جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
ایجاد کتابخانه‌ای مخصوص ثروتمندان در سنت‌پطرزبورگ / هزینه 5 میلیونی برای امانت یک کتاب

گران‌قیمت‌ترین کتابخانه «روسیه» در «سنت‌پطرزبورگ» افتتاح شد. این کتابخانه برای هر بازدید خود 100 دلار از مراجعه‌کنندگان دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل  از rbth- خانه انتشاراتی «سالفرت» از «سنت پطرزبورگ» در ماه دسامبر 2016 گران‌ترین کتابخانه کشور «روسیه» را در این شهر افتتاح کرد. مردم «روسیه» همیشه دوست داشتند کتابخانه‌ای شبیه «آکسفورد» را در کشور خود ببینند یا مخزن کتابی داشته باشند که بداند کتاب‌های «اومبرتو اِکو» نیز می‌تواند در ژانر گوتیک قرار گیرد. حالا کتابخانه‌ای جدید به نام «کاپلا» به این آرزوی آنان جامه عمل بخشیده است.
 
«آیرینا خوتشاوا»، مدیر این پروژه می‌گوید: «این کتابخانه دارای پنج هزار کتاب کمیاب است که در واقع آثار مربوط به قرن شانزدهم تا نوزدهم است. همه این آثار البته توسط انتشارات «آلفرت» چاپ شده است. هزینه میانگین هر کتاب 30 تا 50 هزار روبل است که با نرخ کنونی ارز حدود 500 تا 840 دلار است. بعضی از آثار قیمت بیشتری دارند. قیمت این آثار به عناصر مختلفی از جمله کمیاب بودن کتاب، نسخه، جنس، و تعداد تصاویری که در آن طراحی شده است بستگی دارد.
 
این کتابخانه چند اتاق نیز دارد که هر کدام موضوع خاصی را به عنوان تِم آن انتخاب کرده‌اند. مثلاً کتب مربوط به جنگ یا کتاب‌های مربوط به مسافرت هر کدام در یک اتاق خاص قرار گرفته‌اند. جمله‌ای از «خورخه لوئیس بورخس» به عنوان شعار این کتابخانه انتخاب شده است که می‌گوید: «همیشه فکر می‌کنم بهشت شبیه کتابخانه است.»
 
بر خلاف دیگر کتابخانه‌های موجود در «روسیه» که ورود به آن آزاد است کتابخانه «کاپلا» برای یک بازدید چهار ساعته حدود چهار هزار روبل-معادل 67 دلار- دریافت می‌کند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند مدرکی دال بر حضور خود در این کتابخانه را با هزینه کردن چهار هزار روبل دریافت کنند.
 
این کتابخانه به «عاشقان واقعی کتاب» خدمات زیادی ارائه می‌دهد. از کارت عضویت سالانه گرفته که حدود 230 هزار روبل هزینه دارد تا دسترسی به کتاب موعظه‌های حواریون که حدود پنج میلیون روبل هزینه دارد. البته خدمات دیگری چون گردش در کتابخانه و عکاسی نیز در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.
 
انتشارات «آلفارت» شاهکارهای ادبی دنیا را بار دیگر چاپ می‌کند. آثاری که سال‌ها منتشر نشده‌اند  و ارزش‌های ادبی خاصی دارند. بسیاری از کسانی که در طول عمر خود کلکسیون کتاب دارند علاقه ویژه‌ای به خرید آثار کم‌یاب دارند. این انتشارات تلاش می‌کند کتب کمیاب را با همان شکل و جنس قبلی آن منتشر کنند تا خریدار احساس کند کتابی قدیمی در دست گرفته است.
 
این خانه انتشاراتی معتقد است کتابخانه «کاپلا» قصد دارد به آن دسته از مراجعین که کلکسیونر و مورخان حرفه‌ای هستند کمک کند. «خوشتاوا» در این باره می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم مشتریان ثروتمند ما دوست دارند شب‌های تعطیل خود را به جای گذراندن در یک رستوران شیک در سک محیط فرهنگی شیک چون کتابخانه بگذرانند. آنان می‌توانند در این محیط ساعات خوبی را در میان کتاب‌های فاخر بگذرانند، با افرادی شبیه خود درباره کتاب سخن بگویند،
 
این کتابخانه همچنین امیدوار است مقامات دولتی، شخصیت‌های مشهور، و هر کسی که اهمیتی برای کتاب قائل است جذب کند. درک این موضوع که استفاده از این کتابخانه برای انسان‌های عادی سخت خواهد بود اصلاً سخت نیست اما بازدیدهای عمومی دانشگاه‌ها و مدارس فرصت خوبی برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا به گنجینه آثار کمیاب این کتابخانه دست پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها