دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
پاسخگویی به نیاز فکری مخاطبان اولویت ماست/ انتشار 26 عنوان کتاب جدید در ماه فروردین

مدیر انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) از رونمایی اپلیکیشن این انتشارات خبر داد و گفت: یکی از راه‌های پاسخگویی به نیاز مخاطب در حوزه شناخت دین و معارف اهل بیت(ع) تولید محتوا و انتشار آن در قالب‌های مختلف است. در این راستا اولویت انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای نشر کتب، پاسخگویی به نیازهای فکری مخاطبان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجمع جهانی اهل بیت(ع) به‌عنوان یک نهاد دینی، فرهنگی و تبلیغی بین‌المللی و غیردولتی، با هدف احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و حراست از حریم قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و تعمیق و تقویت وحدت در بین تمامی امت اسلام، بویژه میان پیروان اهل‌بیت(ع) و حمایت و پشتیبانی از حقوق مسلمانان جهان در حال خدمت به مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) در سراسر جهان است.
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) علاوه بر حمایت فکری، فرهنگی و نرم‌افزاری از مخاطبان خود، تأمین سخت‌افزاری نیازهای آنان را نیز بر عهده گرفته است؛ یعنی آنچه از سوی دو بخش پژوهش و ترجمه، تولید می‌شود به وسیله بخش انتشارات مجمع منتشر شده و به وسیله بخش توزیع، در اختیار عموم پیروان اهل بیت(ع) قرار می‌گیرد. نتیجه این اقدام، انتشار قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح‌الجنان و حدود 2 هزار عنوان کتاب به 58 زبان زنده دنیا و ارسال آن‌ها به اقصی نقاط جهان بوده است. 
 
در حاشیه برگزاری یکصد و هشتاد و نهمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) که پنجشنبه ۱۹ فروردین برگزار شد، از تازه‌های نشر این مجمع به سیزده زبان در قـم رونمایی شد. نشر آثار جدید توسط این مجمع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با مصطفی بهبهانی، مدیر انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) داشته باشیم. شرح آن را در ادامه می‌خوانید.
 
لطفاً توضیح مختصری در رابطه با آغاز فعالیت انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و پرتیراژترین کتابی که در این مدت منتشر شده، بفرمایید.
مجمع جهانی اهل بیت(ع) از سال 1369 فعالیت خود را آغاز کرده و از همان سال هم بخش انتشارات شروع به فعالیت کرده است و اولین کتابی که توسط مجمع منتشر شده در سال 1370 بوده و تقریباً دو هزار عنوان کتاب در حوزه معارف اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف به 58 زبان منتشر شده که برخی در داخل کشور و برخی در خارج از کشور چاپ و منتشر شده‌ است.
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) در 90 کشور جهان نمایندگی دارد که برخی از این کشورها عبارتند از: آرژانتین، اروگوئه، السالوادور، ایالات متحده، برزیل، بولیوی، پاناما، پرو، شیلی، كانادا، آفریقای جنوبی، آفریقای مرکزی، آنگولا، اتیوپی، الجزایر، اوگاندا، بروندی، بنین، بوتسوانا، بوركینافاسو، افغانستان، امارات متحده عربی، اندونزی، ایران، بحرین، برونئی، بنگلادش، پاكستان، تاجیكستان، تایلند، تایوان، تركمنستان، چین، ژاپن، سریلانكا، آذربایجان، آلبانی، آلمان، اتریش، ارمنستان، اسپانیا، اسلواکی، اسلوونی، اکراین، انگلستان، ایتالیا، ایرلند، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین و پرتغال.
 
قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان از کتاب‌های پرتیراژ انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) است و همچنین مجموعه «اعلام‌الهدایه»، مجموعه «فی رحاب اهل البیت»، «فضائل الخمسه» و «قواعد اصول فقه» از کتاب‌های پرتیراژ این انتشارات هستند که به چند زبان چاپ شده‌اند.
 


رویکرد اصلی انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) چیست و عملکرد آن در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟
اساس کار ما معرفی دین و معارف اهل بیت(ع) به مخاطبان در سراسر جهان است که بحمدالله با تلاش تمامی همکاران در مجمع و همت بلند نویسندگان شناخته‌شده و برتر جهان اسلام، کتب خوبی در این زمینه تاکنون تولید و عرضه شده است. به منظور معرفی حداکثری معارف اهل بیت(ع) در یک سال گذشته در دو مرحله از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی شده است. در مرحله اول از 71 عنوان کتاب در 144 جلد به 18 زبان در هفته پژوهش رونمایی شد و در مرحله دوم نیز 19 فروردین 1400 از 26 عنوان کتاب در 33 جلد به 13 زبان رونمایی به‌عمل آمد. لازم به ذکر است پنج عنوان از کتب مذکور در هندوستان چاپ و منتشر شده است.
 
شما از ناشران موفق عرصه بین‌الملل هستید چطور شد به این فکر افتادید که در این عرصه فعالیت کنید؟
پاسخگویی به نیاز مخاطبان در کشورهای مختلف از اهداف اصلی شکل‌گیری مجمع است. از این رو انتشارات نیز در حوزه فعالیتی خود موظف به ورود حداکثری در این عرصه و انتشار معارف اهل بیت(ع) در سراسر جهان است.
 
در رابطه با توزیع کتاب‌هایتان شما چه کتاب‌فروشی‌ای را با چه ملاک، معتبر و قابل اعتنا می‌دانید که کتاب‌هایتان را برای توزیع به آن‌ها بدهید و این کتاب‌فروشی‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟
از مهمترین ملاک‌ها می‌توان به دغدغه‌مندبودن در کار فرهنگی و دینی، دارابودن گستردگی در مخاطب از مناطق مختلف، مرجع‌بودن در میان فعالان فرهنگی و پیروان اهل بیت(ع) در کشور مقصد، برقراری تفاهم برای تعامل مشترک اشاره کرد.
 
سعی ما بر این است که با انتشاراتی معتبر که مخاطبان خوبی دارند، همکاری کنیم؛ زیرا ارسال و توزیع ما نیز هدفمند می‌شود و می‌توانیم بازخورد بهتری داشته باشیم؛ بدین صورت که اگر با انتشارات مطرحی توافق کردیم  فلان کتاب چاپ شود، آن انتشارات بعد از چاپ و انتشار می‌تواند به ما بگوید کتاب چه بازخوردی داشته است، چون بهتر از ما در میدان است و می‌تواند بازخوردها را به ما بگوید تا کارمان را بهبود ببخشیم.
 


برای کتاب‌های صوتی و دیجیتال چه برنامه‌ای دارید؟
توجه ویژه به فضای مجازی به‌عنوان یک ضرورت و اولویت در انتشارات در حال پیگیری است. از این رو تولید اپلکیشن و سایت انتشارات در دستور کار قرار گرفته است که در فاز اول به 5 زبان انگلیسی، فرانسه، ترکی استانبولی، عربی و فارسی در یک ماه آینده رونمایی خواهد شد تا منشورات مجمع به زبان‌های مذکور در قالب‌های مختلف (pdf.text) به مخاطبان عرضه شود. از امکانات و قابلیت‌های دیگر این اپلیکیشن امکان جستجو در هر کتاب و همه کتب است. ضمن اینکه در تلاش هستیم از قالب‌های مختلف تولید و نشر محتوا مانند موشن گرافیک و کلیپ‌های کوتاه برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در سطوح مختلف بهره ببریم.
 
اگر یک کتاب را بخواهید توصیه کنید که خوانده شود کدام کتاب است؟
منشورات مجمع، از تنوع خوبی به لحاظ زبان و نویسنده برخوردار است که این امر انتخاب کتاب خوب از میان منشورات را دشوار می‌سازد، لکن برای مثال می‌توان به دو مجموعه زیر اشاره کرد: مجموعه «اعلام الهدایه» که 14 جلد است که هر جلد آن به بررسی ابعاد مختلف زندگی حضرات معصومین (ع) پرداخته است. مجموعه دیگر «فی رحاب اهل البیت(ع)»  است که در 43 جلد پاسخگوی 43 شبهه‌ای است که به مکتب اهل بیت(ع) وارد شده است. تاکنون از این دو مجموعه بازخوردهای خوبی گرفته‌ایم و با اینکه چاپ اول این کتاب‌ها مربوط به سال‌های گذشته است؛ اما همچنان مطرح است و برای چاپ مطالبه می‌شود و ناشران در کشورهای مختلف در تیراژهای فراوانی این کتاب‌ها را چاپ کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها