چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
در حوزه‌های علمیه باید بیشتر به مبانی فقهی امام خمینی (ره) پرداخته شود

مولف برگزیده در جایزه کتاب سال استان خراسان رضوی در حوزه دین، ویژگی شاخص کتاب خود «فقه استدلالی دیات» را پرداختن به مبانی فقهی امام خمینی (ره) می‌داند و معتقد است: به این مبانی کمتر پرداخته شده است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در روزهای پایانی سال 99 هفدهمین دوره جایزه کتاب سال استان خراسان رضوی برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند. در بین برگزیدگان در موضوعات ادبیات پایداری، علوم سیاسی، ادبیات و فرهنگ هنر، کتاب دو جلدی «فقه استدلالی دیات» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمين سیدعبدالهادی مرتضوی در موضوع دین موفق به دریافت جایزه و عنوان کتاب برگزیده سال خراسان رضوی شد.
 
عبدالهادی مرتضوی، مولف این اثر، متولد مهرماه 1343 در شهرستان شاهرود است که دوران نوجوانی و جوانی خود را در نجف اشرف  سپری کرد و در سال 1358 وارد حوزه علمیه خراسان شد و در مشهد سکنی گزید و تاکنون  15 سال است که تدریس دروس سطوح عالی خارج فقه و اصول را بر عهده دارد.
 
مرتضوی از استادان حوزه علمیه مشهد مقدس از سال‌ها پیش درس خارج فقه خود را به بررسی و تبیین مبانی و مسائل فقه جزایی شیعه اختصاص داده و به پیروی از والد بزرگوارش آیت‌الله سیدحسن مرتضوی، در بحث خارج قضاء، مباحث درسی خود را بر مدار و مبنای «تحریر الوسیله» امام خمینی (ره) پیش برده است. وی حالا با عرضه کتاب دو جلدی «فقه استدلالی دیات» (به زبان فارسی) از مجموعه «مبانی فقه جزایی» تلاش کرده به یکی از نیازهای ناگزیرِ فقهی در زمینه قضایی پاسخ دهد؛ نیازی که در حوزه فقه شیعی کمتر به آن پرداخته شده است.
 
 
 
عبدالهادی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: پنج کتاب فقهی مربوط به حقوق جزا از جمله قضا، شهادات، حدود، قصاص و دیات که مبانی فقه جزایی است، را در حوزه علمیه تدریس می‌کنم که متن آنها برگرفته از کتاب «تحریرالوسیله» امام خمینی (ره) و مبانی برگرفته از آن است.
 
وی با اشاره به سبک و ویژگی منحصر به فرد این کتاب فقهی اضافه می‌کند: اولین تالیف من کتاب فقه استدلالی دیات در دو جلد است، ویژگی ممتازی که این کتاب را از دیگر کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، در درجه نخست وجود مبانی فقهی امام خمینی (ره) است که در آن وارد شده است و در درجه دوم، رعایت اصل موضوع‌شناسی است.
 
نویسنده برگزیده جایزه کتاب سال خراسان رضوی ادامه می‌دهد: این کتاب ضمن بیان آراء قدما و متاخرین، به اقوال فریقین (عامه و امامیه) هم پرداخته است که این دو ویژگی در نوع خود کم‌نظیر است.
 
مرتضوی با بیان چشم‌انداز خود از کتاب‌های فقهی می‌گوید: هم اکنون در حال تحریر کتاب قصاص هم هستم که تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد و هدفم این است که بتوانم همه فقه جزایی را به منصه تالیف برسانم.
 

مرتضوی بیان می‌کند: کتاب «فقه استدلالی دیات» قابل استفاده برای حوزویان، دانشگاهیان، حقوقدانان و قضات است و به راحتی می‌توانند مبانی فقهی را از آن برداشت کنند.
 
وی ضمن اشاره به دروس حوزه علمیه که تاکنون کمتر به مبانی فقهی امام خمینی (ره) پرداخته می‌شده است، تصریح می‌کند: در حوزه‌های علمیه کمتر به مباحث فقه حکومتی و فقه جزایی پرداخته شده است و سعی کردم در این کتاب به آن بپردازم که مورد توجه تمامی حوزویان و حقوقدانان قرار بگیرد.
 
نویسنده برگزیده جایزه کتاب سال خراسان رضوی می‌گوید: انتشار این اثر از سوی حوزه علمیه خراسان و وعده نشر مجلدات بعدی آن با عناوین «فقه استدلالی قصاص» و «فقه استدلالی حدود» همپای یک‌یک مسائل کتاب فقهی امام خمینی، نشانگر اهتمام اساتید و مدیران و طلاب این حوزه به مبانی فقهی و دیدگاه‌های خاص آن چهره برجسته جهان اسلام و مرجعیت عالم تشیع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها