شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
چگونه «کیک‌استارتر» در میان غول‌های پخش کتاب دنیا جایی گرفت / نشر و پخش کتاب به شیوه تعاونی

سیستم جمع‌آوری سرمایه از مردم برای پخش و بازاریابی آثار مختلف و ارتباط مستقیم بین نویسندگان و خوانندگان در طی سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در دنیای نشر یافته است. «کیک‌استارتر» در میان سایت‌های دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا جذب سرمایه این سایت با درصد فروش غول‌های انتشاراتی دنیا برابر و اخیرا اعلام شد که سود این سایت از بعضی انتشارات بزرگ دنیا نیز بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- یک کتاب کودک که داستان 100 زن موفق است چهار ماه پس از به اشتراک گذاشتن در وب‌سایت «کیک‌استارتر» حدود یک میلیون دلار به فروش رفت و این سایت را به عنوان بزرگ‌ترین پروژه در تاریخچه سایت‌هایی که توسط سرمایه مردم شکل گرفته است رقم زد. حدود 20 هزار نفر از 71 کشور دنیا برای سفارش کتاب «دختران شورشی» که داستان زنان موفق دنیا از جمله خواهران «برونته» و «سرنا ویلیامز» است وارد این سایت شده‌اند.

البته «کیک‌استارتر» نقشی در تولید این کتاب‌ها ندارد بلکه نقش واسطه‌ای را دارد که بین افرادی که علاقه‌مند در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد علاقه خود هستند ارتباط برقرار می‌کند. اما اگر به سطح فعالیت‌های این سایت در سال گذشته نگاه کنید درمی‌یابید در سال 2015 با سرمایه مردم‌ در حدود 1973 فراهم شده و در سال جاری این تعداد به 2967 تعداد رسیده است. همین موضوع سبب می‌شود «کیک‌استارتر» در میان چهار غول مهم دنیای نشر قرار بگیرد. انتشارات Penguin Random، Harper Collins، Hachette، و Simon & Schuster چهار دفتر نشر مهم دنیا هستند. بنابر گفته مجله «پابلیشرز ویکلی» انتشارات «سایمون و شوستر» که کوچک‌ترین نشر بین این تعداد است سالانه حدود 2000 عنوان کتاب را منتشر می‌کند.

«مارگوت آتوول»، مدیر بخش انتشارات «کیک‌استارتر» مایل است همه بدانند که «این سایت نقش ناشر یا ویراستار را ندارد و فقط ابزاری برای ارتباط بین خوانندگان با ناشران و نویسندگان است و حرف آنان را به گوش خوانندگان می‌رسانند.» اما نویسندگان زیادی این ابزار را برای اتصال به خوانندگان استفاده می‌کنند. بخش کتاب و آثار کمیک از آغاز کار سایت در سال 2009 به تدریج افزایش یافت و موفقیت 13 درصد این آثار را «کیک‌استارتر» فراهم کرده است.

موفقیت این سایت موجب شد موفقیت سایت‌های دیگر کم‌تر به چشم آید. سایت Crowdfunder.co.uk از آغاز فعالیت خود در سال 2010 حدود 475 هزار به صنعت نشر کمک کند و سایت Unbound که در طی سال گذشته و از زمان آغاز فعالیت خود حدود 79 عنوان کتاب را منتشر کرده است. سایت Indiegogo ،که اطلاعات خاصی درباره نوع کتب خود ارائه نمی‌دهد، از سال 2008 تاکنون حدود 1 میلیارد دلار سود داشته است که حدود 40 درصد سود 5/2  میلیارد دلاری «کیک‌استارتر» است.

بعضی از آثار از جمله کتب کمیک نقش زیادی در موفقیت این وب‌سایت ایفا کرده‌اند. استفاده از «کیک‌استارتر» این امکان را برای نویسندگان فراهم می‌کند که قبل از نگارش آثار خود سرمایه کتاب را جمع کنند و با خیال راحت اثر خوبی را به خواننده ارائه کنند.

در مقایسه با بازار کتاب بریتانیا وبسایت «کیک‌استارتر» سرمایه بیشتری برای چاپ آثار داستانی، کتاب کودک، و کمیک فراهم کرده است.

«آتوول» در این باره می‌گوید: «روش جدید یافتن سرمایه بسیار بهتر از روش‌های سنتی نوشتن یک کتاب و سپس یافتن خواننده برای آن است. در این روش از وجود خوانندگان علاقه‌مند به آن موضوع خاص اطلاع دارید و تنها اقدام ممکن نوشتن یک کتاب در آن ژانر است. اما در روش سنتی نویسنده هر چه در ذهن دارد به روی کاغذ می‌آورد و ناشر هیچ ایده‌ای درباره علاقه‌مندان به آن موضوع خاص ندارد. نویسندگانی که از این روش استفاده می‌کنند انسان‌های خلاق‌تری هستند و مایل هستند با خوانندگان و طرفداران خود به صورت مستقیم در ارتباط باشند.

به نظر من این موضوع که خوانندگان از کشورها و پیشینه‌های مختلف فرصت این را داشته باشند که قصه خود را به اشتراک بگذارند از اهمیت زیادی در فرهنگ ما برخوردار است. در این صورت فرصت یافتن داستان‌های مشابه خود را نیز دارند. علاوه بر این آشنایی با فرهنگ‌های غریبه بسیار مهم است و به درک بهتر دیگران و هم‌ذات‌پنداری با آنان یاری می‌رساند. امروز دنیا با کمبود هم‌دردی با دیگران روبه‌رو است و من به قدرت ادبیات برای کمک به افزایش این درک اعتقاد ویژه‌ای دارم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها