جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
شهید سلیمانی هویتی مضاعف برای انقلاب و امت اسلامی بوجود آورد

نویسنده کتاب «سردارها هرگز نمی‌میرند» با بیان اینکه زیر بار ظلم نرفتن، مهمترين پیام شهيدان اسلام است، گفت: شهید سلیمانی هویتی مضاعف برای انقلاب و امت اسلامی بوجود آورد و در چارچوب فرهنگ مقاومت ابعاد جدیدی را به جهان معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سردارها هرگز نمی‌میرند» که توسط انتشارات فرهنگستان ادب در 192 صفحه منتشر شده است به بازگویی بخشی از زندگی سردار شهید سلیمانی، سلوک عملی و رشادت‌های ایشان و پیامدهای شهادت سردار پرداخته است.
 
میترا شورکی که کتاب‌های مختلفی از وی به زیور طبع آراسته شده و کتاب‌های «من حسین‌ابن‌ علی هستم»، «افسانه رؤیا» و «تفکیک موضوعی قرآن کریم» از جمله آثار وی به شمار می‌آیند، نویسنده این کتاب فاخر است.
 
با مطالعه این اثر علاوه‌ بر اینکه با رشادت‌ها، خدمات، زندگی نظامی و شخصی سردار شهید سلیمانی آشنا می‌شوید، با وقايع دوران همه سرداران شهيد اسلام از صدر اسلام تا شهيد حاج قاسم سليمانی آشنا خواهید شد. در پی انشار کتاب «سردارها هرگز نمی‌میرند»، به سراغ میترا شورکی، نویسنده این کتاب رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.
 
رفتن به سمت شهید حاج قاسم سلیمانی و نوشتن از چنین شخصیتی کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد، چطور شد تصمیم گرفتید درمورد ایشان بنویسید؟
از زمانی كه با سردار عزيز شهيد حاج قاسم سليمانی و ايثار و فداكاری‌ها و رشادت‌های اين بزرگوار آشنا شدم، هرجا صحبت از حمله نظامی به ايران و تهديدهای ابرقدرت‌ها مطرح می‌شد با غرور و افتخار تمام، سرم را بالا می‌گرفتم و می‌گفتم: تا سردار سليمانی را داريم كسی جرأت ندارد نگاه چپ به اين مرز و بوم بيندازد.
 
روزی كه از خبر باورنكردنی شهادت ايشان مطلع شدم؛ احساس دين نسبت به تمام شهدا و سرداران عزيزی كه با از خودگذشتگی و ايثار و فداكاری، امروز ايرانی سربلند و سرافراز را به ما ارزانی داشتند انگيزه‌ای برای نوشتن اين كتاب شد به اين اميد كه فرزندان و نسل آينده اين كشور ابرمردان بزرگ اين خاك را بهتر بشناسند و به داشتن آنها كه جزئی از تاريخ ايران عزيز هستند بر ايرانی بودن خود ببالند.
 
تألیف کتاب «سردارها هرگز نمی‌میرند» چگونه شکل گرفت و نخستین جرقه‌های آن چگونه و کجا زده شد؟
آن روزها كه خبر شهادت سردار حاج قاسم سليمانی غبار اندوه و ماتم وصف‌ناپذيری را در جان و دل تمام دوستان و آشنايان مستولی كرده بود و هريك به طريقی بر آن بودند كه در فضای مجازی احساس و ارادت قلبی خود را به اين شهيد عزيز و والامقام ابراز كنند، آن‌چنان حزن و اندوه تمام وجودم را فرا گرفته بود كه از صبح تا شب فقط فيلم‌ها، خاطرات، سخنرانی‌ها، عكس‌ها و نوشته‌های شهيد را مرور می‌كردم و می‌گريستم و هيچ‌چيز ذره‌ای از اين اندوه برايم نمی‌كاست تا اينكه روح شهيد كمك كرد و انگاره طرح داستان را برايم رقم زد و از آن پس بر آن شدم تا وقايع اين روزها و رشادت‌های شهيدان والامقام اين سرزمين را در كتابی به يادگار بگذارم تا هم ادای دين كرده باشم و هم آيندگان حال امروز ما را بخوانند و بدانند.
 
به‌نظرتان از نظر سلوک، نویسنده‌ای که قصد نوشتن از شهدا و به‌خصوص شخصیتی همانند حاج قاسم سلیمانی را داشته باشد باید به چه نکاتی توجه داشته باشد و خودتان در این زمینه چه نکاتی را رعایت کرده‌اید و می‌کنید؟
كسی كه می‌خواهد نام مطهر شهدای راه اسلام را بر زبان جاری كند بايد شمه‌ای از اخلاق، خصوصيات وخلوص نيت آنها را تجربه كرده باشد و اين گام كوچك من اگر مورد قبول درگاه حق واقع شود فقط به مدد ياری پروردگار وبه واسطه روح پاك شهيدان بوده و بس.
 


دوری از بزرگ‌نمایی و بزرگ‌گویی درباره شهدای دوران دفاع مقدس یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده که بارها مورد تاکید شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی نیز بوده است، برای مصونیت از این اتفاق چه باید کرد و چگونه می‌شود از آفت چنین اتفاقی دور ماند؟
البته كسی كه به درجه رفيع شهادت نائل می‌شود به واقع بزرگ است و بزرگ‌منش چون رهرو و سالك راه حق سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) است. و پيرو فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای پرهيز از بزرگ‌نمايی شهدای عزيز بايد همواره بر اين باور باشيم كه شهيد اين راه را برای خدا و در راه رضای خدا برگزيده و بالاترين افتخار آنها عبد و بنده خدا بودن است و شهيدان به آنچه آرزو و آرمانشان بوده رسيده‌اند.
 
استقبال از کتاب چگونه بوده و بازخوردی از طرف مخاطبان نسبت به این کتاب دریافت کرده‌اید؟
متأسفانه چاپ كتاب با شيوع ويروس كرونا مصادف شد و امكان ارائه در بازار با اين اوصاف كمتر بود، ولی كسانی كه كتاب به دستشان رسيد و خواندند خيلی استقبال كردند و از طرح داستان تعريف كردند. به خصوص كه اين كتاب مختصری از زندگی، نبردها و وقايع دوران همه سرداران شهيد اسلام از صدر اسلام تا شهيد حاج قاسم سليمانی را به تصوير كشيده است و چون به صورت داستانی نوشته شده خواننده خسته نمی‌شود و با ميل و رغبت داستان را تا پايان دنبال خواهد كرد.
 
مهمترین درسی که می توانیم از زندگینامه شهید سلیمانی و دیگر سرداران انقلاب و دفاع مقدس برای تدبیر جامعه امروز و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بگیریم، چیست؟
 مهمترين درسی كه از زندگينامه شهيدان اسلام و سردار حاج قاسم سلیمانی می‌توانيم بياموزيم همان پيام اوليه سرور شهيدان عالم ابا عبدالله(ع) است، يعنی زير بار زور و ظلم نرفتن، آزادگی، جوانمردی، غيرت، شرف و... شهید سلیمانی هویتی مضاعف برای انقلاب و امت اسلامی بوجود آورد و در چارچوب فرهنگ مقاومت ابعاد جدیدی را به جهان معرفی کرد.
 
صحبت پایانی شما درباره کتاب، ادبیات دفاع مقدس و حاج قاسم سلیمانی را بفرمایید.
امروز جوانان ما ازطريق همين كتاب‌ها و ادبيات دفاع مقدس بايد بفهمند كه زمانی ايرانی‌بودنشان ارزش دارد و درتمام دنيا می‌توانند با افتخار و غرور سربلند كنند و بگويند ايرانی هستیم كه غيرت و شرف خودشان را به بيگانگان نفروشند و زير بار ظلم نروند. غرب و شرق و ابرقدرت‌های دنيا ممكن است برای جوانان ما با ظاهری فريبنده وارد شوند و از طريق تهاجم فرهنگی سعی كنند جوان ايرانی را از درون نسبت به اصالت و فرهنگ ايرانی و اسلامی‌اش تهی كنند ولی نويسندگان، شاعران، هنرمندان و فيلسوفان ايرانی - اسلامی بايد بكوشند آن‌چنان به غنای فرهنگی دست يابند كه جوان ايرانی مجذوب فرهنگ و اصالت خودش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها