یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
«سپهبدان شهید»، شهدای ارتش و سپاه را در کنار هم قرار داده است

نویسنده کتاب «سپهبدان شهید» گفت: این کتاب را با این انگیزه گردآوری کردیم که سه سپهبد شهید محمدولی قرنی، علی صیاد شیرازی و سردار حاج قاسم سليمانی را کنار هم بگذاریم و مخاطبان بدانند از شهید قرنی تا شهید سلیمانی همه یک هدف داشتند و به فکر حفظ انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با نزدیک‌شدن انقلاب اسلامی به پیروزی، ارتش که پیکره اصلی آن را جوانان ایرانی تشکیل می‌دادند، به ندای رهبر انقلاب، امام خمینی(ره) برای ترک نظام مستبد پهلوی لبیک گفتند. در نتیجه هم‌صدا و همراه با ملت در براندازی نهایی رژیم ستم‌شاهی به ستیز بی‌امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاستند و به عنوان بازوی توانمند و نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مستمری را در ابعاد مختلف آغاز کردند.

به همین مناسبت از سوی امام خمینی(ره) و از سال 1358، روز 29 فروردین به نام ارتش نام‌گذاری شد. امام خمینی(ره) از روز پیوستن ارتش به مردم با عبارت حکیمانه «لحظه شادی بندگان خدا و یأس ستمگران» و نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز یاد فرمودند.

پیروزی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس گواه سخنان رهبر فقید انقلاب است. پیروزی‌هایی که با عملیات خوارزم (میمک) و بازپس‌گیری ارتفاعات میمک و کنترل محورهای نظامی مهمی آغاز و با اجرای عملیات ثامن‌الائمه(ع) برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی آبادان (کوی ذوالفقاری، فیاضیه، ایستگاه هفت، دارخوین و میدان تیر آبادان) ادامه یافت.
 
برخی از مهم‌ترين کتاب‌هايی که تاکنون از انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ايران در زمينه دوران دفاع مقدس و امور نظامی منتشر شده‌اند، عبارتند از: «ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)» تألیف امیرسرتیپ حسین محمدی‌ودود، مجموعه نفیس 5جلدی «ارتش از پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس» (به همت 70 نفر از پیشکسوتان ارتش در دوران دفاع مقدس)، «خاطرات جبهه»‏ تألیف سیدفخرالدین محمودیان، «یادنامه مارش» تألیف علی زرگر و حسین امیرآبادی‌زاده، «از خاک تا افلاک» تألیف محمد قربانی خنامان، «عقابان سبز» گردآوری‌شده از سوی قرارگاه عملیاتی جنوب شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارشد نظامی ـ اجا در استان کرمان و «شاهین کوهستان» تألیف گلستان جعفریان.
 
در ادامه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرهنگ سیدمهرداد میراحمدی، مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران و نویسنده کتاب «سپهبدان شهید» به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.
 
 لطفاً توضیح مختصری درباره محتوا و عنوان کتاب بفرمایید.
ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره با توطئه دشمنانی مواجه بوده که در این مسیر سه سرلشکر ایرانی، «شهید محمدولی قرنی»، «شهید علی صیاد شیرازی» و «شهيد حاج قاسم سليمانی» به شهادت رسیدند و به درجه سپهبدی ارتقا یافتند و در کتاب «سپهبدان شهید» به بخشی از زندگی این شهدای بزرگوار پرداخته شده است و برای هم‌افزایی بین ارتش و سپاه، سیری در زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی در کتاب آورده شده است.
 


در بخش اول کتاب به زندگی‌نامه شهید سپهبد قرنی پرداخته شده است. نخستین فرد بعد از انقلاب اسلامی که بعد از شهادت درجه سپهبدی کسب کرد، شهید قرنی بود.
 
سپهبد سیدمحمدولی قرنی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی متولد اول فروردین 1292 در تهران بود. وی یک‌ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سوم اردیبهشت 1358 در خانه‌اش به دست گروه فرقان ترور شد و با شلیک دو گلوله به سینه و پا به شهادت رسید.
 
کینه مارکسیست‌ها از سپهبد قرنی به زمان تصدی وی در ارتش باز می‌گردد که پس از کودتای 28 مرداد شبکه افسران حزب توده را کشف و منهدم کرد. تیمسار قرنی پس از ترور توسط گروهک فرقان به بیمارستان مهر منتقل شد، اما تلاش تیم پزشکی برای نجات وی افاقه نکرد و او به شهادت رسید.
 
سپهبد قرنی پس از پیروزی انقلاب با حکمی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان رئیس ستاد ارتش منصوب شده بود و بعد از شهادت درجه سپهبدی ارتقا یافت.


 
صیاد دل‌ها؛ دومین سپهسالار شهید انقلاب
بخش دوم کتاب به زندگینامه سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده شهید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اختصاص دارد. این شهید بزرگوار دومین سپهسالار انقلاب بود که به دست عوامل گروهک منافقین شربت شهادت نوشید.
 
صیاد شیرازی که بعدها در میان مردم به صیاد دل‌ها معروف شد، در چهارم خرداد 1323 در کبودگنبد استان خراسان متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان وارد دانشکده افسری و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از آن دانشکده شد.
 
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مدت چندسال در بخش‌های مختلف ارتش به ویژه در غرب کشور به پاسداری از کشور پرداخت و در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت. وی پس از پیام امام خمینی (ره) مبنی بر شناسایی نیروهای مخلص ارتش طاغوت، شناخته شد و به خاطر توان بالای سازماندهی‏اش مورد توجه حضرت امام و یاران انقلاب اسلامی قرار گرفت.
 
از مهم‌ترین اقدامات سپهبد صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به تهیه طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهرهای سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد، اشاره کرد.
 
ایشان پس از فعالیت‌های گسترده و طی مقام‌های متعدد، در شهریورماه سال ۱۳۷۲ با حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. صیاد شیرازی در 16 فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید خجسته غدیر با حکم مقام معظم فرماندهی کل قوا به درجه سرلشگری نایل آمد.
 
سپهبد شیرازی بامداد 21 فروردین 1378 به وسیله عوامل سازمان منافقین در پوشش رفتگر، مقابل منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ناجوان‌مردانه ترور و به مقام شهادت نائل شد.
 


نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه
در بخش سوم کتاب نیز به زندگینامه سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران پرداخته شده است. این شهید بزرگوار، سومین سپهسالار شهیدی است که هدف ترور دشمنان این ملت قرار گرفت.
 
سردار سپهبد شهید سلیمانی 20 اسفند 1335 در قنات ملک استان کرمان به دنیا آمد. بعد از پیروزی انقلاب، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور مؤثر داشت.
 
وی به واسطه حضور در مرزهای شرقی و سابقه مبارزه با اشرار و باندهای مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان، در سال ۱۳۷۶ از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا از کرمان به تهران فراخوانده و مسئولیت نیروی قدس سپاه به او سپرده شد.
 
حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۸۹ با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نائل آمد. با تبلور توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی و تأسیس گروهک‌های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبهه‌ النصره در منطقه، قاسم سلیمانی مأموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود.
 
حضور مؤثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش و شکست این توطئه‌ صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفندماه ۱۳۹۷ نشان ذوالفقار بعنوان عالی‌ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود.
 
سرانجام این فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل سحرگاه روز ۱۳ دی‌ماه در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.
 
رفتن به سمت این سپهبدان و شهدای دلاور جمهوری اسلامی ایران و نوشتن از چنین شخصیت‌هایی کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد، چطور شد تصمیم گرفتید درمورد ایشان بنویسید؟
این کتاب درواقع گردآوری و تدوین شده است. با توجه به اینکه بعد از گذشت چندین سال، کتاب‌های زیادی درباره این شهدا نوشته شده، این کتاب را با این انگیزه جمع‌آوری کردیم که این سه سپهبد شهید را کنار هم بگذاریم و مخاطبان بدانند از شهید قرنی تا شهید سلیمانی همه یک هدف داشتند و به فکر حفظ انقلاب اسلامی بودند؛ یعنی هیچ‌کدام برای خودشان اقدامی انجام ندادند و همه دارایی خود از مادی و معنوی برای انقلاب در طبق اخلاص گذاشتند و دشمن هم این را خوب فهمیده بود و به این نتیجه رسیده بودند که این‌ بزرگواران برای حفظ انقلاب اسلامی مفید هستند و باید این‌ها را به گونه‌ای شهید کنند.
 
برای نوشتن کتاب چقدر زمان صرف کردید؟
کار تدوین این کتاب حدود دو سال به طول انجامید.
 
مهم‌ترین درسی که می‌توانیم از زندگینامه سپهبدان شهید و دیگر رزمندگان دوران دفاع مقدس برای تدبیر جامعه امروز و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بگیریم، چیست؟
این کتاب سیره و زندگی شهدا را نشان می‌دهد و البته این شهدا، شهدای شاخص ارتش و سپاه هستند و پیشنهاد می‌کنم که نسل جوان حتماً این کتاب را ملاحظه کنند و به این نتیجه برسند که شهدای ارتش و سپاه هیچ فرقی ندارند و هدف همه حفظ انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن است.
 
شاخصه‌ای که شما معمولاً در نوشتن کتابتان به آن تأکید دارید و در آثارتان رعایت می‌کنید چیست؟
در نگارش آثارم سعی می‌کنم نقاط قوت شهدا را برجسته کنم و به طور اخص دانش شهدا را به جوانان بشناسانم. به عنوان مثال در کتاب سپهبدان شهید به زندگی‌نامه سه شهیدی پرداخته شده که هریک از آن‌ها دانش نظامی بالایی داشتند.
 
با توجه به فراگیرشدن فضای مجازی در بین افراد جامعه ادبیات دفاع مقدس چطور می‌تواند تأثیر خود را نمایان کند؟
ادبیات دفاع مقدس مخاطب خود را دارد البته با تبلیغات صحیح می‌توان مخاطبان بیشتری جذب کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که مخاطب خودش باید به این نتیجه برسد که از تاریخ کشورش درس بگیرد. تاریخ هر کشوری مثل درخت می‌ماند که بذرش را می‌کارند و این بذر بعد از چندسال شکوفا می‌شود، جوانه می‌زند و میوه می‌دهد و میوه آن درواقع تجربیات گذشتگان است. ما یک تاریخ 2500ساله داریم که از آن استفاده می‌کنیم و از آن مهم‌تر یک تاریخ هشت‌ساله جنگ را داریم که از آن می‌توانیم پی ببریم دوست و دشمن کشورمان چه کسانی هستند و چگونه می‌توانیم برای رسیدن به هدف‌هایمان به خودمان اتکا داشته باشیم. من فکر می‌کنم شناخت این شهدا به افراد خیلی کمک می‌کند تا بتوانند گذشته را چراغ راه آینده قرار دهند.
 
آیا اثر جدیدی در دست تألیف دارید؟
غیر از این کتاب، کتابی درباره خاطرات شهدا نگاشته‌ام و در حال حاضر نیز در حال تدوین کتابی هستم که در آن ارتش جمهوری اسلامی ایران از زمان تشکیل تاکنون مورد بررسی قرار گرفته و تمام عملیات‌ها را معرفی کرده است.
 
سخن آخر
از 21 فروردین مصادف با سالروز شهادت شهید سپهبد صیاد شیرازی تا سوم اردیبهشت که مصادف با شهادت شهید سپهبد قرنی است، دهه ارتش نام‌گذاری شده که البته به ثبت نرسیده، اما در ارتش همه ساله برای این ایام برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌پذیرد.
 
مراسم رونمایی کتاب «سپهبدان شهید» نیز قرار بود به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزار شود که به دلیل بیماری کرونا انجام نشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها