سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
برای تمدن‌سازی اسلامی، مأنوس شدن با کتاب از ملزومات است

مصطفی هنرمند با بیان اینکه یکی از وظایف شورای کتاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)، شناسایی و رصد فضای چاپ و نشر کشور است، گفت: برای تمدن‌سازی بزرگ اسلامی، مأنوس شدن با کتاب از ملزومات است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مصطفی هنرمند؛ دبیر شورای کتاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)، درباره تأسیس شورای کتاب در این دانشگاه، بیان کرد: در محیط دانشگاه اساتید و دانشجویان با کتاب مأنوس هستند و شورای کتاب این دانشگاه به سمت کتاب‌های عمومی تمایل داشته و به معرفی آن‌ها می‌پردازد.
 
وی ادامه داد: در شورای کتاب دانشگاه به حوزه‌هایی همچون ادبیات، شعر، داستان، مذهبی ، دفاع مقدس و پایداری پرداخته می‌شود. اعضای این شورا جمعی از علاقه‌‌مندان به کتاب هستند که فضای چاپ و نشر کتاب در کشور را در جلسات بررسی می‌کنند و از میان کتاب‌های برگزيده، مسابقات کتابخوانی نیز برگزار و جوایزی درنظر گرفته می‌شود.
 
معاون روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه کتاب جایگاه خود را در بین مردم دارد، گفت: ما در شورای کتاب دانشگاه، این علاقه‌مندی را حفظ کرده و تقویت می‌کنیم و سعی داریم سرانه مطالعه را در بین دانشجویان افزایش دهیم.
 
هنرمند با بیان اینکه یکی از وظایف شورای کتاب دانشگاه شناسایی و رصد فضای چاپ و نشر کشور است، ادامه داد: کتاب خواص زیادی دارد و برای تمدن‌سازی بزرگ اسلامی، مأنوس شدن با کتاب از ملزومات است.
 

کتاب اقیانوس بیکرانی است که ناشناخته‌های بسیاری دارد
وی درباره اهمیت و جایگاه باارزش کتاب، بیان کرد: کتاب اقیانوس بیکرانی است که ناشناخته‌های بسیاری دارد. هرکس به فراخور حالش دل به ژرفای کتاب سپرده و با انبانی پُر باز می‌گردد. در این دریای عمیقِ معرفت، گوهرهای نابی وجود دارد که تنها تلاشگران چیره‌دست می‌توانند به آن دست یابند.
 
دبیر شورای کتاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)، افزود: کتاب میراثی ماندگار و پدیده‌ای شکوهمند و باارزش است که زندگی بشر را روشن می‌کند. خداوند بزرگ معجزه ابدی آخرین فرستاده‌اش را کتاب قرار داد؛ کتابی که سرآمد همه کتاب‌هاست.
 
هنرمند با بیان اینکه آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتابخوانی است، گفت: اگر در تاریخ اسلام کاوش کنیم، این حقیقت را که اسلام، دین اندیشه و معرفت، آیین دانش و معنویت است به روشنی درمی‌یابیم. ما وارث نظام گرانبها و فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی هستیم، تا با برخورداری از آثار مکتوب در راه احیای این فرهنگ بکوشیم.
 
معاون روابط عمومی این دانشگاه ادامه داد: کتاب در طول سالیان دراز، سرگذشتی تلخ و شیرین داشته است، زمانی در غربت و تنهایی و زمانی در اوج شکوفایی بوده، اما نقش برجسته و سازنده کتاب در تکامل فردی و اجتماعی مشهود است. سزاوار نیست به چنین عنصر مهمی کم توجه بوده و آن‌را فراموش کنیم.
 

لزوم بررسی ریشه‌های کهن و مانای کتاب با نگرشی نو
وی با تأکید بر اینکه کتاب را باید یکی از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگی دانسته و آن‌را از گرانسنگ‌ترین پدیده‌ها و میراث بشر به‌حساب آوریم، اظهار کرد: شکوه این ارزش را باید در تابش «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم؛ پروردگاری که به قلم آموخت» جستجو کنیم. خداوند یگانه به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه همیشه جاوید آخرین سفیر سعادت را کتاب آسمانی دانسته است. این نشانه روشن، افزون بر پیشینه پربار فرهنگیان و شمار کتاب‌ها و کتابخانه‌ها و کتاب‌نگاران و نام‌آوران، ما را ترغیب می‌کند، ریشه‌های کهن و مانای کتاب را با نگرشی نو، به بررسی بنشینیم.
 
دبیر شورای کتاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)، افزود: کتاب مثل خورشید، فضای زندگی ما را روشن کرده و نور و گرمی می‌بخشد. کتاب مانند باران بر سرزمین دل‌ها می‌بارد و گلبوته‌های اندیشه را بارور کرده و طراوت می‌بخشد. کتاب، نقش پرندگان را به انسان ارزانی می‌دارد و او را به پرواز در آسمان اندیشه رهنمون می‌کند.
 
نقش کتاب در پویایی جامعه
هنرمند با بیان اینکه  کتاب در پیشرفت‌های روزافزون بشر، در عرصه دانش و نوآوری و فرهنگ، نقش فعال داشته، گفت: بی‌شک آنهایی که گام‌های بلندی در وادی ادب و فرهنگ و دیگر زمینه‌ها برداشته‌اند، با کتاب و کتابخوانی بیگانه نبوده‌اند. تمامی ادیان آسمانی و مردان بزرگ تاریخ، از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند و این گویای اهمیت عنصر کتاب در پویایی جامعه است. روابط و تبادل فرهنگی جوامع بشری نیز در پرتو کتاب پررونق شده است.
 
وی ادامه داد: باعث تأسف است عادت به مطالعه هنوز در جامعه ما رواج نیافته و هنوز عده‌ای کتاب و حتی روزنامه مطالعه نمی‌کنند. باید برای رشد فرهنگ عمومی تلاش کنیم  تا همه اهل مطالعه باشند. به هنگام کارهای روزمره، رفت‌و‌آمد و در دیگر فرصت‌های زندگی، لحظه‌های ارزشمندی وجود دارند که می‌توانیم از آن بهترین بهره را ببریم و همت کنیم. همراه خود، کتاب یا هر سرگرمی مفید و آموزنده دیگری را داشته باشیم تا عمر و وقتمان هدر نرود. زمان‌های بسیاری از دست می‌دهیم که فرصت آن باز نمی‌گردد و از بسیاری از لحظه‌های آموختن، کمترین سود و استفاده را می‌بریم! راستی چرا همواره کتاب یا هر آفرینش فرهنگی ممکن، در دست و کنار و همراه ما نیست!؟
 
معاون روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، بیان کرد: کتاب، ابزار مناسبی برای بازتاب نور و جلوه جمال فرهنگ اسلامی و انسانی بر دل‌های ما است. در پرتو کتاب می‌توانیم شکوفایی و سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی و انسانی را به نظاره بنشینیم و خودمان را برای رشد و تعالی آماده کنیم.


تأکید دین اسلام بر مطالعه و کسب دانش
هنرمند گفت: فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، در گذشته و حال، هزاران کتاب در رشته‌های مختلف نوشته و به بشر هدیه داده است، آثاری که در میان کتاب‌های دیگر، مثل آفتاب عالمتاب و همچون نسیم بهاران، روح‌نواز و سلامتی‌بخش است. پاسداری از این میراث شکوهمند می‌تواند یکی از وظایف ما باشد. نگارش و چاپ و نشر کتاب خوب و کمک به گسترش فرهنگ کتابخوانی، می‌تواند یکی از تکالیف مهم همه فرهنگ‌دوستان به‌شمار آید.
 
دبیر شورای کتاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)، با بیان اینکه کتاب غذای روح آدم است، افزود: کتاب خواندن، آزادی است. شکستن دیوار جهل و نادانی، شکستن حصار ندانستن‌ها. از زندان تاریک ناآگاهی بیرون رفتن و به دنیای روشن و پرتحرک دانایی و آگاهی قدم گذاشتن؛ پاینده باد رهایی و آزادی از جهالت. تمام ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه ماندند و روابط فرهنگی جامعه بشری از پوشش کتاب و تبادلات فرهنگی تقویت شده است. دین اسلام تأکید زیادی بر مطالعه و کسب دانش دارد. در فرهنگ و تمدن اسلامی، کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد. کتاب دروازه‌ای بر گستره دانش و معرفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها