یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
همراه مشتری‌هایم در کنار کتاب‌ها پیر شدیم

مدیر کتابفروشی «توحید» در شهرستان فریمان که 45 سال است در این شهر به این حرفه مشغول است، معتقد است تا زمانی که کتابفروشی‌ها تلاش می‌کنند که با وجود تمام مشکلات سرپا بمانند، می‌توان امید داشت که فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر و جامعه گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در ادامه معرفی کتابفروشی‌های شهرستان‌های استان خراسان رضوی، این بار به فریمان سفر کردیم. شهری در فاصله ۷۵ کیلومتری مشهد و در مسیر مشهد به کشور افغانستان. نام فریمان در سفرنامه‌های تاریخی درج شده است و همواره به خاطر بناهایی تاریخی مانند سد تاریخی فریمان و کاروانسرای تاریخی، بافت قدیم شهر و همچنین کارخانه قند و شهرک صنعتی کاویان و آب و هوای خوبش معروف بوده است. این شهر همچنین زادگاه علامه شهید مرتضی مطهری است و هنوز هم خانه وی به شکل موزه در فریمان حفظ شده است. مطابق آمار سرشماری سال 95 جمعیت این شهر 39 هزار نفر ثبت شده است؛ این در صورتی است که بر اساس شواهد تنها 3 کتابخانه فعال در فریمان وجود دارد.
 
محمد نوروزی متولد 1334 بازنشسته فرهنگی و مدیر نخستین کتابفروشی شهرستان فریمان است. وی که علاقمند به خواندن کتاب‌های اصیل فارسی بوده، 45 سال پیش تصمیم می‌گیرد تا در کنار تدریس در مدرسه اقدامی فرهنگی نیز انجام دهد. با توجه به اینکه آن زمان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی برای خرید کتاب وجود نداشته است، افراد علاقمند به مطالعه در شهرستان برای خرید کتاب باید راهی مشهد و یا شهرستان‌های دیگر می‌شدند؛ همین موضوع باعث می‌شود تا نوروزی ایده تاسیس کتابفروشی با عنوان «توحید» به ذهنش خطور کند.
 
زندگی‌اش با کتاب‌ها عجین شده است. این موضوع را نه تنها از محاسن سفیدش بلکه از لحن بیان او که با چه ذوق و شوقی از کتابفروشی و مخاطبانش یاد می‌کند، می‌توان فهمید. نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: زمان راه‌اندازی کتابفروشی بیشتر کتاب‌های نویسنده‌های مطرح و شناخته شده مانند استاد مطهری، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور و ... و همچنین کتاب‌های شعر و نقد آنها را در قفسه‌ها می‌گذاشتم ضمن اینکه سفارش‌های مخاطب را نیز هر هفته تهیه می‌کردم.
 

 
وی ادامه می‌دهد: کم کم کتابفروشی جایگاه خود را در شهرستان پیدا کرد و تعداد مخاطبان افزایش یافت، این موضوع باعث شد تا فضای مغازه را گسترش دهم اما آنچه که خوشحالی من را رقم می‌زد، استقبال خوب همشهریانم بود؛ سفارش‌ها افزایش یافته بود و حال ویترین مغازه به کتاب‌های مختلف از تاریخ و روانشناسی و ... اختصاص می‌یافت و در بازه زمان کوتاهی دوباره ویترین مغازه با کتاب‌های جدید عوض می‌شد.
 
مدیر کتابفروشی «توحید» فریمان با اشاره به اینکه به دلیل فرهنگی بودن و تدریس در مدرسه، همسرم در کنار من برای اداره کردن کتابفروشی حضور داشت، عنوان می‌کند: تمام وقت‌های آزادم در مغازه را کتابی به دست می‌گرفتم و مطالعه می‌کردم. این موضوع برای مراجعه‌کنندگان بسیار جذاب بود به همین دلیل نیز برخی از آنها برای خرید کتاب مشاوره می‌گرفتند و من با پرسیدن چند سوال، سلیقه آنها را متوجه می‌شدم و راهنمایی‌شان می‌کردم.
 
نوروزی تصریح می‌کند: چند سالی که گذشت، دو کتابفروشی دیگر نیز در شهرستان فعالیت خود را آغاز کردند اما از 10 سال پیش به دلیل مشکلاتی که در خرید کاغذ و افزایش قیمت کتاب اتفاق افتاد، مخاطبانی که طی این سال‌ها خود را موظف به خرید چند کتاب در ماه می‌دانستند، دیگر توان خرید نداشتند و بنا به علاقه خود ماهی یک کتاب سفارش می‌دادند و کم کم این میزان هم کمتر شد.
 
وی اضافه می‌کند: همانطور که می‌دانید تورم و مشکلات معیشتی باعث شده تا کتاب به عنوان اولویت در سبد خانواده‌ها قرار نگیرد و کم‌شدن مخاطبان، تعداد کتاب‌های مغازه را کاهش داد؛ به عنوان مثال اگر در گذشته از یک عنوان کتاب 15 جلد می‌آوردم اکنون به 5 جلد اکتفا می‌کنم.
 
مدیر کتابفروشی «توحید» فریمان با اشاره به اینکه برخی معتقدند در این آشفته بازار کتاب بهتر است کتابفروشی تعطیل شود، می‌گوید: کتابفروشی را تنها یک حرفه و شغل نمی‌دانم و از ابتدا با نگاه درآمدزایی آن را تاسیس نکردم ضمن اینکه بعد از گذشت 45 سال مخاطبانی دارم که برای سفارش کتاب به من مراجعه می‌کنند و شاید می‌توان گفت در این سال‌ها در کنار کتاب‌ها با هم پیر شدیم.
 
وی معتقد است تا زمانی که کتابفروشی‌ها تلاش می‌کنند تا با وجود تمام مشکلات سرپا بمانند، می‌توان امید داشت که فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر و جامعه گسترش پیدا کند؛ همانطور که در این سال‌ها دیده‌ام از فردی که تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفته تا شخصی که پا به سن گذاشته، با دیدن کتاب‌های پشت ویترین به حضور در کتابفروشی حتی برای نگاه کردن عناوین کتاب تشویق می‌شود، برای من باعث خشنودی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها