پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
اكثر اديان آیین قربانی دارند/ عید قربان در کتب فقهی به صورت گسترده بررسی شده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که اكثر اديان آیین قربانی دارند، گفت: عید قربان نیز در کتب فقهی به صورت گسترده مورد بررسی قرار گرفته و توصیه شده اما آثار کمتری از سوی نویسندگان در این زمینه تألیف شده که با توجه به دستاوردهایی که در جامعه دارد، لازم است مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه دایرة‌المعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تبریک به‌مناسبت فرارسیدن عید قربان درباره اهمیت این عید گفت: عيد قربان پیام بسيار بزرگی دارد و آن اینکه خداوند آن‌قدر عظمت دارد كه انسان در مقابل آن قربانی شود؛ بدین معنا که عيد قربان، فقط روز قربانی کردن يك گوسفند نيست، بلکه عيد قربانی انسان است و عجيب اين است كه اكثر اديان آیین قربانی دارند.
 
وی اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) تصمیم داشت که فرزند خود را قربانی کند و فرزندش هم آماده شده بود که از این فرمان اطاعت کند. در آن لحظه هم پدر و هم فرزند مورد آزمایش الهی قرار گرفتند و از این آزمایش سرافراز بیرون آمدند و در این‌جا خداوند متعال دستور می‌دهد که به جای قربانی کردن فرزند، گوسفندی را قربانی کنند.
 
حجت ‌الاسلام والمسلمین آقانظری با بیان این که این اهمیت این عید در آیات قرآن نیز مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: واژه «قربان» سـه مـرتبه در قرآن مجید آمده اسـت؛ یک بـار در سوره احقاف آیه ٢٨«ولا نصرهم الذین اتخذوا من دون الله قربانـا»، (... پس چرا آن کسانی کـه غیر از خدا، به منزله معبودانی بـرای تـقرب  بـه خدا اختیار کرده بودند، آنان را یاری نکردند...) بـار دیگـر در سـوره آل عـمران آیـه ١٨٣«الـذین قــالوا ان الله عـهـد إلینآ الا نؤمن لرسول حتی یاتینا بقربان تأکله النار»، (...همانا گفتند خدا با مـا پیمـان بسته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم تا برای ما قربانیانی (به‌عـنـوان معجـزه) بیاورد که آتش (آسمانی) آن را بسوزاند...) و بار آخر در سوره مائده، آیـه ٢٧ «واتـل علـیهم نبـأ ابنـی ءادم بـالحق إذ قربـا قربانـا» (... و داسـتان دو پسـر آدم را بـه درستی بر ایشـان بخـوان، هنگـامی کـه (هـر یـک از آن دو) قربـانیان پـیش داشـتند...). در اعمال حج نیز قربانی کردن مورد توجه قرار گرفته و حجاج زمانی که می‌خواهند از لباس احرام بیرون بیایند باید قربانی انجام دهند.
 
وی عنوان کرد: علی‌رغم اهمیتی که این عید بزرگ دارد، اما آن‌طور که باید از سوی پژوهشگران و مؤلفان مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. اما از ائمه(ع) روایات بسیاری در باب اهمیت قربانی کردن آمده است. در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نـقل است: «انما جعل الله هذاالاضحی لتتسع مساکینکم من اللحم فاطعموهم»، (و همانــا خداوند این قربانی را قرار داده است برای سیر کردن مسـاکین از گوشـت پـس آنان را اطعام کنید.»
 


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی و افزایش طبقات مستمند برای شیعه این کفایت می‌کند که اگر خودشان هم نمی‌توانند مستقل قربانی کنند به مؤسسات قابل اعتماد که وجوهات نقدی را جهت قربانی دریافت می‌کنند، مراجعه کرده و مبلغ لازم را در اختیار آنها قرار دهند تا قربانی را انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه قربانی کردن، یک کار مستحب مورد تأکید ائمه(ع) است، گفت: رمز قربانی کردن این است که آن قربانی، جایگزین امتحان سخت بود؛ یعنی بعد از اینکه حضرت ابراهیم(ع) از امتحان سخت، سرافراز خارج شد، خداوند متعال راهی که در پیش پای حضرت ابراهیم(ع) قرار داد، قربانی کردن گوسفند بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین آقانظری با اشاره به کمبود کتاب فاخر درباره عید قربان عنوان کرد: خوشبختانه درباره عید غدیر تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام شده است. مرحوم علامه امینی، اثر بی‌بدیلی در این زمینه خلق کرده است و دایرة‌المعارف فقه اسلامی در قم اثر گرانقدر ایشان را در ۱۶ جلد به چاپ رسانده است. همچنین درباره غدیر جامع‌ترین دایرة‌المعارف غدیر به زبان عربی منتشر شده که قابل استفاده برای امت اسلامی است. عید قربان نیز در کتب فقهی به صورت گسترده مورد بررسی قرار گرفته و توصیه شده اما آثار کمتری از سوی نویسندگان در این زمینه تألیف شده که لازم است مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد.
 
وی در پایان با اشاره به دستاوردهای عید قربان در جامعه تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد عید قربان در شرایط فعلی این است که زمینه‌ای فراهم می‌شود برای خانواده‌های نیازمندی که گوشت مدت‌هاست از سبد غذایی آنها حذف شده است و به نوعی دچار سوء تغذیه هستند. بزرگ‌ترین کمکی که می‌شود به این خانواده‌ها کرد این است که در این شرایط مثل عید قربان به افراد خیر و توانمند آگاهی دهیم که دست به‌کار شوند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به این خانواده‌‎ها کمک کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها