دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
برنامه‌های دومین جشنواره ملی نشر دانشگاهی با نگاهی به کتاب‌های برتر دانشگاهی و نشر الکترونیک

دومین جشنواره ملی نشر دانشگاهی شامل هشتمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی، نخستین دوره انتخاب کتاب‌های برتر دانشگاهی و همایش کتاب دانشگاهی و نشر الکترونیک یک تا هفت اسفند توسط انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی برگزار می‌شود.

سیدعباس حسینی‌نیک مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه دومین جشنواره ملی نشر دانشگاهی اسفند ماه امسال در سه بخش برگزار می‌شود، عنوان کرد: این جشنواره سال گذشته همزمان با هفته پژوهش در آذر ماه برگزار شد و امسال به دلیل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به اسفند ماه موکول کردیم و این بخش‌ها شامل همایش کتاب دانشگاهی و نشر الکترونیک، هشتمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی، تقدیر از پیشکسوت نشر دانشگاهی و انتخاب کتاب‌های برتر دانشگاهی است.
 
وی افزود: هر سال یک موضوع مهم در قالب همایش برگزار می‌شود که از نظر علمی برای ما اهمیت زیادی دارد. این همایش امسال به موضوع کتاب دانشگاهی و نشر الکترونیک اختصاص دارد و برنامه‌های ويژه‌ای برای آن پیش‌بینی شده است.
 
حسینی‌نیک با بیان اینکه از روز شنبه دوم اسفند برنامه‌های جشنواره آغاز می‌شود و تا روز پنج‌شنبه ۷ اسفند ادامه دارد، توضیح داد: همه جلسات بعد از ظهرها یعنی از ساعت ۱۸ تا ۱۹ خواهد بود که همه سخنرانی‌ها و نشست‌ها به صورت آنلاین خواهد بود و همه آن‌ها ضبط می‌شود و در آپارات و سایر شبکه‌های مجازی منتشر خواهد شد.
 
همایش کتاب دانشگاهی و نشر الکترونیک
وی با اشاره به نشست‌هایی که با موضوع همایش کتاب دانشگاهی و نشر الکترونیک پیش‌بینی شده است، گفت: در روز شنبه دوم اسفند نشست مدیریت کلان در نشر الکترونیک، یکشنبه سوم اسفند نشست کارکردهای و تجربه‌های بین‌المللی در نشر الکترونیک، سه‌شنبه پنجم اسفند نشست شرایط آینده در نشر الکترونیک و چهارشنبه ششم اسفند نشست تحلیل حقوقی و صنفی از نشر الکترونیک با حضور جمعی از سخنرانان و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد.
 
حسینی‌نیک با اشاره به برنامه روز دوشنبه چهارم اسفند، افزود: در این روز برنامه اصلی همایش کتاب دانشگاهی و نشر الکترونیک از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در حوزه‌هایی چون راهبردهای حاکمیتی برای توسعه نشر الکترونیک در حوزه علوم دانشگاهی سخنرانی از مرکز ملی فضای مجازی خواهیم داشت همچنین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نشر الکترونیک موضوع دیگری است که در این همایش به آن پرداخته می‌شود و میهمانی از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در این زمینه صحبت می‌کند.
 
وی یادآور شد: همچنین چهار اپلیکیشنی که در حوزه نشر الکترونیک فعالیت دارند در این روز معرفی می‌شوند و مدیران ارشاد این اپلیکیشن‌ها سخنرانی خواهند داشت و به معرفی مجموعه‌های خود می‌پردازند.
 
حسینی نیک به بخش دیگر برنامه‌های این جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: برنامه تجلیل از یکی از پیشکسوتان نشر دانشگاهی در روز چهارشنبه ششم اسفند پیش‌بینی شده است که از ساعت ۱۷ تا ۱۸ به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
 
انتخاب کتاب‌های برتر دانشگاهی
وی همچنین درباره بخش دوم برنامه‌های جشنواره ملی نشر دانشگاهی توضیح داد: انتخاب کتاب‌های برتر دانشگاهی یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره است که از جمله وظایفی است که در اساسنامه انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی قید شده است و امسال قرار است برای نخستین بار انجام شود.
 
حسینی‌نیک افزود: سال گذشته برگزاری این بخش در برنامه‌های ما بود اما به دلیل کمبود وقت موفق نشدیم این بخش را اجرا کنیم اما امسال یک کمیته مخصوص برای این برنامه انتخاب شده و در ادامه نیز آیین‌نامه‌ انتخاب و معرفی کتاب‌های برتر دانشگاهی نیز در هیات مدیره تصویب شده است.
 
وی با اشاره به اهداف برگزاری این برنامه عنوان کرد: نخستین دورۀ انتخاب و معرفی کتاب برتر دانشگاهی با هدف حمایت از تولید علم و انتشار آثار مؤثر در توسعۀ علمی کشور همزمان با دومین جشنوارۀ ملی نشر دانشگاهی پیش‌بینی شده است.
 
حسینی‌نیک با اشاره به فعالیت کمیته ‌انتخاب و معرفی کتاب‌های برتر دانشگاهی گفت: این کمیته با همکاری کارگروه آموزش و توسعه انجمن بر اساس آیین‌نامه مصوبه هیات مدیره تشکیل شده است و بر این اساس ناشران فرصت دارند از یکم تا دهم بهمن کتاب‌های خود را با به انجمن ارسال کنند.
 
وی با بیان اینکه انتخاب کتاب‌ برتر در سال 1399 محدود به آثار چاپ اول 1398 و در رشته‌های دانشگاهی اعم از علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و دامی، هنر و معماری است، یادآور شد: کتاب برتر دانشگاهی منحصر به آثار تألیفی دارای مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در انتخاب آن‌ها معیارهایی مانند محتوای مناسب علمی، نوآوری در ارائۀ موضوع، نحوۀ نگارش و ویرایش علمی و ادبی متن، همچنین کیفیت ارائه اثر از نظر حروف‌نگاری، صفحه‌آرایی، کیفیت فنی چاپ و صحافی و طراحی جلد در نظر گرفته می‌شود.
 
به گفته حسینی‌نیک، البته علاوه بر آن کمیته موظف است کتاب‌های دانشگاهی تالیفی چاپ شده در سال ۱۳۹۸ را بررسی کند زیرا ممکن است ناشری مطلع نشده باشد و تلاش داریم کتابی جا نماند، البته انتخاب کتاب‌های برتر با نظر هیئت داوران و معرفی آن بر عهده کمیته انتخاب کتاب برتر دانشگاهی است و آثار تحویل‌شده، پس از داوری به ناشران برگردانده می‌شود.
 
هشتمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی
حسینی‌نیک همچنین از برگزاری آنلاین هشتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در دومین جشنواره ملی نشر دانشگاهی خبر داد و گفت: این نمایشگاه ازطریق فضای مجازی و به صورت آنلاین در سامانه پند برگزار خواهد شد و اولویت ما تجهیز کتابخانه‌های دانشگاهی و مراکز تخصصی با هدف دسترسی به تازه‌های نشر دانشگاهی است.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی ادامه داد: در این زمینه امیدواریم با حمایت‌هایی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش یارانه کتاب انجام می‌دهد تجهیز کتابخانه‌ها و مرکز تخصصی از طریق پرتال پند انجام شود.
 
وی تاکید کرد: این نمایشگاه در طول هفته اول اسفند ماه و همزمان با جشنواره ملی نشر دانشگاهی خواهد بود و استادان و دانشجویان نیز می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را از این نمایشگاه خریداری کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها