یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
شرکت ملی پست تا ارسال آخرین مرسوله نمایشگاه مجازی کتاب متعهد است/201 هزار 265 بسته پستی باقی مانده

بابک افروز، مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست، اعلام کرد پایان مهلت مقرر برای جمع‌آوری مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب، به معنای پایان تعهد شرکت ملی پست نیست.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بعد از دوبار تمدید مهلت جمع‌آوری مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دو شیوه جمع‌آوری از سوی ماموران و یا ارسال به شعب پست،  بابک افروز، مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، از باقی ماندن 201 هزار 265 مرسوله کتاب در دفاتر پست و ناشران خبر داد؛ وی همچینن گفت، پایان مهلت مقرر به معنای پایان تعهد شرکت ملی پست برای ارسال مرسوله‌های پست به دست مشتری‌ها نیست.            
 
با توجه به اینکه ناشران برای ارسال مرسوله‌های نمایشگاه تا 18 بهمن‌ماه فصت داشتند درباره آخرین وضعیت مرسوله‌های نمایشگاه بفرمایید. سرنوشت مرسوله‌هایی که بعد از این روز در دست ناشران باقی می‌ماند چه خواهد شد؟
با توجه به آمار، 201 هزار 265 مرسوله کتاب در دفاتر پست و ناشران مرسوله کتاب در دست ناشران باقی مانده و تحویل پست نشده است البته بعد از پایان موعد مقرر، ارسال مرسوله‌های نمایشگاه با توجه به قرار‌داد شرکت ملی پست با مجری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه دارد.
 
آیا شیوه انتخابی برای جمع‌آوری و ارسال مرسوله‌ها موجب افزایش هزینه‌ شرکت ملی پست شد؟ و چرا برای ارسال سریع‌تر خرید‌ها، یک مکان به‌عنوان مکان جمع‌آوری در نظر گرفته نشد تا مامور پست یکبار به در منزل مشتری مراجعه کند؟   
در فاز اجرایی، مراجعه به دفتر 1732 ناشر حاضر در نمایشگاه و یا پیش‌بینی یک مکان به‌عنوان مرکز جمع‌آوری کتاب‌های خریداری شده، وجود نداشت. پیش‌ از آغاز نمایشگاه جلسه‌های متعددی با مجری نمایشگاه و همچنین فعالان حوزه نشر درباره این موضوع برگزار شد؛ در نهایت با توجه به اینکه مراجعه به تک‌تک ناشران، ارسال مرسوله‌ها را به تاخیر می‌انداخت و قابل اجرا هم نبود؛ بنابراین شیوه ترکیبی شامل ایجاد باجه‌های سیار برای نقاط پرتراکم، تقویت شعب دولتی و در نقاط پرتراکم از نظر حضور دفتر نشر، گزینه مراجعه مامور پست در نظر گرفته شد. غیر از تهران که تراکم دفتر ناشران در خیابان‌های انقلاب و کارگر قابل توجه است، ماموران پست برای دریافت مرسوله‌ها به ناشران مراجعه کردند؛ بنابراین بحث توان اجرا است اگر قرار بر مراجعه به دفتر تک‌تک ناشران بود، فرآیند جمع‌آوری مرسوله‌ها تا نیمه‌های شب ادامه پیدا می‌کرد یعنی ضرورت حضور طولانی ناشران در دفتر نشر بنابراین انتخاب این گزینه نارضایتی قابل توجهی را ایجاد می‌کرد.

انتخاب روش فعلی برای ارسال مرسوله‌ها ارتباطی با هزینه‌ ندارد و اظهارنظر دوستان درباره این موضوع غیر‌کارشناسی است. شرکت ملی پست در مشارکت با مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، توجه به وظبفه فرهنگی است و موضوع سود و زیان  در میان نیست. 
 
چند درصد از ناشران گزینه پست را برای ارسال مرسوله‌ها انتخاب کردند؟   
صد‌در‌صد.  
 
در نخستین روز‌های برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رئیس اتحادیه جهانی پست درباره مشارکت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نمایشگاه، پیام توئیتری منتشر کرد. دلیل این پیام چه بود؟
مشارکت نهاد پست برای توزیع خریدار‌های قابل توجه‌ شده نمایشگاه مجازی کتاب در دنیا بی‌سابقه است که موجب شد، رئیس اتحادیه جهانی پست با انتشار پیام توئیتری، به این مشارکت واکنش نشان دهد. برخی کشور‌ها حتی در ابعاد کوچکتر تلاش کردند تا نمایشگاه مجازی برگزار کنند اما موفق نشدند.

تجربه مشارکت شرکت ملی پست در برگزاری نمایشگاه مجازی را چطور دیدید؟ به‌نظر می‌رسد این همکاری نوعی تحول برای این شرکت محسوب می‌شود؟
این تحول فقط مختص شرکت ملی پست نیست؛ بلکه به‌نظر می‌رسد رفتار خرید مردم به خرید‌های آنلاین سوق پیدا کرده است. کاهش هزینه‌ها یکی از دلایل عمده این تغییر رفتار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها