چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تخصصی مجازی کتاب کودک و نوجوان

محمدتقی حق‌بین پیشنهاد کرد؛ نمایشگاه تخصصی مجازی ویژه کتاب کودک و نوجوان برگزار شود تا به صورت مجزا از سایر بخش‌ها باشد زیرا تنها حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌‌ها دچار مشکل است عرضه کتاب‌های کودک در فضای مجازی است.

محمدتقی حق بین مدیر انتشارات کتاب یک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این نمایشگاه یک اقدام با ارزش و مثبت است و وقتی در جریان جزییات آن قرار گرفتم دیدم به دلیل گستردگی کار ریسک بزرگی شده ‌است و امیدوارم با استقبالی که مردم از آن خواهند داشت بتواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.
 
وی افزود: باید زیرساخت‌هایی وجود داشته باشد تا اگر استقبالی شبیه استقبال نمایشگاه کتاب از نمایشگاه مجازی انجام شود مشکل فنی و راهبری ایجاد نشود زیرا از آنجایی که سامانه نمایشگاه به انبار متمرکزی وصل نیست و انبارها متفاوت است، هیچ مشخص نیست این انبارها چه میزان موجودی دارند و این‌ها همه از جمله نکاتی است که امیدوارم برای همه آن‌ها راهکاری اندیشیده شده باشد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت بخش کتاب کودک در نمایشگاه مجازی کتاب پرداخت و گفت: اساسا فروش کتاب کودک در فضای مجازی کار بسیار سختی است زیرا کتاب‌های حوزه خردسال و کودک اغلب لمس‌شدنی هستند و اینکه در نمایشگاه مجازی صرفا یک جلد به نمایش گذاشته شود چطور یک کودک می‌تواند برای انتخاب آن اقدام کند؟
 
جای خالی جذابیت‌‌های بصری برای کتاب‌های کودک و نوجوان
حق‌بین در این زمینه توضیح داد: دنیای خارج برای تبلیغ کتاب‌های کودک و نوجوان برای فروش از طریق سایت‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و فضاهای تصویری متفاوتی ایجاد می‌کنند تا بتوانند یک کتاب را معرفی کرده و در مخاطب برای خریداری کتاب انگیزه ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه اما در نمایشگاه مجازی کتاب این کار انجام نشده است، عنوان کرد: برای کتاب‌ها تعریف یا خلاصه‌ای نیست و نویسنده و مترجم آن برای کودک یا حتی والدین او ناشناخته هستند. نباید فراموش کنیم که اگر در بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران موفق هستیم، به‌دلیل برنامه‌های جانبی و حضور موثر نویسندگان، مترجمان و تصویرگران همچنین چیدمان و تزیینات غرفه‌ها است.
 
حق‌بین با طرح این موضوع که امروز کتاب کودک با عنوان واقعیت افزوده به بیانی از طریق نویسنده یا بازیگران برای کودک نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: اگر شما به سایت‌های حرفه‌ای ناشران کودک در دنیا مراجعه کنید در بخش معرفی کتاب از جاذبه‌های بصری مختلفی استفاده شده زیرا مخاطب او کودک است و ناشر در تلاش است با ایجاذ جذابیت کتاب را به او معرفی کند.
 
وی در پاسخ به سوال ایبنا درباره اینکه آیا این ظرفیت در نشر کودک ما نیز وجود دارد، عنوان کرد: همان‌طور که جسارت برگزاری نمایشگاه مجازی با وجود همه سختي‌های آن وجود داشت، می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی نیز در این زمینه حرکت کرد. طبیعتا ناشران برای زیبا ارائه دادن کتاب‌های خود تلاش می‌کنند و به مرور شاهد این نوآوری‌ها خواهیم بود.
 
حق‌بین با طرح این موضوع که با توجه به ظرفیت‌هایی که در تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر وجود دارد، می‌توان از مشورت آن‌ها برای انجام چنین اقداماتی استفاده کرد، افزود: اکنون تجربه‌های بسیار خوبی در میان ناشران کشور وجود دارد و افرادی در این بخش‌ها فعال هستند که در زمینه عرضه کتاب کودک در فضای مجازی صاحب‌نظرند و با کمک آن‌ها می‌توان به رونق بازار کتاب کودک کمک کرد.
 
پیشنهاد نمایشگاه مجازی تخصصی کتاب کودک و نوجوان
وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به ویژگی‌‌های حوزه‌های مختلف نشر گفت: مساله اینجا است که در نمایشگاه مجازی کتاب این جاذبه‌های بصری وجود ندارد و این موضوع از جمله ایرادهایی بود که به شورای سیاستگذاری اعلام کردیم و پیشنهاد دادیم که ای کاش بخش‌های مختلف نمایشگاه به‌صورت موضوعی برگزار می‌شد.
 
وی توضیح داد: یعنی یک نمایشگاه تخصصی مجازی کتاب کودک و نوجوان وجود داشت که به صورت مجزا از سایر بخش‌ها برگزار می‌شد؛ زیرا معتقدم تنها حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌‌ها دچار مشکل است، حوزه کتاب کودک است.
 
وی با بیان اینکه کتاب‌های بخش نوجوان کمتر دچار معضل هستند، گفت: با نگاهی به آمار فروش سایت برخی از ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان شاهد هستیم که خانواده‌ها برای خرید کتاب نوجوان راحت‌ترند؛ ولی برای بخش کودک سوالات مکرر و متعددی دارند که پاسخگویی به همه آن‌ها درباره موضوع کتاب و ویژگی‌های آن کار سختی است.
 
حق‌بین با اشاره به جامعه ۱۶ میلیونی کودک و نوجوان توضیح داد: ما الان به دلیل کرونا و فاصله‌ای که دانش‌آموزان به دلیل خانه ماندن با کتاب و کتابخوانی دارند با یک مشکل جدی روبه‌رو هستیم؛ زیرا این جمعیت محروم‌ترین بخش ما در این شرایط به لحاظ مطالعه و کتابخوانی بودند و هستند.
 
وی تاکید کرد:‌ من فکر می‌کنم در نمایشگاه مجازی کتاب در حوزه کودک و نوجوان متضرر خواهیم شد؛ زیرا همان‌طور که گفتم هیچ جاذبه و فکری برای این بخش نشده است و پیشنهاد ما این است که در یک فرصت چندین ماهه این موضوع را در مشورت با متخصصان این حوزه بررسی کنند تا جاذبه‌هایی برای کتاب‌ها ایجاد و بخش فروش کتاب کودک هم در فضای مجازی با استقبال روبه‌رو شود.
 
حق‌بین در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های حوزه نشر باید در حوزه جذابیت‌سازی کتاب‌های کودک و نوجوان باید هرچه زودتر درست شود، گفت: این موضوع نباید به صورت مقطعی باشد بلکه یک ناشر کودک در تمام طول سال باید بتواند این فروش را داشته باشد تا در شرایطی مثل این‌روزها وقفه‌ای در اقتصادش رخ ندهد.
 
وی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند زیرساخت نشر کشور ما را ارتقا دهد و باعث شود نشر ما به سمت دیجیتالی شدن برود، به همین دلیل معتقدم که برپایی این نمایشگاه خیلی ایده‌آل و فوق العاده است زیرا اگر وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی کاری کند که ناشران با فضای مجازی و سیستم رایانه‌ای آشنا شوند یک کار فوق‌العاده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها