شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
«سالار تکریت» ظرفیت تبدیل به فیلمنامه و اثر سینمایی را دارد

«مصطفی زمانی‌فر» نویسنده اردکانی و خالق کتاب «سالار تکریت» می‌گوید: این اثر ظرفیت تبدیل به فیلمنامه و ساخت یک اثر سینمایی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مصطفی زمانی‌فر متولد 1360 در شهرستان اردکان دیده به جهان گشود و با توجه به علاقه‌ای که در حوزه دفاع مقدس داشت، نوشتن را در این حوزه پی گرفت و نزدیک به 10 سال است که در این حوزه قلم می‌زند.

وی فعالیت عمده خود را حوزه تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس می‌داند که عمده کار آن به بخش مصاحبه و ثبت خاطرات شهدا، خانواده‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان و مرتبطین با دوران دفاع مقدس اشاره دارد.

این نویسنده اردکانی در حوزه کاری خود برای ماندگاری هر چه بهتر خاطرات ارزشمند هشت سال جنگ تحمیلی به فکر آن می‌افتد که آن را به‌صورت کتاب درآورده و این کار را از سال 1394 شروع کرد.

وی نخستین اثر چاپ شده خود را در این حوزه «هادی معابر وصال» عنوان کرد؛ اثری درباره زندگینامه شهید ذبیح‌الله عاصی‌زاده که اولین فرمانده تیپ 18 الغدیر بود. این کار یک اثر پژوهشی، تحقیقی و مستند در ارتباط با این شهید بزرگوار و فعالیت شهید عاصی‌زاده در اطلاعات و عملیات بوده است.

زمانی‌فر اثر بعدی خود را «سالار تکریت» اعلام کرد؛ اثری در سال 1397 توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسید و بسیار هم مورد توجه مخاطبان علاقه‌مند به آثار حوزه دفاع مقدس قرار گرفته است.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس موضوع کتاب «سالار تکریت» را بیانگر خاطرات آزاده یزدی سیدحسین سالاری اعلام کرد که توسط مخاطبان بیشتر مورد استقبال قرار گرفت.


این نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اینکه کدام قسمت از کتاب «سالار تکریت» برایش بیشتر خاطره‌انگیز بوده است؟، گفت: با توجه به اینکه انتخاب شخص مصاحبه‌گیرنده من نبودم ولی زمانی که روند مصاحبه آغاز و آقای سالاری شروع به بیان خاطرات خود از زمان اسارت و گمنام بودن خود کردند و بخشی از آن هم به مجروحیت ایشان به مدت چهار روز در بیابان باز می‌گشت، خاطرات بسیار جذاب و شنیدنی خلق شد.

وی مدت زمان تهیه و چاپ کتاب «سالار تکریت» را حدود یکسال اعلام کرد و افزود: این کتاب در پنج فصل تنظیم و سعی شد به شکلی باشد که ریتم مناسبی داشته باشد تا خاطرات این جانبار از دوران کودکی تا آزادی او از اسارت، به‌خوبی بیان و مخاطب با خواندن آن متوجه داستان شود.

زمانی‌فر جذاب‌ترین بخش این کتاب را چهار روز مجروحیت این رزمنده و جدال آن با تاریکی شب، ارتباط با خدا، طبیعت پیرامون و گلوله‌هایی که هرازگاهی کنار این جانباز فرود می‌آمد، اعلام می‌کند و می‌گوید: آقای سالاری در این چهار روز شاید آرزوی شهادت را داشتند که به اراده خدای متعال این مسئله صورت نمی‌گیرد و حتی چند مرحله توسط بعثی‌ها که با ایرانی‌ها و مخصوصا شیعیان کینه و دشمنی داشتند، قصد به شهادت رساندن ایشان را داشتند اما یکی از سربازان عراقی و شیعه که اهل نجف بوده است، مانع این کار می‌شود.

نسل جوان می‌تواند با کتاب‌های دفاع مقدس ارتباط نزدیک برقرار کند
این نویسنده اردکانی در پاسخ به سوالی درباره لزوم ارتباط نسل جوان با محتوای این قبیل آثار، اضافه کرد: بازخوردی که از جوانان و طیف‌های دیگر گرفتیم، متوجه این مسئله شدیم که ارتباط خوبی بین جوانان و این کتاب برقرار شد.

نویسنده کتاب «سالار تکریت» افزود: روایت ساده، چیزی است که ما در نوشتن «سالار تکریت» به آن توجه داشتیم و به گونه‌ای تنظیم شده که ما در زندگی روزمره خود در حال بیان اتفاقات و رخدادها هستیم. بیان طنزها در عین تلخی داستان، توصیف‌ها و تکنیک‌های نویسندگی از دیگر مواردی است که سبب جذابیت بیشتر این کتاب برای نسل جوان شده است.

«سالار تکریت» ظرفیت تبدیل به فیلمنامه را دارد
وی با بیان اینکه تمایل من به تبدیل این کتاب به یک فیلم زیاد است، افزود: ذات فیلمنامه با این کتاب متفاوت است، ولی با توجه به تخصص فیلمنامه‌نویسان می‌توان این مسئله را رقم زد؛ چون محتوای کتاب «سالار تکریت» ظرفیت تبدیل به فیلمنامه را دارد.

این نویسنده فعال در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس همچنین در توصیه‌ای به داستان‌نویسان جوانتر، گفت: داستان‌نویسی قبل از هر چیز یک جرات و جسارت است؛ چون کسی که در این زمینه ورود می‌کند، به این معناست که جرات و جسارت نوشتن را پیدا کرده و چالش با کلمات و تبدیل آنها به داستان، خود یک هنر است. کسانی که علاقه‌مند به نویسندگی هستند، ابتدا باید اهل خواندن و نوشتن باشند؛ فرد با کمبود مطالعه، به‌سختی در این مسیر گام برمی‌دارد.

زمانی‌فر با تاکید بر اینکه آموزش یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که باید در نویسندگی توجه کرد، اذعان کرد: اگر فردی بخواهد در حیطه نویسندگی ورود کند، ابتدا باید آموزش‌های لازم را دیده باشد تا بتواند به یک نویسنده موفق تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها