شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
با بهترین تریلرهای ماه آوریل از نگاه گاردین آشنا شوید: از بانوی مرگ تا قلب پنجم

در این مجموعه 5 تریلر برتر معرفی شده‌اند که شامل «هیس ساکت باش» نوشته لورا لیپمن، «سمی» نوشته جیمی دووارد، «بانوی مرگ» نوشته برنارد آیشنر، «قلب پنجم» نوشته دن سیمونز و «شرق» نوشته کریستوفر بولن می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گاردین این 5 تریلر زیبا و خواندنی را به عنوان برترین‌های آوریل برگزیده است:

1. «هیس، ساکت باش» (انتشارات فابر) رمان «لورا لیپمن» پس از «دختری با بارانی سبز» (2011) است. «تس موناگان» کارآگاه خصوصی بالتیمور است که تاکنون با هرگونه انگیزه جنایت در شغل خود روبرو شده اما جنایاتی وجود دارند که جستجوی یک انگیزه برای ارتکاب آنها بی‌فایده به نظر می‌رسد. «میلساندر هریس داوز» مرتکب چنین جنایتی شده است. او که مرتکب قتل دختر دو ماهه خود شده، پس از صدور حکم و رأی به جنون کشور را ترک و حضانت دو دختر دیگر را به همسر سابقش واگذار می‌کند. اما پس از دوازده سال به بالتیمور بازگشته و از تس خواسته شده امنیت را برای این زن که در حال ساختن یک فیلم مستند درباره تلاش‌هایش برای آشتی با فرزندانش است، فراهم کند. اما او مطمئن نیست که آیا باید میلساندر را از خطر حفظ کند یا باید دیگران را از گزند او در امان نگه دارد.
این رمان بسیار هوشمندانه و اغلب از طریق گفت‌وگوهای مصاحبه روایت شده است. داوز و موناگان دو قطب جدا از هم هستند اما لیپمن آنها را کنار هم قرار می‌دهد تا نکات برجسته‌ای درباره برچسب زدن به مادران به عنوان مادران خوب یا بد را نشان دهد. بسیار جالب است که لیپمن اجازه می‌دهد موناگان اینقدر آشفته ولی عادی باشد بدون اینکه حتی کمی خسته‌کننده شود.

2. «سمی» (انتشارات کانستیبل) نخستین رمان «جیمی دووارد» روزنامه نگار آبزرور است. این کتاب داستان کیت پندراگون، تحلیلگر مالی آژانس ضد جاسوسی انگلیس را روایت می‌کند که میان کشف یک جسد بی‌سر و بی دست در ساحل دریا و برنامه منفعت‌طلبانه یک شاهزاده سعودی در رابطه با رآکتور هسته‌ای ارتباطاتی پیدا می‌کند. در این داستان از حوادث واقعی چون معاملات غیرمعمول سهام درست قبل از حادثه 11 سپتامبر الهام گرفته شده است. معاملاتی که نشان می‌دهند برخی مؤسسات از این حادثه اطلاع قبلی داشته‌اند.
دووارد فحوای مالی داستان را توانمندانه حفظ کرده و سرعت روایتگری خود را کاملاً پیوسته و یکنواخت به پیش برده اما در اجتناب از کلیشه‌ها چندان موفق عمل نکرده است.

3. «برنارد آیشنر» اتریشی رمان «بانوی مرگ» (انتشارات ویدنفلد اند نیکولسون) را پس از گذراندن 6 ماه دستیاری یک مأمور کفن و دفن و با تحقیقات بسیار نوشت. مرگ، کسب و کار خانوادگی «بلوم» ضد قهرمان داستان در کودکی است. ناپدری بلوم یک مأمور کفن و دفن اجساد بوده و او را مجبور به شستن آنها می‌کرده است. اگر بلوم از این کار خودداری می‌کرد به عنوان مجازات در یک تابوت محبوس می‌شد. او سرانجام پس از کشتن ناپدری و نامادری خود و سپس با ازدواج و مادر شدن تا حدی به شادی و آرامش می‌رسد.
اما وقتی همسر او که پلیس است در جریان یکی از تحقیقات خود کشته می‌شود، بلوم با توجه به پیشینه اختلالات روانی خود درصدد گرفتن انتقام مرگ او برمی‌آید. البته حتی ترجمه عالی «آنتی بل» نمی‌تواند فقدان هوشمندی و ظرافت در این قصه را بپوشاند اما بلوم یک شخصیت بزرگ است و وقتی داستان شبح مانند آیشنر در تنها جای ممکن - یک کوره جسدسوزی- به پایان می‌رسد احساس امید و تحسین در دل خواننده پدید می‌آید.

4. چند سال پیش رمان «ماجرای هولمز» نوشته «گراهام مور» یک زوج ضد جنایی را در داستان‌های سرآرتور کانن دویل و برام استوکر معرفی کرد. ممکن است «قلب پنجم» نوشته «دن سیمونز» (انتشارات اسفر) مشابه این رمان باشد ولی به لحاظ ذکاوت و هوشمندی بسیار غنی‌تر است.
شرلوک هولمز و هنری جیمز در سال 1893 برای حل راز مرگ کلاور آدامز همسر هنری آدامز مورخ که در سال 1885 اتفاق افتاده به آمریکا سفر می‌کنند. در جریان این تحقیق هولمز که در دوره مرگ جعلی و غیبت سه ساله خود است،  اعلام می‌کند که با قدرت استدلال خود به این نتیجه رسیده که او یک شخصیت داستانی است و این موضوع عواقبی جدی را به دنبال می‌آورد...
ویژگی بارز قلب پنجم حالت تعلیق و دلهره است نه دستپاچگی. همچنین یک راز قدیمی در کانون اصلی داستان وجود دارد و آن مرگ هفت سال پیش کلاور آدامز است. از خواندن این رمان 600 صفحه‌ای لذت خواهید برد.

5. «شرق» (انتشارات سیمون اند شاستر) نوشته «کریستوفر بولن» رمانی گیرا درباره برخورد فرهنگ‌ها است. یک عامل اغواکننده در این تریلر که در روستایی کوچک در جزیره لانگ آیلند می‌گذرد، وجود دارد. شرقی‌های این جزیره به خارجی‌هایی مانند میلز که از سواحل غربی از راه نیویورک به آنجا می‌آیند، بدگمان هستند. با حضور مبهم میلز نه تنها موجی از قتل‌ها به راه می‌افتد بلکه موجودی عجیب‌الخلقه و وحشتناک در ساحل پیدا می‌شود و...
شخصیت پردازی بولن بسیار دقیق، و تلقی و برداشت او از موضوعات کاملاً سنجیده و چند لایه است. سرعت داستان تا حدی در نیمه دوم کتاب کم می‌شود اما ادامه دهید و مطئن باشید از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها