یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
کار اصلی پست در نمایشگاه مجازی کتاب از امروز آغاز می‌شود

مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست پیش‌بینی کرد: بیشترین حجم ارسال مرسوله به شرکت ملی پست از امروز (یکشنبه 5 بهمن‌ماه؛ مصادف با پنجمین روز نمایشگاه) جریان پیدا کند.

بابک افروز، مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره جریان ارسال مرسوله‌‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: از میان 40 هزار مرسوله پستی، نزدیک به 10 هزار بسته به شبکه پستی وارد شده است و ناشران در حال آماده‌سازی سفارش‌های دیگرند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ناشر موظف به تحویل سفارش‌ مشتریان نمایشگاه مجازی کتاب به دفاتر پست است یا ماموران پست باید به دفاتر نشر مراجعه کنند؟ گفت: چهار نوع جمع‌آوری برای بسته‌های نمایشگاه کتاب وجود دارد. در مناطق پُرتراکم، مثل خیابان انقلاب که حتی چند ناشر در یک ساختمان به فعالیت مشغول‌اند، امکان مراجعه به تک‌تک این دفاتر وجود ندارد؛ بنابراین علاوه‌بر شعب پست، ایستگاه‌های سیار برای تحویل بسته‌ها وجود دارد. برخی دفاتر پستی از‌جمله شهید یوسفیان، آزادی و ایرانشهر نیز برای دریافت بسته‌‌های کتاب از ناشران مامور شده‌اند.
 
افروز ادامه داد: در سایر نقاط کشور که با تراکم دفتر ناشران مواجه نیستیم ماموران برای دریافت بسته‌های کتاب به دفتر ناشران مراجعه می‌کنند. علاوه‌براین از ناشران پُرکار که فروش بالایی در نمایشگاه مجازی دارند و به تبع تعداد مرسوله‌ آن‌ها قابل توجه است، خواسته شده تا خودشان برای تحویل مرسوله‌ها به شعب پست مراجعه کنند.
 
مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست با بیان این مطلب که در مقایسه با آمار ثبت مرسوله‌ ناشران با آمار ارسال بسته‌ها به دفاتر پست قابل توجه نیست، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌‌کنیم بیشترین حجم ارسال مرسوله به شرکت ملی پست از امروز (یکشنبه 5 بهمن‌ماه؛ مصادف با پنجمین روز نمایشگاه) جریان پیدا کند. با توجه به اینکه از جمعه، شاهد ثبت واقعی سفارش‌ها بودیم، به‌نظر می‌رسد فعالیت اصلی شرکت ملی پست از دیروز، به‌عنوان روز آغاز ارسال انبوه بسته‌ها محسوب می‌شود و اگر نمایشگاه نشود، تا سه‌-چهار روز بعد از پاپان آن شرکت ملی پست همچنان درگیر جمع‌آوری بسته‌ها خواهیم بود.
 
افروز درباره شروع مرحله توزیع مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: بعد از تحویل بسته‌ها به شرکت ملی پست، یعنی بسته‌هایی که در مرکز چهار لشکر وارد می‌شود، زمان ارسال بسته براساس بعد مسافت، زمان ارسال بسته به مشتری پیامک می‌شود. محتوای پیام به مشتری می‌گوید که بسته چه زمانی در اختیار شرکت ملی پست قرار گرفته و چه زمانی به دست وی می‌رسد؛ بنابراین مشتریان نمایشگاه باید توجه داشته باشند، زمان ثبت سفازش و ارسال بارکد پستی به‌معنای تحویل بسته به شرکت ملی پست نیست.
 
وی درباره لفاف ویژه بسته‌بندی مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: ناشران علاوه‌بر بسته‌های ویژه نمایشگاه به تهیه پاکت نیز اقدام می‌کنند. اجباری برای خرید پاکت از شرکت ملی پست نیست؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پاکت‌ها حتما، مقاوم باشد و از پوشش سلفون نیز استفاده کنند. توصیه مهم دیگر، توجه و اطمینان از بارکد‌‌زنی مناسب و دقیق است؛ چراکه یکی از مشکلات جدا شدن بارکد و نشانی از مرسوله‌ و یا افتادن کتاب از پاکت به‌دلیل بی‌توجهی ناشر به بسته‌بندی مناسب است.  
 
مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست درباره میزان استفاده ناشران از لفاف ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان استفاده ناشران از لفاف ویژه نمایشگاه در اختیار نداریم از بسته‌های ارسال شده از پاکت‌های A3 و A4 استفاده می‌کنند ناشران خود به تهیه لفاف اقدام کرده‌اند چراکه تا امروز بیشتر خرید‌ها بیشتر تک و یا چند نسخه‌ای است، به‌صرفه است به‌جای لفاف ویژه از پاکت استفاده کنند.
 
افروز درباره عرضه جعبه‌های بسته‌بندی ویژه نمایشگاه برای ناشران افزود: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شرکت تولید‌کننده میزان تولید را اعلام کرده‌ است؛ بنابراین جعبه‌ها، امانی در باجه‌های پست برای عرضه وجود دارد.
 
مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست درباره جانمایی و ساعت فعالیت واحد‌های سیار گفت: اگر محل استقرار واحد‌های سیار زمینه دشواری حمل بار برای ناشران را ایجاد کند، امکان تغییر جانمایی  با هدف سهولت در فرآنید جمع‌آوری مرسوله‌ برای ناشران وجود دارد. حرکت واحد‌های سیار به چهار لشکر برای اعزام خودرو‌های شرکت به نقاط کشور ضروری است؛ بنابراین واحد سیار باید 7 هر روز صبح، در مکان پیش‌بینی شده برای دریافت مرسوله از ناشران در محل مستقر باشد.

وی ائامه داد:  حدود 11 باید به سمت مرکز پستی چهار لشگر حرکت کند تا بعد از آماده‌سازی بسته‌ها بار به کامیون‌های صبح و یا بعد از ظهر برسد؛ بنابراین ساعت جمع‌آوری بار از ساعت 7 تا 11 صبح است و ناشران باید هر روز بسته‌های آماده را برای تحویل به واحد‌های سیار در این ساعت، آماده‌سازی کنند. این واحد‌ها یک روز کامل در محل تعیین شده مستقر نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها