جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
مسابقه‌ای به سوی سقوط / داستان کتاب‌خوان‌های الکترونیکی و سازندگان کور آن‌ها

وقتی سونی و آمازون برای اولین بار وارد کسب‌وکار کتاب‌خوان‌های الکترونیکی / e-reader شدند، لوکس بودن دستگاه برایشان نسبت به سایر فاکتورها از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بود. اولین نسل از کیندل (کتاب‌خوان آمازون) به قیمت 399 دلار و مدل PRS-500 سونی نیز 349 دلار راهی بازار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نیازی به گفتن نیست که خریداران باهدف خواندن کتاب‌های دیجیتالی این نوع ابزار را خریدند و حالا با 79 دلار می‌توان مدرن‌ترین آن‌ها را خرید اما سؤال بزرگ اینجاست که چه چیزی تغییر کرده است؟

آمازون، بارنزاندنوبل و کوبو در رقابت به سوی سقوط چرخش داشته‌اند. آن‌ها صرف‌نظر از تعدادی ویژگی قابل انتقاد بین خود رقابتی ضعیف را در بازار پرسود امریکا و انگلیس به راه انداخته‌اند.

کیفیت ساخت همچنان زیر سؤال است و مرور اینترنت با این کتاب‌خوان‌ها هرگز توسعه پیدا نکرده و عدم بهبود سیستم صوتی این نوع دستگاه‌ها روند همگرایی فناورانه را زیر سؤال برده است.

در سال 2011 شاهد افت قیمت این نوع دستگاه‌ها بودیم. مدل «کیندل کیبورد» از 189 دلار به 99 دلار کاهش یافت و بارنزاندنوبل (بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در امریکا و جهان که وارد عرضه سخت‌افزاری کتاب‌خوان الکترونیکی شد) مدل «سیمپل تاچ ریدر»/ Simple Touch Reader را به 99 دلار کاهش داد و بلافاصله کمپانی کوبو (دومین کمپانی بزرگ در عرصه سخت‌افزار کتاب‌خوان الکترونیکی) نیز همین سیاست را اعمال کرد.

تنها سال گذشته میلادی بود که شاهد اضافه شدن تراشه صوتی روی این نوع دستگاه‌ها بودیم که با جک هدفون 3.5 میلی‌متری کاربر را قادر ساختند تا بتواند کتاب‌های صوتی و موسیقی را روی کتاب‌خوان الکترونیکی جدید گوش دهد.

نداشتن سیستم صوتی روی اغلب کتاب‌خوان‌ها باعث شد تا دانش آموزان و دانشجویان نتوانند از آن در بخش آموزش و یادگیری استفاده کنند.حتی افراد نابینا نیز نتوانستند از این نوع وسایل برای پیشبرد امور آموزشی بهره بگیرند و بعداً فدراسیون ملی نابینایان امریکا اعتراض رسمی به استراتژی آمازون کرد.

واقعیت این است که صنعت کتاب‌خوان الکترونیکی / e-reader در مجموع روح نوآورانه خود را از دست داده است و اغلب کمپانی‌های حاضر در این صنعت که در سال‌های 2007 الی 2011 حضور داشتند، دیگر نیستند!
برخی رخدادهای فناورانه به وجود آمده که ممکن است قواعد بازی را تغییر دهد و حضور کمپانی‌هایی مانند Bridgestone e-paper، Liquavista، LG، Mirasol، Pixel QI و Plastic Logic در این عرصه قواعد بازی را عوض کرده است.

دوری جستن از عوارض جانبی کسب‌وکار، دلیل اصلی عدم حضور بازیگران جدید کنار بازیگران عمده بوده است. پس از سقوط قیمت از 399 دلار به 99 قطعاً افزایش قیمت بی‌معنا خواهد بود و انتخابی برای کمپانی‌های جدید نیز نمی‌گذارد و بنابراین کمپانی‌های نوظهور که معمولاً در ابتدا فناوری‌شان گران تمام می‌شود، نمی‌توانند در این عرصه حضور یافته و دوام بیاورند.

بنابراین شاهد رقابت به سوی سقوط هستیم و کمپانی‌های معدودی می‌توانند در این عرضه باشند تا اینکه شاید کمپانی‌های جدید ، بدیل و جانشین جدیدی را معرفی کنند که کل بازی را به هم بزنند.

سال‌هاست کمپانی‌هایی مانند Icarus، Onyx Boox، Pocketbook  و Wexler در بازار اروپای شرقی، روسیه و چین فعالیت مشابه داشته و کتاب‌خوان الکترونیکی به صورت محدود تولید می‌کنند، هرچند تمرکز خود را روی بازار غرب گذاشته‌اند اما قادر به تولید انبوه و رقابت با آمازون و کوبو و... نیستند.

در نمایشگاه CES لاس‌وگاس در سال 2010 تعداد زیادی کمپانی راغب در بخش کتاب‌خوان الکترونیکی حضور یافتند و تبلیغات زیادی شد اما در سال 2011 از آن‌ها خبری نبود و حالا کاربران بین چند انتخاب محدود مانده‌اند!

ورود انواع و اقسام تبلت نیز مزید برعلت شد تا کمپانی‌ها به سمت‌وسوی دیگری بروند و حالا با نگاه کردن به کتاب‌خوان کیندل مدل Paperwhite 1 و Paperwhite 2 هیچ فرقی میان آن دو نمی‌بینید!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها