شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
افزایش ۳۲۱۶ متر مربعی فضای کتابخانه‌ای استان تهران در سال 1399

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با تاکید بر ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در تهران، از افتتاح ۱۳ باب کتابخانه عمومی و سه کتابخانه سیار در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در شرایط کرونا کتابخانه‌های عمومی که یکی از اصلی‌ترین مراکز ترویج کتاب‌خوانی هستند، با محدودیت‌ و تعطیلی مواجه شدند و خدمات ارائه منابع به اعضاء و علاقه‌مندان، رنگ و بوی دیگری گرفت. به‌منظور برون‌رفت از این بحران و کاهش تاثیرات ناشی از آن، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در یک سال گذشته، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد.
 
این اقدامات عمدتا در راستای تسهیل دسترسی مخاطبان به کتاب و منابع اطلاعاتی، حفظ و ارتقاء فرهنگ کتاب خوانی و ... انجام گرفته است. در این‌باره گفت‌وگویی با محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران انجام داده‌ایم که در آن به مواردی از جمله؛ ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری کتاب‌خوانی به اعضاء در شرایط کرونا، استانداردهای ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان، مناسب‌سازی کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان، خرید منابع کتابخانه‌ای، توسعه ناوگان کتابخانه سیار و افتتاح کتابخانه‌های مترو پرداخته‌ شده است.
 
از ۱۴ اردیبهشت ماه که شما در این سمت قرار گرفتید، در شرایط کرونا بودیم و کتابخانه‌ها در مقاطع طولانی، به دلیل ملاحظات بهداشتی تعطیل می‌شدند. اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برای تداوم ارائه خدمات در شرایط کرونا چه اقداماتی را انجام داده و یا در دست انجام دارد؟
البته پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که من از آبان ۱۳۹۸ به‌عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های تهران فعالیت خود را آغاز کردم؛ پس از طی مراحل اداری و هماهنگی‌های بین سازمانی باتوجه به اینکه معمولا یک روال هماهنگی استانی با مسئولان استان طی می‌شود تا حکمی رسما اعلام و ابلاغ شود، این کار به اردیبهشت سال ۱۳۹۹ رسید. از سوم اسفندماه ۱۳۹۸ که زنگ خطر کرونا به صدا درآمد، به‌عنوان نخستین اقدامات، مراکز تجمعی تعطیل شد و یکی از اصلی‌ترین و نخستین بخش‌هایی که تعطیل شد، کتابخانه‌های عمومی بود. در آن روزهای ابتدایی افق روشنی از اینکه این ویروس چیست و چه مدت حضور خواهد داشت، نبود؛ اما مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان تهران باتوجه به اینکه فرصت نوروز را پیش رو داشت و خواه‌ناخواه این ویروس وارد کشور شده بود، ناگزیر بود که زودتر به استقبال نوروز برود؛ چراکه با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، اوقات فراغت خانواده‌ها بیشتر شده بود. با بررسی‌های انجام شده به فاصله کمتر از ۱۰ روز بعد از شیوع ویروس کرونا با همکاری تعدادی از کتابداران اقدام به تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با حوزه کاری خود کردیم. یکی از فعالیت‌های مهمی که در کتابخانه‌ها انجام می‌شد، علاوه بر خدمات کتابخانه‌ای، بحث کلاس‌ها و کارگاه‌هایی بود که برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان انجام می‌شد؛‌ در قالب تولید کلیپ‌های ۵ دقیقه‌ای مناسب فضای مجازی نیز به بحث معرفی کتاب، قصه‌خوانی و آموزش کاردستی پرداختیم و تا پایان اسفند ۱۳۹۸ حدود ۱۹۰ دقیقه تولید تصویری داشتیم. در طول ایام نوروز، این محتوا در شبکه‌ای که در حوزه کتابخانه‌های عمومی در سطح استان وجود داشت، توزیع شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
 
این شرایط تا فروردین ۱۳۹۹ که اولین روزهای کاری آغاز شد، ادامه پیدا کرد. در همان روز اول اجرای طرحی را در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برای نخستین‌بار به صورت آزمایشی برنامه‌ریزی کردیم و آن، تدارک یک بسته آموزشی بر مبنای ظرفیت فضای مجازی و آموزش الکترونیک برای شهروندان تهرانی بود که با ۱۳ سرفصل مناسب سن کودکان تا بزرگسالان طراحی شده بود، اجرایی شد. تلاش‌مان این بود که این آموزش‌ها سلیقه‌ها و نیازهای مختلف را در نظر داشته باشیم. یکی دیگر از اقداماتی که در طول دوره کرونا، تعطیل نشد و به کار خود ادامه داد، محفل ادبی فیض بود که با شروع محدودیت‌های کرونا، با استفاده از ظرفیت فضای مجازی کار خود را بی وقفه ادامه داد. همچنین در همین ایام محافل ادبی استان هم در تمام شهرستان ها آغاز به‌کار کرد و مهم‌ترین آن‌ها محفل ادبی «جان پدر» ویژه هموطنان افغانستانی، «جوانه‌ها» ویژه کودک و نوجوان و محفل دفاع مقدس است. یکی از اقدامات ویژه این محافل پویش «اقتراح ماسک» بود. در این پویش بیش از ۳۰۰۰ بیت طنز از شاعران تهرانی در باب لزوم ماسک زدن جمع‌آوری شد.

کرونا فعالیت کتابداران و کتابخانه‌ها را متوقف نکرد
 
بدون تجربه قبلی در مورد شرایطی مثل ویروس کرونا، چطور به این ایده‌ها رسیدید؟
این اقدامات به این منظور انجام شد که نقاط ضعف و قوتش را شناسایی کنیم و در مراحل بعدی کار را توسعه دهیم. با استقبالی که از مخاطبان در تجربه اول گرفتیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و از همان زمان تلاش کردیم تا بتوانیم برای تابستان ۹۹ حرکت جامع‌تر، کامل‌تر و حساب‌شده‌تری را انجام دهیم. با تلاش همکاران در مجموعه اداره کل کتابخانه‌ها توانستیم در تابستان ۹۹ برای ‌نخستین‌بار در مجموعه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور رویدادی را به نام «مدرسه تابستانی دانایی» تعریف کنیم که شاید اگر موضوع کرونا نبود، این ایده هم به این سرعت شکل نمی‌گرفت. اینکه گفته می‌شود کتابخانه‌های سراسر کشور؛ به این دلیل است که ماهیت این آموزش‌ها آنلاین و مجازی بود و سراسر کشور توانست از آن بهره‌مند شود. علی‌رغم اینکه گفته می‌شود کتابخانه‌ها مدت زیادی تعطیل بود ولی واقعیت موضوع این است که کتابخانه‌ها به‌عنوان محلی برای ارائه خدمات فیزیکی کتابخانه با محدودیت روبه‌رو بودند؛ اما فعالیت همکاران کتابخانه متوقف نشد و توانستند با خلاقیت و ایده جدید رویدادی به‌نام مدرسه تابستانی دانایی را رقم بزنند.
 
مدرسه تابستانی دانایی بر مبنای طرح پژوهشی «نیازسنجی کاربران کتابخانه‌های عمومی در حوزه آموزش‌های عمومی» سرفصل‌های خود را انتخاب کرد و این باعث شد که در وهله اول، سبد درس‌های آموزشی متنوع باشد و ثانیا مبتنی بر پژوهش و تحقیق قبلی باشد که بتوان بهره‌برداری بهتر از آن داشت. مدرسه تابستانی دانایی کار خود را با ۴۲۰۰ نفر شرکت کننده در ۱۶ سرفصل در تابستان شروع کرد و به انجام رسانید، بعد از آن در استان‌های دیگر اقدامات مشابهی انجام شد و ما هم خوشحالیم از اینکه حرکتی در این زمینه با انتشار نسخه‌های متعدد در سراسر کشور انجام می‌شود. این ابهام در بدو ماجرای کرونا وجود داشت مبنی بر اینکه حالا و در این شرایط، باید چه کار کرد، اما تقریبا می‌توان گفت مجموعه‌ها بعد از مدتی که گذشت توانستند نقش خود را پیدا کنند. ما هم در بین مجموعه‌های دیگر سعی کردیم که با سرعت بیشتری حرکت کنیم. مدرسه تابستانی دانایی و بعد هم مدرسه زمستانی دانایی و در فصل‌های آینده و نوبت‌های آینده مدرسه دانایی به همین سبک و سیاق عمل کرده و خواهد کرد. ما در مدرسه تابستانی سعی کردیم نواقص مدرسه‌ای که در بهار تشکیل دادیم را برطرف کنیم. البته نکته قابل توجه این است که مدرسه دانایی به‌صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار گرفت.
 
پیک کتاب، اقدامی برای تسهیل مخاطبان در دسترسی به کتاب و کتابخوانی

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در رابطه با ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان در شرایط تعطیلی کتابخانه‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟
با آغاز موج بازگشایی کشور در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری و بر اساس پروتکلی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بازگشایی کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده بود، در فرصت اندک سه یا چهار روزه در۱۶۰ کتابخانه شرایطی برای ارائه خدمات و فعالیت آماده کردیم؛ اما با آغاز موج دوم بیماری در اواسط مردادماه سال جاری فعالیت‌ها دوباره محدود شد. یکی از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در ایام کرونا پیش‌بینی شد، بحث پیک کتاب است که البته از چند روز گذشته در استان تهران به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. در این طرح، همشهریان و اعضاء کتابخانه‌ها تماس گرفته و از سامانه معین کتاب مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر اساس ضوابطی که طراحی شده کتاب را دریافت می‌کنند و در زمان‌بندی تعیین شده‌ای هم کتاب جمع‌آوری شده و به کتابخانه بازگردانده می‌شود.
 
ارائه خدمات در طرح پیک کتاب به‌ چه شکل بوده است؟ آیا در این طرح همکاری‌ مشترکی با شرکت پست صورت گرفته است؟
خیر. در این طرح شبکه‌ای تشکیل شد که در کتابخانه‌های مجموعه شهرستان‌ها مستقر بود. در شهرستان‌ها به‌دلیل محدودیت محل خدمت‌رسانی کار راحت‌تر بود؛ اما در شهر تهران به دلیل پراکندگی و وسعت شهر، ۵ کتابخانه به‌صورت مرکز مشخص شدند که در آن‌ها سیستم پیک مستقر شده است و سفارش کتاب در آن سیستم طراحی شده که سفارشات جمع آوری شده، دسته‌بندی و آماده‌سازی می‌شود و برای اعضاء در محدوده هر یک از این پنج کتابخانه ارسال می‌شود. البته بازگشت کتاب هم به همین صورت است. یکی از مواردی که در رعایت پروتکل‌ها در نظر داشتیم، این بود که هر کتابخانه قفسه‌ای برای کتاب‌های بازگشته به‌نام قفسه قرنطینه داشته‌باشد تا زمانی که کتاب از امانت بازمی‌گردد و قرار است که دوباره به چرخه امانت برگردد، به مدت 7 روز در این قفسه قرار بگیرد تا مدت زمان عمر ویروس که 3 تا 7 روز روی کتاب و برگه است، سپری شود.
 
طرح پیک کتاب در چه مراکزی اجرایی خواهد شد؟
در ۵ مرکز که یکی از آن‌ها، کتابخانه مرکزی پارک شهر است. دیگری در کتابخانه «باباطاهر» در شرق تهران، کتابخانه «حضرت فاطمه زهرا» در غرب تهران، کتابخانه «شهید دستغیب» در مرکز تهران و کتابخانه «هفده شهریور» در جنوب تهران. البته این طرح در شهرستان‌های قدس و ورامین نیز به‌صورت آزمایشی در حال انجام است.
 
استاندارد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برای ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان در ایام کرونا چیست؟
تلاش‌مان این است که هرگونه خدماتی که پاسخگوی نیازهای مخاطبان و کاربران کتابخانه‌ها بر پایه فضای مجازی و قابل انجام است را اجرایی کنیم. یکی از اقدامات، در حوزه آموزش‌ها است که در قالب طرح مدرسه دانایی انجام می‌شود و بخش دیگر بحث امانت کتاب و برنامه‌های ترویجی کتاب است. یکی از برنامه‌هایی که به‌صورت کاملا تفصیلی در کتابخانه‌های سراسر کشور به‌صورت ماهانه و یا دو ماه یک‌بار برگزار می‌شود، برگزاری جلسات نقد کتاب و رونمایی کتاب بود. با توجه به اینکه در شرایط کرونا امکان برپایی هرگونه تجمعاتی ممنوع شد، یکی از اقداماتی که در اداره کل استان تهران پیگیری کردیم، ترویج کتابخوانی بر پایه پخش زنده اینترنتی و استفاده از پلت‌فرم‌های موجود بود و تا به امروز ۱۶ برنامه نقد و بررسی و رونمایی کتاب در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد و بعضا با استقبال خوبی هم مواجه شده است.
 
مهم‌ترین الزام بازسازی کتابخانه‌های عمومی، مناسب‌سازی با نیاز نابینایان است

یکی از مسائل مهم در کتابخانه‌های عمومی، بحث مناسب‌سازی کتابخانه برای نابینایان است، استاندارد‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برای مناسب سازی کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان چیست و تاکنون چه خدماتی را انجام داده است؟
پاسخ به این سوال چند وجه دارد، نخست بحث مربوط به مناسب‌سازی کتابخانه از جهت فضای عمرانی است. یکی از الزامات دوره بازسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی این است که مناسب با نیازهای مخاطبان از جمله روشن‌دلان و معلولان باشد. این کار جزء استانداردهای کتابخانه‌ای نهاد عمومی کشور هم است. نکته دوم اینکه یکی از اقدامات در استان تهران، این است که در کتابخانه‌هایی که امکان دارد، بخش نابینایان فعال داشته‌باشیم. درحال حاضر در تهران چند کتابخانه فعال در بخش نابینایان داریم، یکی از آن‌ها کتابخانه پارک شهر است که هم کتاب بریل تولید می‌کند و از تولید کتاب بریل حمایت می‌کند و هم برنامه‌های متعددی در این حوزه برگزار می‌کند.
 
در استان تهران چهار کتابخانه داریم که بخش نابینایان فعال دارند که عبارتند از کتابخانه مرکزی «پارک شهر»، کتابخانه «حضرت زهرا(س)» در شهر تهران، کتابخانه «شهید آیت الله مصطفی خمینی» در اسلامشهر، کتابخانه «شهید آیت الله دکتر باهنر» در شهرستان شمیرانات و سه کتابخانه هم در حال برنامه‌ریزی است تا در سال 1400 بخش نابینایان فعال داشته باشند که عبارتند از کتابخانه «اقبال لاهوری» در شهرستان قرچک، کتابخانه «شیخ کلینی» در شهرستان ری و کتابخانه «شهید رجایی» در شهرستان ملارد.
 

می‌دانیم که دسترسی به فایل الکترونیک کتاب‌ها در تمام کتابخانه‌های دنیا مسأله است. به‌ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی که دانشجویان می‌توانند از خانه به آن دسترسی داشته باشند. ظاهرا این قضیه در کتابخانه‌های ما خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود اما کرونا دلیلی شد که به این موضوع هم توجه کنیم. آیا این فعالیت در کتابخانه‌های عمومی استان تهران هم وجود دارد یا اقداماتی برای دسترسی مخاطبان به این امر صورت گرفته است؟
این اقدام همانطور که بیان شد بیشتر در کتابخانه‌های تخصصی، ملی و دانشگاهی انجام می‌شود، پس باید توجه داشت که اقتضای کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های تخصصی، علمی و دانشگاهی متفاوت است. بحث کتاب الکترونیک و امانت الکترونیک، از مواردی است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آن در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متناسب با اقتضائات موجود انجام می‌شود. یکی از اقداماتی که نهاد کتابخانه‌ها در آغاز شیوع ویروس کرونا، تفاهمی با یکی از پلت‌فرم‌های کتاب الکترونیک بود که  برای حدود ۱۰۰ هزار نفر از اعضاء فعال کتابخانه‌های عمومی کشور امکانی فراهم شد تا با استفاده از کد عضویت در کتابخانه‌های عمومی بتوانند به پلتفرم دسترسی داشته باشند و کتاب امانت بگیرند و مطالعه کنند.
 
خریداری ۲۷هزار و ۶۸۸ نسخه کتاب جدید برای کتابخانه‌های عمومی تهران در سال ۹۹

همانطور که در خبرها آمد، مبلغ 10 میلیارد ریال معادل یک میلیارد تومان برای خرید منابع درنظر گرفته شد. در سال جاری چه تعداد کتاب خریداری شد و این که تعداد عناوین جدید کتاب برای سال آینده چه تعداد هستند؟
در اواخر سال ۱۳۹۸ برنامه‌ریزی‌ای برای خرید کتاب با اعتبار ده میلیارد ریال انجام شد که بر اساس آن، حجم قابل توجهی کتاب تهیه شد و در سطح استان بر اساس نیازمندی‌های هر کتابخانه توزیع شد. دو سال قبل از آن هم خرید عمده انجام شده بود. علاوه‌بر این خریدهای استانی، یک خرید هم از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای کتابخانه‌ها انجام می‌شود. چرخه ورود کتاب به کتابخانه عمومی متناسب با شرایط، امکانات و اقتضائات همچنان ادامه‌دار است.
 
با مبلغ یک میلیارد تومان چند نسخه کتاب خریداری شد؟
۲۷ هزار و ۶۸۸ نسخه کتاب.
 
در رابطه با فرایند خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی استان تهران، کمیته خرید کتاب بر اساس چه فرایندی، نیازمندی‌ها را شناسایی کرده و کتاب خرید می‌کند؟
خرید کتاب بنا به درخواست مخاطبان از کتابداران کتابخانه‌های عمومی است. این نیازها وارد چرخه منابع کتابخانه‌ای می‌شود و کتاب‌ها با همان ترکیبی که سفارش جمع‌آوری شده است، برای کتابخانه‌ها ارسال می‌شود. در بازدیدهای صورت‌گرفته، کتابداران کتابخانه‌های عمومی از خرید منابع کتاب رضایت داشته‌اند، البته در برخی موارد باید همکاران کتابخانه‌ها ملاحظاتی را رعایت کنند، از این بابت که کتابخانه‌های عمومی باید نیاز عموم را برطرف کنند، وقتی تقاضاهایی درباره کتاب تخصصی درسی مقطع کارشناسی ارشد می‌شود و قاعدتا آن کتاب ۲۰۰ هزار تومانی از سبد یک کتابخانه ممکن است ۴ یا ۵ عنوان کتاب را کم کند؛ مثلا فردی یک روز به کتابخانه آمده و شاید روز دیگری سراغ آن کتاب نیاید. این ملاحظاتی است که کتابداران غالبا رعایت می‌کنند. البته در دوره‌هایی برای خرید کتاب کودک و نوجوان سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفتیم تا به تقویت منابع این حوزه در کتابخانه کمک کنیم.
 
توسعه کتابخانه سیار در کلان‌شهر تهران ضروری است

یکی از مسائلی که در روز معارفه خود به آن اشاره کردید، توسعه ناوگان کتابخانه‌های سیار بود که در بهمن‌ماه نیز شاهد افتتاح کتابخانه سیار «یار مهربان۱۰»‌ در منطقه شمیرانات تهران بودیم، در رابطه با توسعه ناوگان کتابخانه‌های سیار چه اقداماتی در دست انجام است؟
نگاه اصلی به بحث توسعه ناوگان کتابخانه‌های سیار این است که یکی از الزامات ترویج کتابخوانی، بحث دسترسی به کتاب است. هرچقدر این دسترسی راحت‌تر باشد، می‌توان در امر ترویج کتابخوانی هم متمرکز شد و نتایج متناسب با این امکانات را توقع داشت. بر اساس طرح پژوهشی و پیمایش آمایش سرزمینی در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیازمندی‌های کتابخانه‌‌ای در تهران شناسایی شد که برطرف کردن این نیازمندی‌ها در کوتاه مدت کار نشدنی است. یکی از اقداماتی که در این میان پیشنهاد شد، توسعه کتابخانه‌های سیار است. دهمین کتابخانه سیار استان تهران در بهمن‌ماه سال جاری در شهرستان شمیرانات افتتاح شد. توسعه کتابخانه‌های سیار در کلانشهری مانند تهران حتما ضروری است و هزینه ساخت یک باب کتابخانه در تهران با هزینه چند دستگاه کتابخانه سیار برابری می‌کند؛ البته توسعه کتابخانه سیار به این معنا نیست که از ساخت و توسعه فضای کتابخانه‌ای غافل خواهیم شد، اما ناگزیر هستیم که اقدام کوتاه‌مدتی را برنامه‌ریزی کنیم و یکی از بهترین اقدامات کوتاه مدت کتابخانه سیار است. تجربه‌ای که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نشان از استقبال و درخواست عموم شهروندان و همشهریان است. کتابخانه سیار در یک برنامه زمانی و در یک محدوده مشخص تعیین شده حرکت می‌کند، و خدماتی مانند امانت کتاب و برگزاری کلاس‌های جانبی را ارائه می‌کند. کتابداران کتابخانه‌های سیار باید برخی شایستگی‌ها و مهارت‌های خاصی داشته باشند تا متناسب با نیاز حوزه کتابخوانی مخاطب خود خدماتی را ارائه کنند.

یکی از اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران که در شهریورماه امسال انجام شد، افتتاح کتابخانه مترو در میدان ولیعصر بود. چشم انداز و برنامه‌های مدنظر شما برای افتتاح دیگر کتابخانه‌های مترو چیست؟
موضوع کتابخانه در مترو یک اقدام ابتکاری در پیوند با دغدغه شرکت بهره‌برداری مترو بود. از ابتدا می‌دانستیم این مدل کتابخانه با مدل کتابخانه‌های سنتی متفاوت خواهد بود و باید شبکه خاص کتابخانه مترو تشکیل شود. به‌عنوان نخستین اقدام و ایستگاه اصلی این کتابخانه، کتابخانه مترو میدان ولیعصر انتخاب و راه‌اندازی شد. در کل نگاه به کتابخانه درفضای مترو یک نگاه خاص و ویژه‌تری نسبت به کتابخانه‌های عمومی دیگر است. کتابدارانی که برای مترو درنظر گرفته‌ایم به دلیل مهارت و توانمندی دارای ویژگی‌هایی هستند تا بتوانند اقداماتی را در حوزه ترویجی و مشاوره به خوانندگان دهند؛ حتی خدمات چرخه امانتی که در کتابخانه مترو تعریف می‌شود، متفاوت خواهد بود. پس از تغییری که در معاونت فرهنگی مترو انجام شد، جلسه‌ای برگزار شد تا برای راه‌اندازی کتابخانه‌های مترو در ایستگاه‌های بعدی به نتیجه برسیم.
 
۳۲۱۶ متر مربع به مساحت کتابخانه‌ای استان تهران افزوده شد

از آبان ماه سال ۱۳۹۸ که به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران آمدید تا بهمن‌ماه ۱۳۹۹ چند کتابخانه را افتتاح و بازسازی کردید؟
از آبان ۹۸ تا بهمن ۹۹، در مجموع ۱۳باب کتابخانه عمومی و سه کتابخانه سیار را بهره‌برداری کرده‌ایم. دو کتابخانه سیار در بهمن ۹۸ در حوزه شهرستان ری و ملارد استان تهران و یک کتابخانه سیار دیگر نیز در بهمن‌ماه سال جاری در شهرستان شمیرانات افتتاح شد. در این یک سال ۳۲۱۶ متر مربع به مساحت کتابخانه‌ای استان تهران افزوده شده است. کتابخانه‌هایی که در این مدت افتتاح شده‌اند، شامل؛ کتابخانه «مترو» میدان ولیعصر، کتابخانه «صاحب‌الزمان» در منطقه آزادی، کتابخانه عمومی «مهر» در شهرستان ملارد و کتابخانه «استاد شهبازی» در شهرستان ملارد، کتابخانه عمومی «فرزانگان» و «آراد» در شهرستان پردیس، کتابخانه عمومی «شهید رستگار»، کتابخانه سیار شماره «۹» در شهرستان ری، کتابخانه عمومی «سربندان» در شهرستان دماوند، کتابخانه «بهشت» در شهرستان رباط کریم و کتابخانه سیار شماره «۱۰» در شهرستان شمیرانات کتابخانه سیار شماره 8 در شهرستان ملارد می‌شود.
 
چشم‌انداز شما برای انجام اقدامات و ارائه خدمات بهتر چه از لحاظ ارائه خدمات غیر حضوری یا دسترسی مخاطبان به کتاب در شرایط کرونا چیست؟
جدا از بحث کرونا، اگر دستگاه‌هایی که ملزم به انجام تعهداتی در حوزه کتابخانه‌های عمومی هستند به تعهدات خود عمل کنند،‌ اتفاقات خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی خواهد افتاد؛ اما درمورد کرونا باتوجه به اینکه هر اقدامی را بر اساس یک پژوهش و یک بررسی اولیه انجام می‌دهیم، به‌دنبال این هستیم که اقدامات خلاقانه دیگری را در شرایط زمانی و اقتضائات مناسب پیش ببریم و باتوجه به اینکه در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، دغدغه ارائه خدمات نو و جدید را برای هموطنان و همشهریان وجود دارد، افق روشنی برای ارائه خدمات متصور هستیم و امیدوارم با تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های مربوطه سرعت انجام این اقدامات هم بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها