پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
جدول بهترین کمپانی‌های ارائه دهنده سرویس به نویسندگان «خودنشر»

یکی از دل‌نگرانی‌های اصلی نویسندگان خود نشر (INDIE AUTHORS) این است که کدام کمپانی را برای انتشار اثر خود انتخاب کنند و کدام کمپانی بهتر است؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وجود برخی مزیت‌های قوی و انحصاری در آمازون برای انجام امور خودنشری عالی است ، اما برخی که قصد دارند مردم دسترسی جهانی‌تری به محتوای آنچه می‌نویسند داشته باشند،علاقه‌مندند با سایر کمپانی‌ها برای انتشار اثر خود قرارداد ببندند و از پلتفرمی که آن‌ها تهیه‌کرده‌اند،بهره ببرند.

به همین خاطر موسسه Publishing Service Index در گزارش ماه دسامبر خود تمامی کمپانی‌های عمده‌ای که ارائه دهنده سرویس خودنشری هستند را معرفی و آن‌ها را از برترین خدمات تا کمترین خدمات چینش کرده است.

اینکه چه تعداد از نویسندگان خودنشر به کدام سرویس‌ها اعتماد بیشتری دارند محتوای این گزارش است که دران مشخص‌شده است که آمازون و سرویس خودنشری آن موسوم به Amazon Kindle Direct Publishing به رده سوم جدول سقوط کرده است. یکی از دلایل این سقوط می‌تواند مالیات تازه اروپایی‌ها روی سرویس‌های خودنشری و نویسندگان خودنشر باشد.

نکته دوم حائز اهمیت قرار گرفتن سرویس خودنشری کوبو موسوم به Kobo Writing Life است و این در حالی است که کوبو دومین تولیدکننده کتاب‌های دیجیتال در جهان و فروشنده سخت‌افزار کتاب‌خوان دیجیتال کوبو نیز هست.

نکته مهم بعدی درباره بارنزاندنوبل با سرویس Noble Nook Press که اصلاً در این لیست جای نگرفته است و این خبر خوبی برای بزرگ‌ترین کتاب‌فروش زنجیره‌ای در جهان نیست!

کمپانی Bookbaby نیز اخیراً از رده دوازدهم سقوط کرد چراکه اخیراً سرویس رایگان خود را حذف کرده و خدمات خود را 100درصد پولی کرده است.

به‌طورمعمول نویسندگان خودنشر برای دریافت سرویس‌های لازم باید به کمپانی‌هایی که در جدول می‌بینید دست‌کم 199 دلار بپردازند که این رقم در ژانویه 2015 به 299 دلار افزایش پیدا می‌کند. این تحول که به زودی شاهد آن خواهیم بود نشان خواهد داد که تا چه حد رتبه‌بندی کمپانی‌های ارائه دهنده سرویس خودنشری تغییر کرده و نویسندگان خودنشر چه راه‌حلی را دنبال خواهند کرد؟

در لیست 5 کمپانی برتر تنها دو کمپانی CreateSpace و Spark نقطه امید نویسندگان خود نشراست. Spark در درجه اول با ناشران کوچک در ارتباط است تا بعد از دیجیتالی کردن اثر، محصول را در کاتالوگ Ingram لیست کند. Ingram جایی است که هر هفته هزاران ناشر به آنجا مراجعه کرده تا اگر اثر خوبی را پیدا کردند، برای فروش آن را بخرند.

کمپانی Lightening Source نیز هدف بدون واسط نویسندگان خودنشر است تا آثارشان مستقیم در کاتالوگ اصلی منتشر شود.

CreateSpace نیز با توجه به ویژگی چاپ توسط آمازون و پرداخت فقط یک‌بار هزینه برای چاپ، گزینه مناسبی برای نویسندگان خودنشر محسوب می‌شود.

در مجموع بر اساس سرویس‌های یادشده، بازاریابی برای یک کتاب خودنشر به صورت آنلاین کاری است که نویسنده باید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی آن را انجام دهد تا درنهایت بتواند کتاب خود را راهی کتاب‌فروشی کند.

توضیح اصطلاحات داخل جدول:
DIY / خودت انجام بده بر اساس سرویس‌های قراردادی
ASP / سرویس‌های چاره‌جویی نویسنده (به صورت بسته و پکیج) / ممکن است برنامه شراکت در چاپ نیز جزئی از آن باشد
PUB / شامل قراردادهای عمده شده و یا سرویس چاپ سنتی را عرضه پیشنهاد می‌کنند
PRT / سرویس پرینتر با خدمات محدود
FULL / سرویس‌های اجرای خدمات برای لجستیک و توزیع و انبارداری برای عرضه به عمده‌فروش یا خرده‌فروش
CRW / جمع سپاری یا همان crowdsourcing
 
برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید



کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند خودنشری (self publishing) به سوی انفجاری شدن پیش می‌رود و با توجه به افت فروش کتاب چاپی سنتی (printed books) این موضوع به وضوح مشاهده می‌شود.

آمار جدید در خصوص صنعت خودنشری نشان می‌دهد گرایش عمده موجود به سوی نوشتن رمان بوده اما بخش کودکان سریعترین رشد فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین 37 درصد از خریدها توسط کاربران زن بالای 45 سال انجام شده و 32 درصد نیز زنان جوان را تشکیل می‌دهند. همچنین 20 درصد مردان بالای 45 سال و 11 درصد مردان زیر 45 سال نیز خریدار آثار خودنشری بوده‌اند.

گفته می‌شود تا سال 2018 کتابهای الکترونیکی از کتابهای چاپی سنتی پیشی می‌گیرد و کتب دیجیتال از رقم 380 میلیون پوند به 1 میلیارد پوند در 4 سال آینده خواهد رسید. ارزش بازار خودنشری در سال 2013 بیش از 300 میلیون دلار بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها