دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
آمادگی چندبرابری بانک صادرات در نمایشگاه مجازی در مقایسه با نمایشگاه فیزیکی

آقامحمدی با تشریح خدمات و وظایف بانک صادرات به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه گفت: درگاه‌‌های پرداخت اینترنتی‌ بانک صادرات آمادگی پشتیبانی و پردازش تراکنش‌ها با حجم احتمالی بیش از چندین برابر تراکنش‌های سال‌های گذشته در نمایشگاه فیزیکی را دارند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با لغو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ۲۹ تیرماه سال جاری و تصمیم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، بانک صادرات نیز همچون ادوار گذشته به‌عنوان بانک عامل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب وارد عمل شد.
 
پرسش‌های بسیاری از سوی ناشران و همچنین علاقه‌مندان به کتاب که سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را از دست داده بودند، مطرح شد. یکی از این پرسش‌ها و چالش‌ها مربوط به پشتیبانی از فرایند خرید و ثبت سفارش کتاب مخاطبان از نمایشگاه مجازی است. امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانکی بانک صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به تشریح وظایف بانک صادرات در پشتیبانی از انجام تراکنش‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران پرداخت.
 
در ابتدا بفرمایید که بانک صادرات به‌عنوان بانک عامل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه  تمهیدات ویژه و اقدامات عملی برای ارائه خدمات بهتر به ناشران و مخاطبان نمایشگاه پیش‌بینی کرده و انجام داده‌است؟
برگزاری حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری به‌علت شیوع ویروس کرونا لغو شد و لاجرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران از تاریخ اول تا ششم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد‌‌. بنابراین، به‌دنبال تصمیم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک صادرات ایران نیز به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه همکاری همه‌جانبه و پشتیبانی حداکثری از فرآیندهای ذی‌ربط را در دستور کار خود قرار داد‌ و در همین راستا و در کنار سامانه تهیه شده توسط معاونت امور فرهنگی به‌عنوان مکمل و پشتیبان، خدماتی را ارائه کرده‌است.
 
- ارائه وب‌سرویس اینترنتی‌ به‌منظور برقراری امکان انجام استعلام‌های لازم‌ برای ثبت ناشران به‌صورت برخط‌ به‌منظور تسهیل در فرآیند ثبت‌نام ناشران
 
- ارائه وب‌سرویس اینترنتی به‌منظور برقراری امکان استعلام از سامانه شاهکار از طریق بانک صادرات ایران و شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در نمایشگاه برای برقراری امکان تطبیق مشخصات فردی و کد ملی متقاضی دریافت بن‌کارت دانشجویی با شماره موبایل اعلام شده فرد در سامانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
- ارائه وب‌سرویس اینترنتی‌ به‌منظور برقراری امکان استعلام از سامانه ثبت احوال از طریق بانک صادرات برای تکمیل فرآیند احراز هویت ثبت‌نام‌کنندگان و متقاضیان بن دانشجویی به‌صورت برخط.
 
برای ایام نمایشگاه، روزانه چه تعداد تراکنش را پیش‌بینی کرده‌اید و آیا در این زمینه محدودیتی وجود دارد؟
با توجه به این‌که نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تجربه نخست و جدیدی است، تعداد تراکنش‌ها و میزان استقبال بازدیدکنندگان از سایت قابل پیش‌بینی نیست، اما درگاه‌‌های پرداخت اینترنتی‌ در نظر گرفته شده توسط بانک صادرات آمادگی پشتیبانی و پردازش تراکنش‌ها با حجم احتمالی بیش از چندین برابر تراکنش‌های سال‌های گذشته در نمایشگاه حضوری را دارند و تمهیدات لازم در نظر گرفته شده‌است. در این راستا سه درگاه پرداخت اینترنتی‌ از سه شرکت ارائه‌دهنده مختلف انتخاب شده که در مواقع نیاز درگاه‌های دوم و سوم به‌عنوان پشتیبان استفاده خواهند شد.
 
در صورت ترافیک، علاوه بر درگاه‌ اصلی و درگاه‌های پشتیبان با هماهنگی بانک و توسط سامانه معاونت امور فرهنگی، فعال خواهد شد. درگاه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به‌عنوان درگاه اصلی و دو شرکت‌ تامین‌کننده خدمات پرداخت دیگر نیز به‌عنوان پشتیبان‌های خدمات پرداخت نمایشگاه در نظر گرفته شده‌اند.
 
توقف و یا لغو خارج از انتظار مشتری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌احتمال زیاد به‌عنوان یکی از نگرانی‌های ناشران و مخاطبان مطرح است، برای پیشگیری از این اختلال احتمالی چه راهکارهایی در نظر است؟
فرآیند خرید از سایت نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز مشابه دیگر فروشگاه‌های اینترنتی‌ شامل دو مرحله اصلی است: مرحله نخست؛ انتخاب کتاب‌های مدنظر توسط بازدیدکنندگان و تکمیل سبد خرید که این مرحله توسط سامانه تدارک دیده شده و توسط معاونت امور فرهنگی مدیریت و پشتیبانی می‌شود. مرحله دوم؛ اعمال یارانه اختصاص یافته شده به دانشجویان و تکمیل خرید با پرداخت وجه نهایی است که فرآیند پرداخت آن توسط بانک و شرکت تامین کننده خدمات پرداخت مدیریت و پشتیبانی می‌شود. در این مرحله نیز با سه شرکت ارائه دهنده خدمات درگاه پرداخت اینترنتی‌ هماهنگی‌های لازم انجام شده و پشتیبانی و کنترل ویژه و تمام وقت از تراکنش‌های فرآیند پرداخت در دستور کار قرار گرفته‌است.
 
آیا نمایندگانی از بانک صادرات برای پاسخگویی به سؤالات و مشکلات ناشران و مخاطبان نمایشگاه در مرکز تماس نمایشگاه مجازی کتاب تهران(ساختمان سرای اهل قلم) و کنار دیگر نمایندگان سازمان‌هایی چون پست و ... مستقر خواهند شد؟ 
بله، قطعاً نمایندگان بانک و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مرکز تماس نمایشگاه مجازی کتاب تهران همانند نمایشگاه مجازی کتاب جیرفت کرمان که ماه گذشته برگزار شد، حضور خواهند داشت.
 
یکی از دیگر از نگرانی‌ها به‌ویژه برای مشتری‌های مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار از نظر پوشش اینترنت، ناقص‌ماندن جریان خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. تعامل بانک عامل با ضلع دیگر این نمایشگاه یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شکل‌گیری جریان خرید آسان چیست؟
معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی و مسئول برگزاری نمایشگاه همه ساله هماهنگی‌های لازم را با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در این‌باره انجام می‌دهد که یکی از این سازمان‌ها، بانک صادرات ایران به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. قطعاً اقدامات لازم به‌منظور پوشش اینترنتی جامع و تقویت آن در اقصی نقاط کشور انجام شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها