دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
مردم به کتاب نیاز ندارند؟!

رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی در نقد نگاه تدوین‌گران مشاغل پُر‌خطر و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها، می‌گوید: توقف فعالیت کتاب‌فروشی‌ها، خطای راهبردی و انتقال این پیام به جامعه است که «مردم شما به کتاب نیاز ندارید».

فرهاد تیمور‌زاده، مدیرمسئول و رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با ابراز گلایه‌مندی از توقف فعالیت 10 روزه کتاب‌فروشی‌ها به‌دلیل اوج‌گیری مجدد کرونا بیان کرد: به‌عنوان فعال حوزه نشر و پزشک، از ستاد ملی کرونا و مسئولان تشکر می‌کنم که بعد از یک‌سال، دست‌ِ کم واژه کتاب را در فهرست مشاغل سطح‌بندی مشاغل وارد کرده‌اند!
 
وی آشتی بصری با کتاب را مهم‌ترین مقدمه کتابخوانی مردم دانست و افزود: کتاب‌فروشی‌ها محل پُرتراکم و پُر‌رفت و‌آمدی نیستند؛ علاوه‌براین وقتی بحث کتاب‌ و کتابخوانی و امکان دسترسی به کتاب وجود داشته باشد، می‌توان امید‌وار بود، یکی از سرگرمی‌های مردم در دوره کرونا، کتابخوانی باشد.

مدیر انتشارات تیمورزداه افزود: خلوتی قابل‌توجه کتاب‌فروشی‌ها همواره به‌عنوان یک دغدغه اصلی مطرح بوده و نباید بابت تراکم جمعیت در این مراکز نگران بود. اما حتی اگر کتاب‌فروشی‌‌هایی، البته به ندرت متراکم باشند، باید معترضانه پرسید؛ آیا مردم در ایام اوج‌گیری موج چهارم کرونا در کشرور، به عطاری، فروشگاه دامپزشکی، تعمیر‌گاه خودرو، کارواش، فروشگاه انواع قطعات خودرو و البته پاساژ‌های تخصصی لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر، تایپ و تکثیر و دفاتر فنی مرتبط، دفاتر آگهی تبلیغاتی نیاز مبرم دارند؟ مردم به فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی نیاز دارند، اما به کتاب‌فروشی که مرکز ارائه دهنده مصالح ساخت اندیشه است نیاز ندارند؟!
 
تیمورز‌اده با طرح این پرسش که براساس چه استدلالی تصمیم به تعطیلی کتاب‌فروشی گرفته شده است، ادامه داد: ادامه فعالیت مشاغلی که در گروه یک، فهرست شده‌اند به‌دلیل حجم جمعیت هیچ توجیهی ندارد و باید تعطیل شوند؛ چراکه ادامه فعالیت آن‌ها هیچ توجیهی ندارد. بی‌تردید برای ادامه ارائه خدمات فرهنگی کتاب‌فروشی‌ها می‌توان مشابه شعب بانک‌ها، شیوه‌نامه‌های بهداشتی ویژه و با توجه به متراژ تدوین کرد. تکرار می‌کنم؛ در حالت عادی کتاب‌فروشی‌ها خلوت است، بنابراین در شرایط کرونایی فاصله اجتماعی به‌خودی خود وجود دارد. 
 
مدیر‌مسئول انتشارات تیمو‌رزاده، درباره ضرورت به‌کارگیری راهکارهای جایگزین در کسب و کار کتاب‌فروشی‌ها در شرایطی که این صنف در یک‌سال اخیر با محدودیت‌ها آشنا شده، گفت: البته برخی کتاب‌فروشی‌ها از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کردند؛ اما باید توجه داشته باشیم موضوع فعالیت فیزیکی کتاب‌فروشی در دوره کرونا با موضوع بهره‌مندی از فضای مجازی مانعه‌الجمع نیست.

وی توضیح داد: بسیاری از مردم علاقه‌مندند از نزدیک کتاب را لمس و خریداری کنند تا  با مشاهده یک عنوان در صفحه‌های مجازی توجهشان جلب شود. بسیاری نیز با مراجعه به کتاب‌فروشی با عنوان‌های جدید  آشنا می‌شوند. این گروه از علاقه‌مندان به کتاب را نمی‌توان از مراجعه به کتاب‌فروشی محروم کرد و معتقدم حضور این افراد در کتاب‌فروشی لطمه‌ای به جریان کنترل شیوع کرونا وارد نمی‌کنند.
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، استدلال تدوین‌گران فهرست‌های پُر‌خطر کرونایی، مبنی بر ایجاد تحول در جریان فروش کتاب‌فروشی‌ها و توجه اهالی این صنف به فضای مجازی، بیان کرد: این استدلال یک‌سونگرایانه است؛ در‌حالی‌که باید از زوایای مختلف و براساس سلایق مختلف به فروش کتاب نگاه کرد.

وی ادامه داد: سفارش اینترنتی، در بسیاری اوقات به فروش کتاب از سوی ناشر منجر می‌شود. در این بین کتاب‌فروشان چه گناهی کرده‌اند؟ باید به وضعیت فعلی در واقعی کتاب‌فروشان سنتی انجام می‌دهند هم نگاه کنیم. بسیاری هنوز با تحولات فناوری به اصطلاح کنار نیامده‌اند، یا شرایط اقتصادی آن‌ها اجازه ورود به این عرصه را به‌ آن‌‌ها نمی‌دهد.

مدیر انتشارات تیمورزاده گفت: با وجود همه این استدلال‌ها، مسلم است که فضای کتاب‌فروشی متراکم نیست. نزدیک به 200 شغل در گروه یک وجود دارد. توقف فعالیت کتاب‌فروشی‌ها، خطای راهبردی و انتقال این پیام به جامعه است که «مردم شما به کتاب نیاز ندارید».
 
ضرورت حضور افراد آشنا به امور صنفی در نشست‌های ستاد مقابله با کرونا   
تیمور‌زاده در پاسخ به این پرسش که برای تدوین منطقی تعیین مشاغل پُر‌خطر کرونایی، کدام نهاد را صاحب اثر برای چانه‌زنی می‌دانید؟ گفت: به‌طور طبیعی اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران در این زمینه اقدام کند. همه فعالان ازجمله اشخاص حقیقی و حقوقی از‌جمله اتحادیه ناشران و همچنین انجمن‌های فرهنگی. اینکه چرا ناشران به تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها و قرار گرفتن این شغل گروه 2 معترض نمی‌شوند کم‌توجهی به گردش توزیع و عرضه کتاب است. علاوه‌براین برخی ناشران نیز در دفاتر نشر که همچنان فعال هستند، کتاب هم می‌فروشند.
 
وی با بیان این مطلب که هر فعال حوزه نشر باید به تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها واکنش نشان دهد، افزود: توقع پیگیری این موضوع صرفا از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران را چندان منطقی نمی‌دانم. به احتمال زیاد از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در جریان بررسی تعطیلی مشاغل با شیوع مجدد کرونا دعوت نشده‌است.

تیمورزاد ادامه داد: نمایندگان اتاق اصناف در نشست‌های ستاد مقابله با کرونا حضور داشتند و به‌نظر می‌رسد موضوع بی‌خطر بودن تداوم فعالیت کتاب‌فروشی‌ها در شرایط اوج‌گیری شیوع ویروس، مورد توجه آن‌ها نبوده است. به‌عنوان یک طبیب تاکید می‌کنم فعالیت کتاب‌فروشی‌ها در شرایط فعلی، خطری را ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها