شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
اطلس جنگ برای گسترش فرهنگ مقاومت قابلیت استفاده کاربردی دارد

نویسنده «اطلس لشکر ۷ ولی‌عصر(عج)» این مجموعه را شامل اطلاعات علمی و تاریخی، نقشه‌ها همراه با متن، جدول و تصاویر عنوان کرد و گفت: بر این اساس از اطلس می‌توان برای گسترش فرهنگ مقاومت در برابر متجاوزان به کشورمان استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اطلس لشکر ۷ ولی‌عصر(عج) در دوران دفاع مقدس» چهارمین جلد از مجموعه «اطلس یگانی» است که در آن با شرح و تفصیل به انضمام عکس‌ها، نقشه‌ها و دیگر اسناد به عملکرد لشکر ولی‌عصر(عج) پرداخته است. در این کتاب سعی شده با اتکا به اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مصاحبه با فرماندهان حاضر در صحنه، تاریخ‌نگاری وقایع به‌ صورت مستند و متقن به رشته تحریر درآید. کتاب حاضر اطلاعات جامع و دقیقی در مورد نقش لشکر ۷ ولی‌عصر (عج) در تمامی عملیات‌ها به‌صورت مجزا و با حفظ توالی زمانی آنها به مخاطب ارائه می‌دهد.
 
«اطلس لشکر ۷ ولی‌عصر (عج)» در شش فصل به این شرح منتشر شده است: فصل اول؛ کلیات، فصل دوم؛ پیروزی انقلاب تا سقوط خرمشهر، فصل سوم؛ آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، فصل چهارم؛ تنبیه متجاوز، فصل پنجم؛ نبردهای سرنوشت‌ساز و فصل ششم؛ نبردهای شمالغرب و مقطع پایان جنگ تنظیم شده است.
 
ثبت و مستندسازی عملکرد لشکر ۷ ولی‌عصر (عج) در عملیات‌های مختلف، نمایش دقیق نقشه عملیات‌های این لشکر، درج اطلاعات و آمار رزمندگان، جانبازان و شهدا، معرفی واحدهای تخصصی در یگان ۷ ولی‌عصر (عج)، معرفی ۸ واحد تخصصی که در این یگان در طول سال‌های مختلف دفاع مقدس شکل‌گرفته‌اند از دیگر مباحث این کتاب است. گفت‌وگو با عبدالمحمد کوچک، نویسنده کتاب «اطلس لشکر ۷ ولی‌عصر(عج)» را در ادامه می‌خوانید.
 
ابتدا درباره ضرورت تدوین اطلس‌های جنگ توضیح بفرمایید و اینکه این اطلس‌ها از نظر محتوایی چه تفاوت‌ها و وجوه اشتراکی با شناسنامه لشکرها یا کتاب‌های روزشمار دارند؟
از اطلس برای ارائه اطلاعات علمی و تاریخی استفاده می‌شود و مجموعه‌ای از نقشه‌ها همراه با متن، جدول و تصاویر است. بر این اساس از اطلس می‌توان برای گسترش فرهنگ مقاومت در برابر متجاوزان به کشورمان استفاده کرد. همچنین کتاب اطلس کلاً نقش و عملکرد لشکر سرافراز ۷ ولیعصر(عج) و حماسه‌آفرینی رزمندگان و فرماندهان در طول دفاع مقدس را بیان می‌کند.
 
اما برای به ثبت رساندن کامل جزئیات می‌توان از شناسنامه یگان استفاده کرد که تمام امکانات و تجهیزات، انهدامی‌ها، کمبودها و... در آن گنجانده شده است. در شناسنامه چگونگی بوجود آمدن یگان بصورت مشروح توضیح داده می‌شود و می‌توان گفت که شناسنامه و اطلس یگان مکمل یکدیگرند.
 
لطفاً درباره سیر نگارش و انتشار «اطلس لشکر ۷ ولیعصر(عج)» توضیح دهید. از چه زمانی کار جمع‌آوری اطلاعات و تدوین اثر آغاز شد، چقدر زمان برد و چه زمانی به نتیجه نهایی رسید؟
نگارش این اثر از فروردین ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در اسفند سال ۱۳۹۷ به پایان رسید؛ یعنی دو سال طول کشید. سپس یک جلسه یک روزه با فرمانده و جانشین لشکر۷ ولیعصر(عج) برگزار شد که در این جلسه به رفع ایرادات پرداخته شد.
 


لطفاً توضیحاتی درباره اهمیت و جایگاه لشکر ۷ ولیعصر(عج) در دوران دفاع مقدس و پیشینه و نحوه شکل‌گیری لشکر بفرمایید.
لشکر۷ ولیعصر(عج) یکی از لشکرهای قدر سپاه پاسداران بود که قبل از عملیات فتح‌المبین، یعنی قبل از اولین عملیات گسترده ایران تشکیل شد. بعد از شروع جنگ تحمیلی غرب رودخانه کرخه توسط ارتش بعثی عراق اشغال شد و مدت یک سال و نیم جبهه‌های غرب کرخه شامل جبهه‌های دالپری، دشت عباس، بلتا، تپه چشمه، کرخه، صالح مشطط، مالحه، عنکوش، رقابیه و تنگه صعده توسط سپاه پاسداران دزفول کنترل و فرماندهی می‌شدند و در این مدت یک سال و نیم با شناسایی راهکارهای عملیاتی، اجرای عملیات‌های محدود و ایذایی، مین‌گذاری و اجرای کمین اجازه ندادند عراقی‌ها احساس امنیت کنند.

در نهایت فرماندهان و نیروهای بسیجی این جبهه‌ها در قالب یک تیپ سازماندهی شدند، اغلب کادر رسمی این یگان از شهرستان دزفول بودند و به همین علت نام این یگان را تیپ ۷ مقاومت دزفول گذاشتند که بعدها به تیپ ۷ ولیعصر(عج) تغییر یافت و با همین نام درعملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان شرکت کرد.
 
قبل از عملیات والفجر مقدماتی یعنی در سال ۱۳۶۱ به لشکر۷ ولیعصر(عج) ارتقاء پیدا کرد و تا پایان جنگ، ۱۴ عملیات بزرگ اجرا کرد. به دلیل اینکه از دیگر شهرهای استان خوزستان نیروی رسمی و بسیجی به این یگان پیوستند این لشکر به نام لشکر۷ ولیعصر(عج) خوزستان نام گرفت.
 
مهمترین دغدغه‌ها و نقاط عطف این کتاب چیست و محورهای اصلی کتاب پیرامون چه موضوعاتی شکل گرفته است؟
این کتاب شامل شش فصل است: فصل اول کلیات یگان است که شامل تاریخچه، تأسیس و توسعه یگان است. فصل دوم از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقوط خرمشهر است که بحران‌های داخلی خوزستان، تجاوز عراق، مقاومت و عملیات‌های محدود را توضیح می‌دهد. فصل سوم آزادسازی سرزمین‌های اشغالی را توضیح می‌دهد که شامل نبردهای طریق‌القدس، خاتم‌الانبیاء ، فتح‌المبین و بیت‌المقدس است. فصل چهارم درزمینه تنبیه متجاوز است که شامل نبردهای رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر۱، خیبر و بدر است.
 
فصل پنجم نبردهای سرنوشت‌ساز شامل والفجر۸ ، کربلای ۴ و کربلای ۵ است. فصل ششم نبردهای شمال‌غرب کشور و مقطع پایانی جنگ است که شامل نبردهای نصر۴، نصر۸، والفجر ۱۰ و بیت المقدس است. در این کتاب تمام عملیات‌های لشکر۷ در طول دفاع مقدس، مناطق عملیاتی که  لشکر در آنجا وارد عمل شده، اسامی فرماندهان و مسئولان و شهدای شاخص لشکر آورده شده است.
 
محتوای این کتاب چه بازه زمانی را شامل می‌شود و در این بازه مهمترین رویدادهایی که اتفاق افتاده‌اند، چیست؟
مطالب این کتاب از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع می‌شود. یعنی از زمانی که سپاه پاسداران دزفول مأموریت یافت در مرز بین ایران و عراق درغرب کرخه مستقرشود و راه‌های نفوذ جواسیس و ورود اسلحه به کشور را ببندد. بعد از آن مختصری از اعزام نیرو از سپاه دزفول به دیگر شهرهای کشور که توسط منافقین، گروهک خلق عرب و حزب دمکرات و کومله کردستان ناامن شده بودند ادامه پیدا می‌کند. بعد چگونگی سد کردن پیشروی ارتش بعثی عراق و پدافند در مقابل آنان را توضیح می‌دهد. در خاتمه شروع عملیات‌های لشکر۷ را تا پایان دفاع مقدس تشریح می‌کند.
 
نقش اساسی لشکر در تصرف ارتفاعات سوق‌الجیشی سایت و رادار در غرب رودخانه کرخه در عملیات فتح‌المبین، تصرف بخشی از جاده اهواز - خرمشهر و مرز بین‌المللی ایران و عراق در مرحله اول و دوم عملیات و در نهایت تصرف گلوگاه و بخشی از جاده شلمچه ـ خرمشهر در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس و تصرف بخشی از شهر فاو عراق در عملیات والفجر۸ مهمترین رویدادهای عملیاتی لشکر۷ بوده است.
 
یادآوری می‌شود که یکی از شهرهایی که در دوران ۸ سال دفاع مقدس مردمش در برابر هجوم و تجاوز بیگانگان مقاومت کرد، دزفول قهرمان است. باید فداکاری‌ها در طول دفاع مقدس ثبت و به نسل‌های آینده انتقال یابد تا بتوانیم نسل جدید را به سوی مدیریت جهادی هدایت کنیم.
 
من طی ۹ سال با حدود 2 هزار نفر مصاحبه انجام داده‌ام و در این مصاحبه‌ها ۱۲ عملیات از ۱۴عملیات‌های لشکر۷ را به پایان رسانده‌ام. تاکنون ۸ عملیات از آنها به نام‌های فاتحان سایت و رادار، فاتحان شلمچه، دلاوران پاسگاه زید، نبرد در رمل‌ها جنگل عمقر، نبرد کلاسیک درشیار ۱۷۵، نبرد درکمین‌های پنجه گرگی، عبور از آبراه‌های صفین و نینوا و فتح فاو چاپ شده‌اند. علاوه بر چاپ سلسله عملیات‌های لشکر، موفق شدم اطلس لشکر ۷ را نیز به چاپ برسانم. شناسنامه لشکر ۷ را نیز تهیه و در اختیار مسئولان مربوطه قرار داده‌ام. امید که مورد قبول ایزد منان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها