سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
واکسن کتابخوانی در اولویت آخر مسئولان است

«انجمن فرهنگی هیوای زانست» سقز به‌دلیل «گستردگی فعالیت برای زنان و کودکان» عنوان مروج برگزیده‌ کتابخوانی در کشور را از آن خود کرد. «محمدآزاد امینی» مدیرعامل این انجمن اما، از اینکه مسئولان چنانکه باید به تاثیر کتابخوانی در توسعه پایدار توجهی ندارند، گلایه‌مند است و می‌گوید: مسئولان ما این واکسن جامعه را در آخرین اولویت‌های خود طبقه‌بندی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، هفته گذشته مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی برگزار و منتخبین این دوره معرفی شدند. در بیانیه هیات داوران این جشنواره با تاکید بر استفاده از ابزارهای الکترونیکی، به نقش مادران در ترویج کتابخوانی در دوران کرونا اشاره و همچنین حضور علاقه‌مندان در مناطق محروم و کم‌برخوردار، به‌عنوان ویژگی این دوره عنوان شده بود.

در بخش «گروه‌ها و نهادهای غیردولتی» در این جشنواره، «انجمن فرهنگی هیوای زانست» شهرستان سقز واقع در استان کردستان، به خاطر «گستردگی فعالیت برای زنان و کودکان» عنوان برگزیده هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور را از آن خود کرد. به همین بهانه با «محمدآزاد امینی» مدیر این انجمن به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر از فعالیت‌های «انجمن فرهنگی هیوای زانست» مطلع شویم.


مدیرعامل «انجمن فرهنگی هیوای زانست سقز» در ابتدای این مصاحبه به فعالیت‌های این انجمن پرداخت و با بیان اینکه این انجمن یک سازمان غیردولتی است که در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی فعالیت می‌کند، گفت: از آنجا که آینده هر اجتماعی در گرو میزان و نحوه آموزش درست، مقدار و محوریت مطالعه مفید است، انجمن با اهتمام بر این دو امر و در جهت دستیابی به آرمان‌های متعالی خود، با احداث مدرسه و کتابخانه در روستاها و محله‌های حاشیه شهر سقز، کانون‌های گرم و  سرشار از آموزش را برای کودکان، جوانان، بزرگسالان و زنان برپا کرده ‌است.
 

امینی ادامه داد: در این راستا انجمن با احداث مدرسه‌ای در روستای «قشلاق پل» با چند خصوصیت ویژه که هیچ مدرسه‌ای در  ایران از آن برخوردار نیست، مکانی مدرن و مجهز را برای تحصیل کودکان آن روستا ایجاد کرد و در پنج روستا، یک شهرک صنعتی و سه محله محروم شهری هم کتابخانه‌های عمومی با محوریت آموزش کودکان و نوجوانان و زنان برپا کرد و در آخرین ردیف رزومه خود در این شرایط سخت اقتصادی، احداث کتابخانه‌ای در محله «نشمیلان» را ثبت کرده‌ است.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های «انجمن فرهنگی هیوای زانست سقز» بر اساس نیاز یا درخواست اعضا، کارگاه‌های آموزشی گوناگون و متعددی با موضوع‌های متنوع برگزار می‌شود، افزود: این انجمن در زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان زنان و کودکان نیز با برپایی فستیوال‌های گوناگون با محوریت مطالعه، توانسته کتاب را وارد سبد زندگی مردم کند.


عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی هیوای زانست سقز، دورهم‌خوانی، باشگاەهای کتابخوانی، مسابقات درک مفهومی از مطالب کتاب‌ها، حضور نویسندگان و منتقدان در جلسات نقد و بررسی کتاب، حضور مشاورین ماهر و توانا و دورەهای مختلف برای زنان حتی مادربزرگان را بخشی از سبد متنوع فعالیت‌های انجمن برشمرد.

مدیرعامل «انجمن فرهنگی هیوای زانست سقز» دستیابی به شیوەهای درست زیستن و توسعه پایدار را تنها با مطالعه درست و هدفدار میسر دانست و افزود: دنیای امروز خصوصا پشت دیوار مرزهای ایران، با سرعتی فراوان در حال متحول شدن و دگرگونی علمی است و در همین راستا علم، برنامه‌ریزی، مدیریت بخش‌های گوناگون زندگی، سیاست و... با سرعتی تصاعدی پیش می‌رود و این امر جز با مطالعه صحیح و توسعه منابع علمی و کاربردی میسر نمی‌شود.


وی در پاسخ به این سوال که «با وجود رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی در دنیای امروز چگونه می‌تواند مروج کتابخوانی بود؟» عنوان کرد: یک مروج خوب و حرفه‌ای با قبول واقعیت‌ها از هر آنچه در دسترس دارد، برای تشویق مخاطبان به مطالعه استفاده می‌کند.

مدیرعامل «انجمن فرهنگی هیوای زانست سقز» تصریح کرد: فضای مجازی در نبود فضای واقعی شکل می‌گیرد؛ با ایجاد لذت مانند هم‌صحبتی در گروەهای کتابخوانی می‌توان مخاطبان را به فضای واقعی و غیرمجازی وابسته کرد. از فضای مجازی هم در شرایط خاص مانند اپیدمی کرونا یا حضور در گروه‌های نقد و بررسی کتاب هم می‌توان استفادە لازم را برد.
 

این فعال فرهنگی با اشاره به مشکلات پیش روی انجمن‌هایی از این دست در توسعه فعالیت‌های فرهنگی از جمله کتابخوانی، گفت: وضعیت اقتصادی نامتعادل و غیرامن کنونی مشکل عمده‌ای است که از چند جهت فعالیت‌های فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار داده‌ است؛ عمده‌ترین و ملموس‌ترین این گروه تاثیرات گرانی کتاب و تجهیزات و محدود شدن پشتیبانی مالی مردم از انجمن‌هاست.

امینی همچنین گفت: نگاه حداقلیِ مسئولان به کتاب و مطالعه و اینکه مدیران و مسئولان ادارات این امر مهم و این واکسن جامعه را در آخرین اولویت‌های خود طبقه‌بندی کرده‌اند، باعث اُفت سرعت فعالیت انجمن‌هایی مانند ما می‌شود.
 

وی در پایان این مصاحبه، همچنین کتاب «مدیریت بحران» را آخرین کتابی عنوان کرد که خوانده است و یادآوری کرد: توسعه احساس نیاز‌ به مطالعه، حمایت‌ مالی از نویسندگان، ناشران، فعالین حوزه کتاب و دوستداران مطالعه از راه‌های تشویق جامعه به مطالعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها