جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
نسل جوان آمادگی درک و پذیرش کلام شهید سلیمانی را دارد

نویسنده کتاب «برادر قاسم» گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی برای جوانان ملموس است و چون نسل جوان ایشان را درک کرده و یک الگوی جامع و کامل می‌داند، لذا آمادگی دریافت کلام ایشان در نسل جوان بسیار بالاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «برادر قاسم» جستاری درباره اندیشه‌های راهبردی حاج قاسم سلیمانی است و زمینه‌های ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر را شامل می‌شود. در این کتاب مجموعه ای از سخنان سردار بی‌کم و کاست به مخاطب عرضه و رمزگشایی شده است. نیازی به تعریف از برادر قاسم نیست. صحبت از جهاد و شهادت از زبان او، برادر قاسم را به خوبی برای همه به تصویر خواهد کشید. 
 
در کتاب «برادر قاسم» سعی شده است که اندیشه این بزرگوار را نه تنها به ملت بزرگ ایران بلکه برای همه آزادی‌خواهان و مستضعفان عالم بشناسانیم. در این کتاب نویسنده به اندیشه‌شناسی حاج قاسم پرداخته و مطالب را از سخنان ایشان طی مصاحبه‌ها، سخنرانی ها در محافل مختلف و نامه‌هایی که به همکاران و دوستان داده‌اند، گرد آورده و به نگارش در آورده‌ است.
 
نکته خاص کتاب این است که نویسنده در مورد هر اندیشه سردار حاج قاسم سلیمانی صحبت کرده، سند آن مطلب را در پاورقی کتاب آورده است و این کتاب علاوه بر آشنایی با سردار، اطلاعات دیگری هم به خوانندگان ارائه می‌کند.
 
 کتاب حاضر در ده بخش با عناوین ولایت و ولایتمداری، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهید و شهادت، شهدای دفاع مقدس، ایران و ایرانی‌گری، جبهه مقاومت، مدافعان حرم و شهدای مدافع حرم نوشته شده است. در ادامه گفت‌وگو با ابوذر مهروان‌فر، نویسنده این کتاب را می‌خوانید.
 
رفتن به سمت شهید حاج قاسم سلیمانی و نوشتن از چنین شخصیتی کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد. چطور شد تصمیم گرفتید درمورد ایشان بنویسید؟
قبل از آغاز سال 1397 برای تدوین سالنامه شهدای شهرستان فردوس از سخنان سردار سلیمانی در آن اثر استفاده زیادی کردیم و به دلیل آشنایی با مکتب و سیره ایشان، علاقه‌مند شدم درموردشان مطالعه کنم؛ لذا به تحقیق در رابطه با ایشان پرداختم. پس از جمع‌آوری مطالب گوناگون و آشنایی با نحوه زندگی و ایده‌های سردار سلیمانی به این نتیجه رسیدم که در رابطه با ایشان کتاب بنویسم؛ اما حاج قاسم سلیمانی همواره تأکید داشتند که تا بنده در قید حیات هستم، در رابطه با من چیزی ننویسید و اثری تهیه نکنید‌‌؛ لذا بر آن شدم درباره مکتب و اعتقاد ایشان اثری تهیه کنم. بنابراین تمامی مکتوبات و بیانات ایشان را جمع‌آوری و پس از طبقه‌بندی در قالب 11 گفتار، مجموعه «برادر قاسم» را که برگرفته از جمله خود حاج قاسم بود تدوین کردم.
 
در این باره از اطلاعات دوستانم نیز بسیار استفاده کردم. در طبقه‌بندی بیانات حاج قاسم بسیار دقت کردیم تا جان کلام ایشان منتقل شود و به بهترین نحو به مخاطب عرضه شود. همچنین نظر ما این بود که حاج قاسم برای جوانان ملموس است و چون نسل جوان ایشان را درک کرده و یک الگوی جامع و کامل می‌داند، لذا آمادگی دریافت کلام ایشان در نسل جوان بسیار بالاست.
 
‌به نظرتان از نظر سلوک، نویسنده‌ای که قصد نوشتن از شهدا و به‌خصوص شخصیتی همانند حاج قاسم سلیمانی را داشته باشد باید به چه نکاتی توجه داشته باشد و خودتان در این زمینه چه نکاتی را رعایت کرده‌اید و می‌کنید؟
اولین کاری که یک نویسنده لازم است در رابطه با شهیدان در نظر بگیرد، این است که عاشق شود، شهید را بشناسد، با او ارتباط برقرار کند، کلام او را با جان دریافت کند و اصطلاحاً با وی زندگی کند. بنده برخی از بیانات حاج قاسم را بیش از 50 بار گوش کردم و با نوای ایشان زندگی کردم.
 


دوری از بزرگ‌نمایی و بزرگ‌گویی درباره شهدای دوران دفاع مقدس یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده که بارها مورد تأکید شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی نیز بوده است. برای مصونیت از این اتفاق چه باید کرد و چگونه می‌شود از آفت چنین اتفاقی دور ماند؟
شهدای دفاع مقدس آنقدر بزرگ هستند و آنقدر خالص بوده‌اند که کلام دقیق آنها و به تصویر کشیدن واقعیت درباره آنها به اندازه کافی میزان بزرگی و منش آنها را منتقل می‌کند؛ لذا باید همان چیزی که بوده و هست را منتقل کرد تا مخاطب نیز همان بزرگی و خلوص را دریافت کند.
 
استقبال از کتاب چگونه بوده و بازخوردی از طرف مخاطبان نسبت به این کتاب دریافت کرده‌اید؟
این کتاب را یک سال قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی نوشتم و پس از شهادت ایشان به دلیل اینکه تنها کتاب در خصوص اندیشه‌های حاج قاسم بود، تا چاپ پنجم پیش رفته است؛ ولی از زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نمایشگاه‌ها استقبال کمتر شده است.
 
مهم ترین درسی که می‌توانیم از زندگینامه شهید سلیمانی و دیگر سرداران انقلاب و دفاع مقدس برای تدبیر جامعه امروز و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بگیریم، چیست؟
مهم ترین درس به نظر بنده این است که بفهمیم یک انسان چه چیزی را در ذهن خود حلاجی کرده است که مهم ترین وجه زندگی خود یعنی جانش را بی‌ریا و تمام و کمال در این راه قرار می‌دهد و همه چیز خود را برای رسیدن به هدفش می‌دهد. این هدف مقدس را بفهمیم و ارزش آن را درک کنیم و بدانیم حاج قاسم‌ها برای چه جان خود را نثار کردند؟!
 
سراسر زندگی سردار سلیمانی -که تمام عمر خود را صرف مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردم کرد- پر از درس برای ما و نسل امروز است و خوشبختانه نسل جوان پذیرش آن را دارد.
 
صحبت پایانی شما درباره کتاب، ادبیات دفاع مقدس و حاج قاسم سلیمانی را بفرمایید.
حاج قاسم سلیمانی هیچ وقت خودش را نمی‌دید. او نفسش را کشته بود و کسی که نفسش را کشته باشد، این طور بزرگ می‌شود و برای همین هم بود که از تیر و ترکش نمی‌ترسید. حاج قاسم عاشق شهادت بود و دفاع مقدس را دانشگاهی جامع و مکتبی انسان‌ساز می‌دانست. او محصول اندیشه امام خمینی (ره) بود.
 
کتاب برادر قاسم مجموعه‌ای کامل از اندیشه‌های حاج قاسم سلیمانی است. اندیشه‌های سردار در حوزه ولایت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم و غیره در این کتاب آمده است و می‌توان به این نکته پی برد که چرا حاج قاسم می‌گفت: شهادت برای من همانند فرزند دورافتاده از مادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها