یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
ناشران استان کردستان در 8 ماه نخست سال 142 عنوان کتاب چاپ کردند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: علیرغم دشواری اقتصادی و شیوع کرونا امسال ۶۰ ناشر فعال در استان توانستند ۱۴۲ عنوان کتاب در ۱۴۵ هزار جلد منتشر کنند که از این تعداد ۶۷ عنوان، به زبان کُردی است.

عبیدالله رستمی، در آستانه برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان اظهار کرد: کتاب مهم‌ترین عنصر فرهنگی است به هیچ وجه مطالعه مطالبی که از طریق گوشی، وب‌گردی در اینترنت انجام می‌شود، در مقایسه با کتاب بار غنایی بدنبال ندارد.

وی با بیان اینکه این روزها حال کتاب خوب نیست، بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان نسل جوان تاکید کرد و گفت: کردستان، استانی فرهنگی است و آثار و تالیفات ۵۰۰ ساله گذشته از شعرا و نویسندگان کرد بیانگر فرهنگ این استان است و امروز نیز باید این مهم بیش از پیش در جامعه ترویج شود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های موثر و کاربردی در ارتقای سرانه مطالعه، گفت: حمایت از کتاب و کتابخوانی وظیفه تمام مسئولان است و باید از ترویج فرهنگ مطالعه در کشور حمایت شود.

رستمی، همچنین با اشاره به امکانات و فرصت‌های فضای مجازی گفت: اگر بتوانیم به‌صورت درست و کامل از فرصت‌های قابل توجه فضای مجازی بهره بگیریم، می‌توانیم در این شرایط یک نگاه خلاقانه به حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم تا به رونق آن منجر شود. 

وی به توسعه روز افزون شبکه‌های ارتباطی در بستر اینترنت و نیز علاقه‌مندی نسل جوان به استفاده از این ابزارهای هوشمند اشاره و تاکید کرد: نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی برای دسترسی آسان همه آحاد مردم کشور به تازه‌های نشر است و لازم است با پرداختن به فرصت‌های اینچنینی در شرایط کرونایی کشور از این فضا برای جلب توجه جوانان به کتابخوانی با تولید نرم افزارهای کتابخوانی، جستجوی آسان کتاب، تسهیل در تهیه کتاب، یافتن کتاب‌های الکترونیک و ... بهره گرفت.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر اهمیت افزایش سرانه مطالعه بیان کرد: توسعه جوامع در گرو توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بالا رفتن سرانه مطالعه افراد جامعه است.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه ایران اسلامی از گذشته‌های دور تاکنون دوستدار کتاب بوده است، عنوان کرد: هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح در ایران باستان  دوستدار کتاب بوده است و این مهم نشان از ضرورت برپایی نمایشگاه‌های کتاب در کشور است.

وی اضافه کرد: علیرغم دشواری اقتصادی و شیوع کرونا امسال ۶۰ ناشر فعال در استان توانستند ۱۴۲ عنوان کتاب، ۱۴۵ هزار جلد کتاب منتشر کنند که از این تعداد ۶۷ عنوان، کردی است.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها