دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
آیا غزل امروز نسبت به دوره منزوی افت کرده است؟

غلامرضا طریقی شاعر زنجانی درباره این موضوع که آیا غزل نسبت به دوره منزوی افت کرده است یا خیر؟ پاسخ داد و گفت: مقایسه دو دوره مختلف اشتباه است و به عقیده بنده غزل افت نکرده؛ بلکه در حال طی مسیر است.

غلامرضا طریقی، شاعر و منتقد ادبی در زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان به برگزاری نخستین جایزه ادبی منزوی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منزوی یک غزلسرای بزرگ بود، انتظار می‌رفت که در همان سال‌های اولیه پس از درگذشت وی، این بزرگداشت برگزار شود، اما این اتفاق نیفتاد.

این شاعر با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد مهم ادبی در این بازه زمانی هم ارزشمند و قابل تقدیر است، زیرا به نظر می‌رسد پیش از این برگزاری چنین برنامه‌ای در اولویت مدیران فرهنگی نبوده است، تصریح کرد: هرچند که سال‌ها منتظر برگزاری چنین برنامه‌ای بودیم، اما یک نکته وجود دارد و آن این است که گاهی انجام ندادن کاری مناسب‌تر از ناقص انجام دادن آن است.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های بنده در برگزاری چنین بزرگداشتی، این است که برنامه ادبی باید در خور و شان منزوی باشد.

طریقی با مثبت ارزیابی کردن بازتاب عمومی برگزاری یادبود منزوی به شکل جشنواره گفت: با توجه به جایگاهی که منزوی دارد، قطعا این رویداد با استقبال مواجه خواهد شد.

این شاعر زنجانی تصریح کرد: البته موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب هیأت داوران است، چرا که یکی از موضوعاتی که شان برنامه را تعیین می‌کند، هیأت داوران است.

وی تصریح کرد: حتی اگر هزاران اثر به جشنواره ارسال شود، اما در داوری معدل خوبی نداشته باشیم و درست و خوب برخورد نکنیم، این اقبال از دست خواهد رفت و برای ادوار آینده جشنواره تاثیر منفی خواهد داشت.

طریقی در ارتباط با نواقص برگزاری جشنواره نیز گفت: قرار است در زنجان یک جشنواره بین‌المللی برگزار شود، اما دبیر آن هنوز مشخص نشده است، موضوعی که یک نقیصه بزرگ محسوب می‌شود، در حالی که باید دبیر جشنواره در ابتدای کار مشخص می‌شد و سپس فراخوان منتشر می‎‌شد.


این شاعر زنجانی تصریح کرد: از دیگر ایراداتی که بنده به این جشنواره وارد می‌دانم، این است که جشنواره باید همزمان با تولد یا سالگرد فوت اشخاص برگزار شود، هرچند که در این بخش محدودیت‌های برگزارکنندگان را هم می‌پذیرم.

وی با اشاره به اینکه نفس برگزاری جشنواره دو سالانه منزوی حرکت بسیار خوبی است، گفت: امیدواریم با مستقرشدن دبیرخانه و همچنین برطرف‌کردن نواقص آن، شاهد برگزاری هرچه بهتر آن باشیم.

طریقی در ارتباط با جایگاه منزوی در غزل نیز گفت: ظهور حسین منزوی و دیگرانی که با ایشان در توفیق غزل و شعر معاصر همراه بودند و تاثیرگذاری آنها در دهه 70 و تغییردادن مسیر دوباره شعر و ترغیب شاعران جوانی که الان تاثیرگذار هستند، نشان داد همان‌طور که قبلا پیش‌بینی شده بود، غزل باید همچنان باقی بماند و با تغییر زمان پیش برود.

این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه امروزه نیز با وجود گسترش شکل‌های جدید شعر هنوز شاهد این هستیم که بخش مهمی از شعر معاصر به شکل غزل نوشته می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه امروز استقبال خوبی از غزل صورت می‌گیرد، شاید همه غزل‌هایی که نوشته می‌شود مطلوب نباشد اما  بخش مهمی از شعر معاصر غزل است و ما این موضوع را مدیون بزرگانی چون شهریار و ابتهاج و سیمین و بهمنی و منزوی هستیم.

وی با اشاره به اینکه با روند در پیش گرفته شده، غزل بخش اعظمی از شعر معاصر را پوشش داده و به صورت مستمر به روز خواهد شد، اضافه کرد: شاید شاعرانی که امروز در این عرصه فعال هستند، شناخته شده نباشد، اما قطعا وقتی از این دهه بگذریم، چهره‌های موفقی همچون ادوار گذشته خواهیم داشت.

طریقی تصریح کرد: در گذشته ما افرادی همچون منزوی را در غزل داشتیم، امروز هم کسانی را داریم که در ظاهر به صورت جدی فعالیت دارند، اما فعلا شناخته‌شده نیستند.

این شاعر زنجانی در پاسخ به این سوال که آیا غزل نسبت به دوره منزوی افت کرده است یا خیر؟ گفت: مقایسه دو دوره مختلف اشتباه است و به عقیده بنده غزل افت نکرده بلکه در حال طی مسیر است.

وی گفت: یک مسئله نیز این است که این غزل ادامه همان غزل منزوی است و ادامه همان پرچم است و این عزیزان پرچم را به شاعران جوان سپرده‌اند، شاعران این نسل هم، این پرچم را پیش خواهند برد، خواه یک قدم باشد، خواه ده قدم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها