چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
چالش‌ کتابخانه‌های دنیا  مقابله با ممیزی، تعصب و اخبار نادرست است

مؤسسه کتابخانه‌های آمریکا گزارشی جدید از وضعیت کتابخانه‌های آمریکا که هر ساله در طول هفته ملی کتابخانه‌ها منتشر می‌شود اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ala-  این گزارش نشان می‌دهد تخصص کارمندان کتابخانه‌ها نقش اساسی در تغییر جامعه و توانمندسازی کاربران ایفا می‌کند. آن هم در زمانه‌ای که جامعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، و دیجیتال به شدت دچار تغییر است.
 
اصطلاح «خبر جعلی» پدیده جدیدی در دنیا نیست اما مهارت کشف صحت آن جدید نیست. کتابداران تخصص خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در واقع آموزش این موضوع باید در همه اَشکال صورت گیرد. این گزارش نشان می‌دهد جامعه کتابداران تلاش زیادی می‌کند تا با حجم اطلاعات نادرست در اجتماع مبارزه کند. با افزایش ناگهانی اطلاعات دیجیتال کتابخانه‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند کودکان و نوجوانان منابع مختلف حاضر در رسانه‌های جمعی را ارزیابی کنند.
 
کتابداران در بخش‌های مختلف نقش مهمی در سطح سواد کودکان، آموزش‌های رایانه‌ای، و توسعه نیروی کار دارند. علاوه بر این محیطی امن را برای همه فراهم می‌کنند و تفاوت عقاید را در مجموعه برنامه‌ها و خدمات خود ارائه می‌دهند.
 
این گزارش نشان می‌دهد کتابخانه‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا از عقاید خود چون برابری انسان‌ها و پذیرش تفاوت نژادهای مختلف دفاع و در مقابل شوک و تهاجم فرهنگی که تلاش می‌کند فرهنگ کشور را به ورطه نابودی بکشاند مقاومت کنند.
 
کتابخانه‌ها در برابر چالش‌هایی چون ممیزی کتب و منابع فرهنگی نیز روبه‌رو می‌شوند. در این میان سازمان کتابخانه‌ها ده کتابی را که با چالش بسیار زیادی برای سانسور روبه‌رو شده‌اند معرفی کرده است که به شرح زیر است:
 
This One Summer نوشته «ماریکو تاماکی»
Drama نوشته «رینا تلگمایر»
George نوشته «آلکس گینو»
I am Jazz نوشته «جسیکا هارتل»
Two Boys Kissing نوشته «دیوید لوایتان»
Looking for Alaska نوشته «جان گرین»
Big Hard Criminals نوشته «مت فراکشن»
Make Something Up: Stories You Can’t Unread نوشته «چاک پالانوئیک»
Little Bill نوشته «بیل کاسبی»
Eleanor & Park نوشته «رینباو روول»
 
از دیگر یافته‌های این سازمان می‌توان به نکات زیر نیز اشاره کرد:

کتابداران حرفه‌ای و تحصیل‌کرده مسئولیت‌های مهم‌تری را در حوزه ارتباطات جمعی، آرشیوهای دیجیتال، تصحیح داده‌ها، و تصویرسازی به عهده گرفته‌اند. یادگیری الکترونیک، اطلاعات و داده‌های آنلاین در اختیار کاربران، و همچنین مدیریت داده‌های تحقیقی نیز از دیگر چالش‌های کتابخانه‌ها به حساب می‌آید.
 
کتابخانه‌های عمومی سطح کشور نیز در تلاش هستند از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ فعالیت‌های خود استفاده کنند. تهیه فهرست کتابخوانی، همه‌پرسی، عدالت اجتماعی، و دیگر موضوعات مهم در رأس برنامه‌های این کتابخانه‌ها قرار دارد. همکاری با دیگر انجمن‌های اجتماعی برای از بین بردن اسلام‌هراسی و نژادپرستی نیز در برنامه‌های این کتابخانه‌ها قرار دارد. آنان همچنین قصد دارند اطلاعات آنلاین را در اختیار کاربران قرار دهند تا بتوانند اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهند.
 
بعضی منابع نیز خبر داده‌اند ممکن است اطلاعات کتابخانه‌های مدارس افزایش یابد. این در حالی است که پنج سال است بودجه مدارس در این زمینه کاهش یافته است. به این منظور قرار است از قانون رسمی کشور مبنی بر موفقیت دانش‌آموزان بهره گرفته شود تا بتوان قانون‌مداران را برای افزایش بودجه مدارس متقاعد کرد. این قانون حضور کتابداران متخصص و تحصیلکرده را راهی برای پیشرفت دانش‌آموزان اعلام می‌کند.
 
مؤسسه کتابخانه‌های آمریکایی قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین، و تأثیرگزارترین سازمان مربوط به کتابخانه‌ها در جهان است. این سازمان حدود 57 هزار عضو دارد که شامل کتابداران و کارمندان این سازمان، ناشران، و همچنین حامیان کتابخانه‌ها است. این مؤسسه نماینده انواع کتابخانه‌ها است و در تلاش است کیفیت کتابخانه‌ها را افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها