شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
معرفی کتاب‌های برترمنتشر شده در هلند در سال 2014

روزنامه هلندی NRC Handelsblad به قلم رودریک نیوونهاوس برترین کتاب‌های منتشرشده 2014 هلند را در دو بخش داستانی و غیر داستانی از حماسه خانوادگی باشکوه تا جالب‌ترین کتاب سال و کتاب‌های سیاسی غیرقابل‌اجتناب! معرفی کرده که باهم مرور می‌کنیم:

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

رمان «تئاتر المپیکو» نوشته «کیست هارت»
این رمان لقب جالب‌ترین رمان 2014 را در هلند به خود اختصاص داد. «تئاتر المپیکو» رمانی جالب درباره آرزوها و جاه‌طلبی‌هاست. دو تئاترباز حرفه‌ای از لاهه برای اجرا در سالن تاریخی و باستانی «تئاتر المپیک» واقع در وینچنزای ایتالیا دعوت می‌شوند. آن‌ها باید نمایشی درباره ژان-ژاک روسو را روی صحنه ببرند. وقتی نیست و باید یک روز تمام، دکور را آماده کرده و از هلند به ایتالیا بروند. از یک‌سو اجرای برنامه در این سالن بسیار مهم و با پرستیژ تلقی شده و از سوی دیگر با مدیریت ایتالیایی روبرو شده و مشکلات فراوانی آن‌ها را فرامی‌گیرد.
 
رمان «خانواده تیبو» نوشته روژه مارتن دوگار، ترجمه به هلندی توسط «آنیکا آگلیسته»
برخی این رمان را بزرگ‌ترین رمان قرن 20 می‌دانند که نویسنده فرانسوی (پسرعموی ناتنی تولستوی،لقبی که به دوگار داده‌اند) آن را به رشته تحریر درآورده است. وقایع اروپا از 1904 تا 1929 و حکایت خانواده ثروتمند فرانسوی در آن نقش بسته است. پدر ستمگر و پسر خانواده - ژاک تیبو- که خانواده را ترک می‌کند تا دنبال زندگی که در ذهنش دارد، برسد و با عشق، مقاومت، فراق، مرگ و ... روبرو می‌شود.
این کتاب توسط آنیکا آگلیسته / Anneke Alderlieste ترجمه و در سال 2014 مورد استقبال فراوان هلندی‌ها قرار گرفت.
 
رمان «کودکان» نوشته ایان مک ایوان ترجمه‌شده به هلندی توسط «رین ورهوف»
«ایان مک ایوان» در رمان خود بنام «قانون کودکان» در 2014 درگیری بین قانون، دین، قدرت و انسانیت را به زبان انگلیسی به رشته تحریر درآورده و هم‌زمان رین ورهوف نیز آن را به هلندی ترجمه کرد و مورد استقبال فراوان قرار گرفت.
«فیونا مای» قاضی دادگاه فدرال که شهرتش به خاطر رسیدگی به پرونده کودکان است و دارای نبوغ و هوش زیاد در حساسیت و دقت در پرونده است ولی موفقیت حرفه‌ای وی خط بطلانی روی غم خصوصی وی و نزاع داخلی خانوادگی کشیده است! و اینک زندگی وی پس از 30 سال ازدواج به خطر افتاده است.

 
رمان «قصه‌های جنگ» نوشته فیل کلی، ترجمه‌شده توسط «آلیس توکر» و «مارتین وندر ورف»
دوازده داستان تلخ در مورد حضور امریکا در عراق و پیامدهای جنگ که در آن نشان داده‌شده که حملات یانکی‌ها باهدف توجیه دروغ‌پردازی‌های بوش بوده است.

 
رمان «الهه،قهرمان» نوشته «گوستاو پیک»
رمان درباره عشق بین شخصیت‌های اصلی تسا و ماریوس است.در این کتاب به خوبی به این سؤال پاسخ‌داده‌شده که عشق چیست؟ تبدیل شدن رؤیا به واقعیت؟ یا یک توهم؟ دل غیرقابل‌پیش‌بینی است و انسان موجودی متناقض!
آن‌ها در مدرسه یکدیگر را ملاقات می‌کنند و پس‌ازآن نمی‌توانند یکدیگر را فراموش کنند.حرف آخر در اولین نگاه زده می‌شود اما تبدیل به رمانی تند و تلخ بدل می‌گردد...


 
کتاب‌های غیر داستانی

«جولای 1914: شمارش معکوس به سوی جنگ جهانی» نوشته «شون مک‌میکین»
فرانتس فردیناند، آرشیدوک اتریش در سارایوو ترور شده و اتریش با صربستان وارد جنگ شده و جنگ جهانی اول راه می‌افتد. این کتاب بر اساس خاطرات، تلگراف‌ها و اسناد تاریخی به بازسازی دقیق حوادثی پرداخته که منجر به شروع جنگ جهانی اول می‌شود. تاکنون فقدان اطلاعات باعث اشتباهات تاریخی درباره حوادث قبل از جنگ شده بود اما در این کتاب جزییات تاریخی به خوبی بیان می‌شود.
 
«سرمایه در قرن 21» نوشته توماس پیکتی
برنده کتاب سال اقتصاد در سال 2014 که نویسنده فرانسوی آن چالش‌های نظام سرمایه‌داری در قرن 21 را به خوبی تشریح کرده است. جوهر کلام توماس پیکتی در این کتاب این است: بازگشت سرمایه بیشتر از رشد اقتصادی است و قدرت و ثروت ناعادلانه توزیع‌شده است.
این کتاب را لیویج برگ وندن، ماریان کاس و آنکی کلودویچ در 841 صفحه به هلندی ترجمه کرده‌اند.{لینک} {لینک}
 
«پایان مردان سرخ» نوشته «سوتلانا الکسیوویچ»
کتاب درباره تاریخ روسیه در قرن بیستم بر اساس شواهد و مدارک تاریخی است که مردم پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را مأیوس‌تر هم کرده است، آن‌هایی که دنبال زندگی بهتر بودند. حماسه دل‌خراش در مورد زندگی و سرنوشت پس از گذشت 20 سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی!
به عقیده نویسنده همه چیز مانند عشق زودگذر بوده است. سوتلانا الکسیوویچ، به عنوان روزنامه‌نگار لابه‌لای مردم روسیه رفته و از آن‌ها درباره زندگی‌شان و مقایسه با قبل پرسیده است و اینکه انقلاب 1991 چگونه روی زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته است.
پایان مردان سرخ روح یک ملت دچار آسیب‌های روحی و روانی را نشان می‌دهد. مردانی که فکر می‌کنند اروپایی هستند.
این کتاب توسط ژان رابرت برات به هلندی برگردانده شده است.

 
«آلمان، حافظه تاریخی یک ملت» نوشته مک گریگور
کشور آلمان در طول 140 سال گذشته مرکزیت قدرت در قاره اروپا را بر دوش کشیده و البته در 25 سال اخیر، شیوه‌ای متفاوت در حکومت‌داری را اختیار کرده است. این‌که چقدر این شیوه جدید برجهان تأثیر گذاشته است و مردم آلمان چه میزان این تفاوت را حس کرده‌اند، موضوع کتاب تاریخ 500 ساله آلمان به قلم «نیل‌مک‌گریگور» است.{لینک}
 

«وقت نیست، حالا باید تغییر کند، تغییرات آب و هوایی همه چیز را تغییر می‌دهد» نوشته «نوامی کلین»
نویسنده کانادایی از سکوت کاپیتالیسم درباره تغییرات آب و هوایی به‌شدت گله دارد و از همگان می‌خواهد تا قبل از اینکه محیط‌زیست با دست خود انسان برای همیشه نابود شود، کاری کنیم.{لینک}
کتاب نوآمی کلین را «اینکه وندن السکمپ»، ماریان گاسبک­، آریان وان لوپن و «پون ریدر به هلندی ترجمه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها