چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
ضعف کتابخوانی در برخی روستاها به‌دلیل نداشتن مروّج کتابخوانی است

سیدعلی عباس مرادی از مروجین فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در بخش زرین‌آباد از توابع شهرستان دهلران در استان ایلام معتقد است: کتابخوانی در روستاها بسیار ضعیف است، چون مروج کتابخوانی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، سیدعلی عباس مرادی 54 ساله، کارشناس علوم اجتماعی، معاون پرورشی مدرسه دکتر شریعتی در بخش پهله زرین آباد از توابع شهرستان دهلران است. زرین‌آباد در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوع و اماکن مقدس و بقاع متبرکه به دارالسادات مشهور است و دارای ۱۴ روستا و دو بخش به مرکزیت پَهلِه زرین آباد است. مرادی حدود سه سال است مروج کتاب و کتابخوانی شده و دغدغه‌های فراوانی در کتابخوان کردن دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان جوامع هدف دارد و در این منطقه محروم، تلاش‌های موثری داشته است. با این مروج فعال کتابخوانی که با محدودیت‌های بسیار، چراغ کتابخوانی را در میان کودکان و نوجوانان محروم و مستعد روشن نگه داشته است، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

ابتدا از فعالیت‌های کتابخوانی و اقدامات انجام شده در شهر زرین آباد و حومه برایمان بگویید.

وضعیت کتابخوانی در زرین‌آباد به‌خصوص مدرسه دکتر شریعتی که دارای ۱۷۰ دانش‌آموز و ۲۰ آموزگار است، در حد مطلوب است و در طول چند سالی که بنده جزو مروجان کتاب و کتابخوانی در منطقه و استان بوده‌ام، در خصوص مطالعه و کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان فعالیت زیادی انجام شده و تعداد زیادی کتاب از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهلران - که ازسوی اداره کل استان ارسال شده بود - دریافت کرده‌ایم و در جلسه انجمن اولیا و مربیان، در بین اولیا و دانش‌آموزان آنها را توزیع کرده‌ایم. خوشبختانه همه احساس رضایت داشته و پدیده‌‌ای نوظهور تلقی کرده‌اند.

وضعیت باشگاه‌های کتابخوانی در زرین‌آباد چگونه است؟

چند سالی است که باشگاه کتابخوانی شهدای زرین آباد را تشکیل داده و چندین قفسه کتاب برای مطالعه دانش آموزان تهیه و تدارک دیده‌ایم و با استقبال خوب اولیای دانش آموزان و حتی بازدیدکنندگان و مسئولین اداره آموزش و پرورش و سایر ادارات، مواجه شده‌ایم که با اهدا کتاب به بچه‌ها و اولیا خاطره این باشگاه در ذهن همه ماندگار شده است.

در باشگاه، چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

شرکت در دوره‌هایی که از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تدارک دیده شده، ایجاد کتابخانه مستقل با فضای مطلوب و تجهیز امکانات رفاهی و وسایل گرم کننده و خنک کننده، اهداء جوایز به نفرات برتر و تجهیز کتابخانه به میز و امکانات برای مطالعه دانش آموزان، معرفی کتاب‌های متناسب با سن دانش آموزان و کتابخوانی، البته در حد مقدور، از جمله اقدامات انجام شده ما و با همراهی تعدادی از همکاران در باشگاه کتابخوانی بوده است.

میزان استقبال دانش‌آموزان و سایر قشرهای مردم از برنامه‌های کتابخوانی شما چقدر است؟

خوشبختانه میزان استقبال دانش آموزان بسیارخوب است و این استقبال بهانه سرکشی اولیای دانش آموزان به مدرسه و جام باشگاه کتابخوانی هم بوده و حتی خودم با بردن کتاب و اهدای آن به بازاریان و کسبه در فرصت‌های مناسب، موجب آشنایی بیشتر بازاریان با کتاب‌های مختلف شده‌ام تا در اوقات فراغت کتاب بخوانند. خوشبختانه احساس رضایتمندی مردم را در این راستا مشاهده کرده‌ام.

سطح کتابخوانی در زرین آباد و روستاهای اطراف را چگونه بررسی و تحلیل می‌کنید؟

واقعیت امر آن است که کتابخوانی در روستاها بسیار ضعیف است، چون مروج کتابخوانی ندارند. ولی بخش زرین‌آباد اگر مورد حمایت مالی قرار بگیرد، می‌توانیم در فصل تابستان بهترین موقعیت برای کتابخوانی و مطالعه در حد مطلوب در کانون‌های فرهنگی - تربیتی منطقه داشته باشیم، چون با تقاضای خوب دانش‌آموزان مواجه هستیم و فضا مطلوب و مناسب اجرای کتابخوانی است.

با توجه به صحبت‌های شما خانواده‌ها از این برنامه‌ها حمایت و همراهی می‌کنند؟

بله. خانواده‌ها از برنامه‌های انجام شده در جام حمایت‌ها و همراهی‌های خوبی داشته‌اند. دانش‌آموزان به کتابخانه باشگاه فرهنگی و باشگاه شهدای زرین‌آباد، دانش آموزان راهنمایی و هدایت می‌شدند و استقبال خوب آنها در این راستا نشان از اثربخشی فعالیت‌های ما با همکاری والدین بوده است.

آیا تاکنون موفقیت‌هایی هم کسب کرده‌اید؟

بله. به لطف خدا و تلاش و همکاری همکاران خوبم، توانستیم باشگاه کتابخوانی برتر منطقه را دو سال متوالی به خودمان اختصاص دهیم و امسال هم مقام اول کشوری در منطقه توسط دانش‌آموز دبستان دکتر شریعتی آقای «سیدپارسا موسوی» به خاطر مطالعه و کتابخوانی، نصیب مدرسه ما شد که از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مورد تشویق قرار گرفتیم و همچنین مقام اول کشوری را در غرب کشور برای استان ایلام در منطقه زرین آباد کسب کردیم.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام از جام باشگاه‌ها چه حمایت‌هایی داشته است؟

اداره‌کل با همکاری مجموعه معاونت فرهنگی و مؤسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام، دوره‌های آموزشی خوبی در مرکز استان ایلام که برای مروجان برگزار کرد. با حمایت‌های آقایان خودآموز مدیرکل، قیطانی معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای، محبی کارشناس فرهنگی اداره‌کل و خانم‌ هاشمی مدیر مؤسسه مجری برنامه‌های کتاب و کتابخوانی در استان و همکارانشان، مورد لطف قرار گرفتیم و از دوره‌های آموزشی مورد نظر، بهره‌مند شدیم.

آیا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برای جام باشگاه‌های کتابخوانی، کتاب‌های اهدایی را برای شما ارسال کرده است؟

بله. با توجه به ارسال گزارش و ارائه عملکرد فعالیت‌های جام ازسوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌هایی در موضوعات مذهبی، علمی، ادبی، هنری، تاریخی، هوش و سرگرمی و... برای کودکان و نوجوانان عضو جام و نیز اولیای تربیتی و والدین ارسال کرد که در اختیار اعضا و جامعه هدف قرار دادیم.

چه دوره‌هایی در این راستا گذرانده‌اید؟

چند سال است که به عنوان مروج کتاب و کتابخوانی در منطقه زرین آباد فعالیت می‌کنم. دو بار دوره آموزشی کتابخوانی برای مروجان در مرکز استان با تدریس و مشارکت اساتیدی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گذراندیم و از محضر این عزیزان کسب فیض کردیم؛ دوره‌هایی که مؤثر، خلاق و راهگشا بودند. دوره‌هایی که در آن با شیوه‌های معرفی کتاب، آشنایی با کتاب‌های مناسب گروه‌های سنی مختلف، شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتابخوانی، فعالیت‌های عملی در این خصوص و... ضمن آنکه در پایان دوره‌های آموزشی گواهی معتبر شرکت در دوره نیز به امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردیم.

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر فعالیت‌های کتاب‌محور شما گذاشته است؟

متاسفانه ویروس کرونا وضعیت عمومی را مختل و فاصله دانش‌آموزان با کتابخانه را زیاد کرد و این خود عامل افزایش فاصله میان دانش‌آموزان یا فراگیران اهل مطالعه با کتابخانه‌های مدارس شد. امیدوارم با از بین رفتن این ویروس منحوس، دوباره شاهد اجتماع اهل مطالعه در کتابخانه‌های سطح بخش و باشگاه‌ها باشیم.

برای برون‌رفت از مشکل شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در دوران شیوع ویروس کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کتاب‌های مناسب و در موضوعات مختلف را به خانه ی دانش‌آموزان می‌بریم و دانش آموزان خلاصه کتاب‌ها برای ما ارسال می‌کنند که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شدیم. ضمن آنکه به نفرات برتر و فعال از محل هزینه‌های شخصی، جایزه دادیم که اثرات خوب و مؤثری به دنبال داشت.

به نظر شما برگزاری فعالیت‌های کتاب محور در سطح شهر و روستاها در فرهنگ اجتماعی و فردی افراد چه تاثیری گذاشته است؟

«کتاب، غذای روح است» و اگر دانش‌آموزان را با مطالعه و کتاب آشنا و یادگیری در آنها را تقویت کنیم، در آینده انسان‌هایی فهیم و اهل مطالعه و دانا خواهند شد. من خودم هر کتابی را مطالعه می‌کنم، نکته و یادداشت‌برداری می‌کنم و در مواقع لازم برای اهل خانه و یا جمعی که در آن قرار می‌گیرم، بازگو می‌کنم. بعد که با پرسش‌های مواجه می‌شوم که این مطالب خوب را از کجا به دست آورده‌اید، آنها را به سمت کتابخانه‌ها و باشگاه‌های کتابخوانی، هدایت می‌کنم. امیدوارم که روزی از راه برسد که همه بچه‌ها و خانواده‌ها و ... کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه‌های مهم آنان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها