایزه ادبی یوزف برایتباخ، جایزه فرهنگی هسه، جایزه هانا آرنت، عضویت در آکادمی علوم‌انسانی و هنر نورداین- وستقالن را برای کارهای روزنامه‌نگاری و ادبی خود به دست آورده ‌است، در سال 2015 میلادی برنده جایزه صلح انجمن نشر و کتاب آلمان نیز شد.

رمان «در امتداد سنگرها و مرزها» را انتشارات س.ها.بک آلمان در 442 صفحه و با قیمت 24،95 یورو منتشر کرده‌ است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ندا ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    منتظر ترجمه فارسی کتاب هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها