یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کتابخانه‌ای خانگی که عمومی شد/ رجبی: با 30 جلد کتاب شروع کردم

«اصغر رجبی» که کتابخانه خانگی خود را در روستای نصیرآباد از توابع شهرستان خرم‌دره (واقع در زنجان) به یک کتابخانه عمومی با 3000 جلد کتاب و 700 عضو تبدیل کرده است، عنوان برگزیده بخش «نگاه ویژه» را در هفتمین جشنواره سراسری تقدیر از مروجان کتابخوانی از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در کشور با رویکرد توجه به فضای مجازی برگزار شد. با توجه به شرایط به وجود آمده و شیوع ویروس کرونا این دوره شامل بخش نگاه ویژه با موضوعات توجه به فضای مجازی و مروجان کتاب در حوزه‌های بهداشت و کتاب‌درمانی، آموزشگران مروج کتاب (معلم، مربی، استاد)، مادران مروج کتاب، مبادله‌کنندگان کتاب‌های خانگی مروج کتاب، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مروج کتاب نیز بود.

داوری این رقابت در مرحاه نهایی بر عهده سیدکاظم حافظیان رضوی،‌ هادی آشتیانی، سجاد جمشیدیان، فاطمه پازوکی، سیدعلی کاشفی خوانساری و کیمیا امینی بود که طبق رای داوران در بخش نگاه ویژه «اصغر رجبی» از خرمدره واقع در استان زنجان برگزیده شد.

اصغر رجبی شهروند خرم‌دره‌ای است که با احداث یک کتابخانه خانگی در روستای نصیرآباد از توابع شهرستان خرمدره و تبدیل آن به کتابخانه‌ای عمومی برای استفاده عموم اهالی روستا، نقش مهمی در بهبود وضعیت کتابخوانی و بالا رفتن میزان مطالعه در این منطقه ایفا کرده است.
 

 
این کتابخانه خانگی از سال 1379 فعالیت خود را با 30 جلد کتاب آغاز کرده است و در حال حاضر دارای بیش از 3000 جلد کتاب با 2000 عنوان در زمینه‌های کودکان، داستان، شعر، مذهبی، دینی، علمی، هنری و اجتماعی است.

همچنین این کتابخانه دارای کتاب‌های مرجع شامل لغت‌نامه معین، فرهنگ‌نامه عربی به فارسی، لغتنامه انگلیسی به فارسی، لغتنامه ترکی به فارسی و تفسیر نمونه است.

اصغر رجبی مسئول این کتابخانه خانگی به خبرنگار ایبنا گفت: من از دوران کودکی علاقه زیادی به مطالعه و کتاب داشتم و به همین دلیل کتاب‌های زیادی را برای مطالعه شخصی تهیه می‌کردم.

این برگزیده جشنواره مروجان کتاب ادامه داد: علاقه من به کتاب و کتابخوانی ادامه داشت تا اینکه در دوران خدمت سربازی نیز به عنوان کتابدار فعالیت کردم.

وی افزود: علاقه شخصی من به مطالعه و کتاب موجب شد که یک کتابخانه خانگی را راه‌اندازی کنم و کارم را با 30 جلد کتاب و از چند قفسه کوچک کتاب آغاز کردم.

رجبی با اشاره به اینکه در طول زمان با گذشت چند سال تعداد کتاب‌های این کتابخانه شخصی افزایش یافت و جامع‌تر شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه آشنایان و دوستان کتاب‌های این کتابخانه را برای مطالعه به امانت می‌بردند، از همین رو به این فکر افتادم که آن را عمومی کنم تا همه اهالی روستا بتوانند از آن استفاده کنند.

این برگزیده جشنواره مروجان کتاب با بیان اینکه هم اکنون این کتابخانه خانگی در 20 مترمربع فضا فعال است، اضافه کرد: تعداد کتاب‌های این کتابخانه بیش از 3000 جلد است و اعضای آن هم در حدود 700 نفر است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کتابخانه خانگی رجبی 20 سال است که فعالیت دارد، افزود: خوشبختانه در طول این مدت استقبال از راه‌اندازی این مرکز فرهنگی مطلوب بوده و حتی برخی افراد کتاب نیز به آن اهدا می‌کنند.

رجبی با اشاره به اینکه همه هزینه‌های این کتابخانه خانگی به صورت شخصی تامین می‌شود، تصریح کرد: حتی برای استفاده اعضا، اینترنت رایگان نیز در این محل موجود است.
 

 
رجبی با اشاره به همکاری همسر و فرزندانش در اداره این کتابخانه بیان کرد: این کتابخانه به‌صورت 24 ساعته فعال است و کتاب‌هایی که از آن به امانت برده می‌شود، به صورت دفتری ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحویل کتاب به اعضا، رایگان است و برای عضویت هم پولی دریافت نمی‌شود، اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی این کتابخانه انتفاع مالی نبوده و به دنبال این هستیم که فرهنگ مطالعه در این منطقه ترویج پیدا کند.

برگزیده جشنواره مروجان کتاب ادامه داد: اعضای این کتابخانه از سنین مختلف هستند و خوشبختانه برای همه اعضا کتاب‌های مناسبی در موضوعات مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه خانگی رجبی علاوه بر امانت کتاب برنامه‌های فرهنگی جانبی نیز اجرایی می‌کند، گفت: از جمله این برنامه‌ها برگزاری مسابقات کتابخانی مذهبی و هنری، تحویل انواع سی‌دی‌های آموزشی به اعضا، ثبت‌نام اعضاء در مسابقات کتابخوانی و فرهنگی است.

برگزیده جشنواره مروجان کتاب گفت: برگزاری جلسات مشورتی طی مناسبت‌های خاص دینی و مذهبی، عکاسی و تهیه کلیپ از مناسبت‌های برگزار شده در سطح روستا، تشویق اعضای فعال و برندگان مسابقات انجام شده با اهدای لوازم  فرهنگی و کتاب، تهیه اسباب‌بازی جهت ترغیب به مطالعه و کتابخوانی بویژه در سطح خردسالان و کودکان نیز از دیگر فعالیت‌های کتابخانه رجبی در طول سال است.

رجبی ادامه داد: نمایندگی موسسه احسن الحدیث اصفهان و شرکت اعضا در فعالیت‌های این موسسسه قرآنی، نمایندگی موسسه قران و نهج البالغه قم (راه روشن)، تحویل کتب کودک به مدرسه ابتدایی روستای نصیرآباد، ثبت‌نام دانش‌آموزان در طرح کتابخوانی «دفتر یار مهربان» از دیگر فعالیت‌هایی است که از طریق این کتابخانه انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها