یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
«الو کتاب» و «گیله‌دخان»، طرح‌هایی برای تداوم ارتباط کتابخانه‌ها با مردم  

معاون امور کتابخانه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نباید موجب قطع ارتباط کتابخانه‌ها با اعضاء باشد، بیان کرد: دو طرح «الو کتاب» و «گیله‌دخان»، طرح‌های حمایتی برای در دسترس قراردادن کتاب برای مطالعه مردم است.

زهرا بدن‌آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اجرای طرح «الو کتاب»، ارسال کتاب به اعضاء کتابخانه توسط کتابدار درب کتابخانه‌ها، گفت: با شیوع ویروس کرونا، تمام تلاش ما این بود که ارتباط کتابخانه با اعضاء حفظ شود که این موضوع به اشکال مختلف پیگیری می‌شد. با تفکیک‌شدن شهرها از لحاظ شیوع بالای ویروس کرونا، در برخی از شهرها که به رنگ قرمز و نارنجی بودند، ورود افراد به کتابخانه‌ها امکان‌پذیر نبود. از طرفی نیز افراد همچنان متقاضی دریافت کتاب بودند؛ بنابراین طرح «الو کتاب» اجرایی شد تا افراد با کتابخانه تماس بگیرند و کتاب مدنظر را انتخاب کرده و درب کتابخانه از کتابدار با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی دریافت کنند. این اقدام بدون اینکه نیاز باشد اعضا وارد کتابخانه شوند یا با کتابدار گپ و گفتی داشته باشند، انجام می‌شود. تلاش ما این است زنجیره انتقال همچنان منقطع بماند و خطری اعضاء کتابخانه یا همکاران ما را تهدید نکند.
 

بدن‌آرا ادامه داد: این طرح در ۸۳ کتابخانه عمومی در استان گیلان، شامل کتابخانه‌های شهری، روستایی و دو کتابخانه سیار خواهد شد که در دسترس اهالی کتاب برای دسترسی به منابع‌شان قرار دارد.
 
وی درباره زمان دریافت کتاب توسط اعضاء کتابخانه از زمانی که منابع مدنظر را ثبت می‌کنند، افزود: این مسأله با توجه به وضعیت کتابخانه‌های مختلف تعیین خواهد شد. کتابخانه‌هایی که تعداد نیروهای بیشتری دارند و همه‌روزه باز هستند، می‌توانند همان‌روز که سفارش منابع خود را ثبت کردند، آن را هم دریافت کند، اما کتابخانه‌هایی که تعداد نیروی کمتری دارند و حتی بعضی‌شان تک‌نفره هستند و روزهای کمتری فعالیت می‌کنند. تلاش ما این است که کتاب در سریع‌ترین زمان ممکن به دست متقاضیان برسد.
 
بدن‌آرا با اشاره به مدت زمانی که کتاب می‌تواند در اختیار اعضاء کتابخانه بماند، گفت: پیش از ایام کرونا و پیاده‌سازی این طرح، هر متقاضی می‌توانست ۵ کتاب دریافت کند و آن‌ها را تا دو هفته نگه دارد. این روند برای دو هفته دیگر هم قابل تمدید بود؛ اما با توجه به شیوع کرونا، هم میزان کتاب‌هایی که دریافت می‌شوند، بین ۸ تا ۱۰ مورد، متناسب با اینکه کتاب کودک هستند یا بزرگسال، افزایش پیدا کرده و هم یک بار دیگر هم به مدت زمان تمدید کتاب‌ها برای ماندن پیش متقاضیان اضافه شده‌است.
 
معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان درباره مراحل ضدعفونی کردن کتاب‌ها و بازگشت دوباره آن‌ها به چرخه امانت عنوان کرد: بعد از بازگشت کتاب از امانت، کتاب‌ها به قفسه مخصوصی می‌روند که به قفسه قرنطینه نامگذاری شده و در آن‌جا یک هفته باقی می‌مانند تا عاری از ویروس شوند. بعد از یک هفته، کتاب‌ها به قفسه اصلی‌شان باز می‌گردند و فایل می‌شوند. با این شیوه، نگرانی و دغدغه‌ای در خصوص مسائل بهداشتی را نخواهیم داشت.
 
به‌گفته وی، برخلاف تصوری که غالباً وجود دارد و مردم ایران را اهل مطالعه نمی‌داند، ما تا قبل از شیوع کرونا شاهد رشد آرام و پیوسته حضور افراد در کتابخانه‌ها بودیم. باتوجه به سیاستی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیش گرفت و کتابخانه‌ها را تبدیل به مراکزی برای پاتوق فرهنگی کرد، همین‌طور اینکه کتابخانه‌ها به مسائل آسیب‌های اجتماعی و مباحث مربوط به کودکان ورود کردند، همه این عوامل موجب شد که کتابخانه‌ها رونقی بیش از گذشته پیدا کنند. در مورد هر نوع خدمت‌رسانی، نیاز اولیه این است که متقاضیان خدمات وجود داشته باشد و وقتی مردم به کتاب علاقه پیدا کرده باشند، ارائه این خدمات هم افزایش پیدا می‌کند.
 
بدن‌آٰرا در پایان با اشاره به اجرای طرح جدید کتاب‌محور در استان گیلان بیان کرد: البته این نکته را باید اضافه کنم که ما دو طرح برای خدمات کتابخانه‌ای در ایام کرونا داریم که «الوکتاب» طرح اول بود و اجرا شد و طرح دوم با نام «گیله‌ دخان»، طرحی است که کتاب‌ها را درب منزل به‌دست اعضاء خواهد رساند. دخان یک واژه گیلکی است و معنای صدا کردن کتاب است. تلاش کردیم از عبارات بومی خودمان برای نامگذاری این طرح استفاده کنیم. در مناطق قرمز و نارنجی کرونایی استان ارسال کتاب به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد ولی در مناطق زرد با دریافت هزینه از خود عضو، کتاب از کتابخانه ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها