شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
هر بیمار دنیای خاص خودش را دارد

مولف کتاب «اطلس الکتروکاردیوگرافی» معتقد است؛ هر بیمار دنیای خاص خودش را دارد و برخورد با هر بیمار یعنی مواجه شدن با یک دنیای جدید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «اطلس الکتروکاردیوگرافی قارونی، با بررسی نکات تشخیصی و درمانی» اثری جامع در تشخیص بیماری‌های قلبی از سوی منوچهر قارونی به چاپ نهم رسید. گفتنی است؛ این اثر به مدت 38 سال جزو منابع اصلی برای دانشجویان و متخصصان پزشکی، به‌ویژه تخصص قلب، بوده است که در چاپ نهم با بازبینی کامل مطالب تشخیصی و درمانی، و همچنین همراه با تصاویر رنگی، منتشر شده است.
 
منوچهر قارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره این اثر گفت: نزدیک به سی سال بود که فقدان چنین اثری در کشور احساس می‌شد به همین دلیل تصمیم به تالیف کتاب گرفتم. درواقع، اثر بی نظیری است. چراکه در طی سی سال نوار قلب بیماران ایرانی جمع‌آوری شده است. این کتاب در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و مزیت آن این است که هر پزشکی در هر شهرستانی یا هر جایی که دسترسی محدود دارد، وقتی نوار قلب بیمار را می‌بیند بتواند تشخیص دهد و بر اساس آن تشخیص درمان کند.
 
وی افزود: نکته برجسته این کتاب دربردارندگی نوار قلب بیماران ایرانی است. گاهی اوقات برای بعضی از نوارها، تا نیمه‌های شب بر بالین بیمار بیدار بودم تا بتوانم سی ثانیه آریتمی را به دست بیاورم که در نهایت درج کنم. لازم به ذکر است؛ هیچ نوار قلب بیماری‌ در دنیا نیست که در این کتاب درج نشده باشد.
 
گفتنی است؛ نسخه اولیه کتاب با عرض و طول بسیار زیاد که تنها حاوی اطلس بود. بدون هیچ محتوای تعلیمی؛ اما در جلدهای بعدی مطالب آموزشی هم به کتاب اضافه شد که نه تنها نوار قلب را نشان می‌دهد؛ بلکه آن بیماری را شرح می‌دهد که می‌گوید چه نوع نوار قلبی است.
 
وی گفت: گاهی بهترین نوارهای قلب را می‌توان از سطل آشغال اتاق سی‌سی‌یو به دست آورد. در دوران رزیدنتی، هر روز صبح نوارهای قلبی را که در سطل‌های سی‌سی‌یو انداخته بودند، بررسی می‌کردم و بعضی اوقات از میان آنها نوارهای جالبی به دست می‌آوردم. همان گونه که یافتن طلا مشکل است، پیداکردن نوار قلب و آریتمی جالب هم اتفاقی نادر است.
 
این پزشک مولف با اشاره به مخاطبان اصلی کتاب گفت: مخاطبان اصلی این اثر  دانشجویان پزشکی، پزشکان و پرستارهای CCU و پیراپزشکی و هوشبری هستند. همچینی برای آن دسته از کادر درمان که به نوار قلب تسلط کافی ندارند، وقتی بیمار در ICU آریتمی می‌کند، با رجوع به این کتاب متوجه می‌شوند که چه نوع آریتمی‌ای بوده و چه درمانی باید برایش انجام بدهند.  تا کنون بیش از صدهزار پزشک از این کتاب استفاده کردند که هرکدام از آنها در برترین دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سمت اجرایی و درمانی بالایی دارند. «اطلس الکتروکاردیوگرافی» تنها اطلس نیست؛ بلکه منبعی علمی است که می‌توان با استفاده از آن قلب و بیماری‌های مربوط به آن را شناخت. در این کتاب، اطلاعات لازم برای خواندن هر نوار در زیر آن آورده شده است.
 
قارونی گفت: به طور کلی مخاطب این کتاب اقشار دانشگاهی و پزشکی هستند که بیشتر از همه پزشکان عمومی، پزشکان داخلی، بیهوشی، هوشبری، متخصصان زنان و زایمان برای بیماری ها، دانشجویان پزشکی و تمام افرادی که پزشکی عمومی را تمام می‌کنند یا تخصص قلب می‌گیرند از این کتاب استفاده کرده‌اند. اغلب متخصصان در عرصه پزشکی حداقل یک بار به این اثر رجوع کرده‌اند. به اعتقاد من پزشک موظف است بیمار را درمان کند، نه بیماری را. زیرا هر بیمار دنیای خاص خودش را دارد و برخورد با هر بیمار یعنی مواجه شدن با یک دنیای جدید.
 
وی با اشاره به بازخوردهای دریافت شده از این اثر تاکید کرد: تاکنون بازخوردهای بسیار خوبی از این اثر داشتیم؛ حتی افرادی که رشته تخصصی‌شان جراحی بوده و شاید نیازی به این کتاب نداشتند هم معتقد بودند این اثر را در دوران پزشکی عمومی خوانده‌اند و اگر برای بیمارانشان مشکلی پیش بیاید، همراه با دکتر بیهوشی می‌توانند تشخیص بدهند و به کمک بیمار بشتابند.
 
قارونی عمومی‌سازی برخی مطالب دنیای پزشکی مانند شناخت آریتمی قلب را برای پزشکان و دانشجویان ضروری دانست و گفت:  برای افرادی که تحصیلات خاص ندارند، کتاب دشواری است. از آنجایی که نوار قلب یک ریاضی است و نشانگر آن است که الکتریسته قلب چه تغییراتی در بیماری‌های مختلف به خصوص سکته‌های قلبی می‌کند، به پزشک کمک می‌کند که نوار قلب بیمار تازه سکته زده را  تشخیص دهد و فوراً برای پرایمری پی سی آی اقدام کند یعنی برایش استنت و فنر بگذارند. امروزه دست کم یک نسخه از این اثر حداقل روی میز یا کتابخانه سی.سی.یوهای بیمارستان‌ها موجود است.
 
به گفته این مولف؛ نکته منحصر به فرد این اثر، بومی بودن تصاویر و محتوای درج شده آن است. گفتنی است در این اثر از هیچ منبع یا بیماری که در محدوده جغرافیایی کشورمان نباشد، استفاده نشده و فقط و فقط از بیماران ایرانی برگرفته شده است.
 
لازم به ذکر است؛ از دیگر آثار این پزشک «اطلس، بیماری‌های ایسکمی (سکته های قلبی)»، «بیماری‌های مادرزادی قلبی»، «سمیولوژی معاینه قلب»، «طب ورزشی» است؛ همچنین «گزارش صبحگاهی» که بر اساس بیماری‌های سی سال بیماران بیمارستان امیراعلم گردآوری و تنظیم شده‌ است.
 
در مقدمه این اثر آمده است؛ «یکی از خصوصیات آموزشی این کتاب آن است که درست مانند نوار قلب، هر 12 اشتقاق گذاشته شده­ اند و اثرات یک آریتمی را در تمام اشتقاق­ ها می­توانیم ببینیم. این در حالی است که کتاب ­های خارجی فقط یک اشتقاق را گذاشته ­اند که باعث می­ شود نتوانیم آریتمی را به­ خوبی در وضعیت های مختلف مشاهده کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها