پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
نمایش موقعیت سفارش‌های نمایشگاه مجازی از پنجره پلتفرم دانش‌بنیان پست کتاب

مهرداد ملک‌محمدی، با تشریح خدمات پلتفرم دانش‌بنیان پست کتاب برای ناشران و مشتری‌های نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این نمایشگاه هر ناشر، یک دفتر مجازی پست در اختیار دارد که 24 ساعته فاکتور شرکت‌های ملی پست را برای خریداران صادر می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، جریان ارسال بسته‌های خرید در «سامانه پست کتاب» برای ناشران و مشتری‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران چگونه دنبال می‌شود؟ مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت هوشمند ماد، درباره این سامانه به خبرنگار ایبنا توضیح داد. وی از پلتفرم دانش‌بنیان «تاپین» گفت که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همکاری شرکت ملی پست، به ناشران و کتاب‌دوستان خدمات ارائه می‌کند.
   
«سامانه پست کتاب» برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه خدماتی را ارائه می‌کند؟     
سامانه ارسال مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بر بستر پلتفرم دانش‌بنیان پست کتاب ایجاد شده که به همت شرکت دانش‌بنیان «تاپین» طراحی شده است. یک حساب کاربری برای همه ناشران در این پلتفرم تعریف شده تا به‌صورت مجازی، عملیات پستی خود را انجام دهند؛ بنابراین در مدت برگزاری نمایشگاه، برای همه سفارش‌های ثبت شده در سامانه فروش از سوی ‌ناشران و در پلتفرم پست کتاب، بارکد و برچسب پستی صادر می‌شود و مرسوله‌ها از نزدیک‌ترین دفتر پستی، در سراسر کشور جمع‌آوری و برای خریداران کتاب ارسال می‌شود.

پلتفرم پست کتاب نمایشگاه مجازی برای هر ناشر دفتر مجازی پست تعریف کرده‌ است؟
بله؛ در این نمایشگاه هر ناشر، یک دفتر مجازی پست در اختیار دارد که 24 ساعته فاکتور شرکت‌های ملی پست را برای خریداران صادر می‌کند.

هر استان یک واحد تجارت الکترونیک پستی دارد که مسئولیت هماهنگی و مدیریت جمع‌آوری بسته‌های خرید مشتریان نمایشگاه  در آن بستر انجام می‌شود. وضعیت سفارش‌ها در هر مرحله در سامانه پست کتاب به ناشران و خریداران اعلام می‌شود. در زمان ارسال بسته، یک پیامک حاوی کد رهگیری و زمان ارسال، برای مشتری‌‌ها ارسال می‌شود که می‌توانند از طریق سامانه رهگیری پست کتاب از آخرین وضعیت سفارش خود مطلع شوند.

بنابراین با پایان خرید، شماره موبایل کاربر پلتفرم نمایشگاه ثبت و فرآیند ارسال مرسولات تا زمان ارسال به مقصد، با پیامک به وی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وضعیت دومی که به خریدار کتاب اطلاع‌رسانی می‌شود وضعیت «باجه معطله» است. اگر خریدار کتاب در زمان تحویل مرسوله، در مقصد حضور نداشته باشد، پیامک اطلاع‌رسانی «بسته شما در باجه معطله است» برای خریدار ارسال می‌شود. دراین شرایط، ظرف مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده بسته دوباره برای مشتری ارسال می‌شود؛ علاوه‌براین مشتری می‌تواند، با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پستی محل زندگی خود، به دریافت مرسوله اقدام کند.

درباره جبران آسیب‌های احتمالی به مرسوله‌ مشتریان چه پیش‌بینی‌هایی انجام شده است؟ به‌عنوان مثال، گم شدن مرسوله.
همه مرسولات پستی، تا مبلغ ۸۰۰ هزار تومان، بیمه عمومی هستند؛ بنابراین اگر آسیبی به بسته‌ها وارد شود، خسارت‌ها از‌جمله آب‌خوردگی جبران خواهد شد. احتمال گم شدن بسته بسیار اندک است.

خسارت‌ها با وجه نقد جبران می‌شود یا مشابه کالا به مشتری ارسال می‌شود؟
مشابه کتاب برای مشتری، ارسال می‌شود و اگر کتاب موجود نباشد، هزینه عودت داده می‌شود.

«سامانه پست کتاب» برای ناشران چه خدماتی ارائه می‌کند؟
سبد خدمات ویژه‌ در سامانه پست کتاب برای ناشران دیده شده و ناشران می‌توانند وضعیت سفارش‌های خود، یعنی هر آنچه فروخته‌اند را در این سامانه مشاهده کنند. به‌عنوان مثال، اگر روزانه 20 تا 30 مرسوله داشته باشند، می‌توانند به‌صورت گروهی وضعیت آن‌ها را ببینند؛ از این تعداد چند بسته توزیع شده و چند بسته در مرحله ارسال قرار دارد. نیازی نیست، موقعیت تک‌تک مرسولات را رهگیری کنند و به راحتی می‌توانند به‌صورت گروهی از وضعیت مرسوله‌ها مطلع شوند و اگر احیانا در فرآیند ارسال، مشکلی را مشاهد کردند، صرفا برای رفع آن مشکل اقدام کنند.

خریداران هم می‌توانند وضعیت مرسوله خود را با شناسه دریافتی از طریق سامانه رهگیری شرکت ملی پست، پیگیری کنند؛ علاوه‌براین وضعیت مرسولات در مراحل مختلف، به‌صورت پیامکی اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر مرسوله‌ها در «باجه معطله» هم باشند، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

در حال حاضر چند ناشر اعلام آمادگی کرده اند تا در نمایشگاه شرکت کنند؟
قبل از شروع نمایشگاه 1200 ناشر از سامانه پست کتاب، استفاده می‌کردند. ماهانه در حدود 125 هزار مرسوله از طریق سامانه پست کتاب، قبل از شروع نمایشگاه ارسال می‌شد.
 
پیش‌بینی شما برای نمایشگاه چیست؟
۵۰۰ هزار مرسوله در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب پیش‌بینی شده است. در بخش خدمات پستی، زیر‌ساخت‌‌های لازم برای هماهنگی توزیع یک‌میلیون بسته تامین شده‌ است.

خوشبختانه نخستین‌بار پاکت‌های پستی ویژه ارسال کتاب با هدف ارسال سلامت بسته‌ها طراحی شده این لفاف‌ها، طراحی خاصی دارند که مانع از آب‌خوردگی و فشار مستقیم به کتاب می‌‌شوند. برای نمایشگاه، لفا‌ف‌ها در دو اندازه تولید شده‌‌ و در اختیار ناشران سراسر کشور قرار گرفته است. ناشران برای تامین این کارتن‌ها، می‌توانند به دفاتر پستی منتخب، مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها