شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
سینما درمانی، مکملی برای حفظ سلامت افراد

مجید صفارنیا گفت: فیلم درمانی یا سینما درمانی جزو محورهایی است که ما به عنوان مکمل برای حفظ سلامت یا حل مسائل و مشکلات افراد استفاده می‌کنیم و برخی از فیلم‌ها را معرفی می‌کنیم تا افراد با دیدن آن حال خوب و خلق خوبی را به دست آورند، برخی از فیلم‌ها می‌توانند با آن حال لذت طلب یا جنبه لذت بخشی ما در ارتباط بوده و حامی باشند تا بتوانند ما را سرگرم کنند و عده‌ای دیگر جنبه نوستالژیک دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دنیای امروز از دید برخی پزشکان و متخصصان حوزه سلامت روان، سینما درمانی یا تماشای فیلم، برای رشد عواطف و آگاهی درباره خود و دیگران مناسب است. در این حوزه نیز مطالعات متفاوتی صورت گرفته است و کتاب «فیلم‌ها چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارند» اثر آنه فوستل از جمله آن‌هاست. در این اثر نویسنده که خود مبتلا به بیماری روانی بود و بعدها به حرفه مددکاری روی آورد دوازده فیلم را که احساس کرده برای او مفید بود را معرفی کرده و درباره هرکدام از آنها صحبت می‌کند. فوستل ابتدا نظرات مختلف درباره سینما درمانی را مطرح کرده و پس از آن وارد حوزه معرفی فیلم‌هایی می‌شود که در طول زندگی خود به تماشا نشسته و اثرات مثبت آن را در خود دیده بود.

این مددکار ابتدا خلاصه‌ای از فیلم‌ها را روایت می‌کند و پس از آن از دید خود آن را بررسی کرده و شخصیت خود را با اشخاص حاضر در فیلم مقایسه می‌کند و وجه اشتراکاتی را پیدا می‌کند سپس چگونگی اثرگذاری آن فیلم بر سلامت روان انسان سخن می‌گوید. همچنین اخطارها و هشدارها یا نکات جذابی را درباره فیلم‌ها مطرح می‌کند. از جمله فیلم‌هایی که آنه فوستل در کتاب خود به آن اشاره کرد می‌توان به «درون و بیرون»، «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، «عروس شاهزاده»، تامی کوچولو»، «وقتی هری سالی را ملاقات کرد» و ... اشاره کرد.

نویسنده از تماشای فیلم به همراه خواهرش صحبت می‌کند به این موضوع اشاره می‌کند که علی‌رغم وجود تفاوت‌های بسیاری که بین او و خواهرش از نظر ظاهر، رفتار و تفکر وجود دارد ولی حین تماشای فیلم این عوامل اهمیتی نداشت و آن‌ها فارغ از همه این مسائل درباره تجارب حاصل از تماشای آن فیلم با یکدیگر صحبت می‌کردند. این کتاب در کنار این که از تجربیات نویسنده درباره بیماری و نحوه مقابله با آن سخن می‌گوید، بر این موضوع نیز تاکید دارد که هر فرد با توجه به عادت‌هایی که دارد می‌تواند راهی برای درمان خود پیدا کند.
 

صحنه‌ای از فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک»
 
مجید صفارنیا استاد روانشناسی اجتماعی و رییس انجمن روانشناسی اجتماعی و یکی از مترجمان کتاب «فیلم‌ها چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارند» در گفت‌وگو با ایبنا درباره مبحث فیلم درمانی در حوزه روانشناسی اظهار کرد: در علوم پزشکی و روانشناسی از طب مکمل یا درمان‌های مکمل استفاده می‌کنیم. به طور مثال همان گونه که در پزشکی ممکن است به فرد بگوییم برای درمان کرونا از آویشن و دارچین استفاده کند یا بخور آب گرم بدهد در روانشناسی نیز از خدمات مکمل استفاده می‌کنیم که این خدمات مکمل ممکن است کار درمانی، فیلم درمانی، ورزش یا یوگا باشد.

وی با اشاره به این که فیلم درمانی یا سینما درمانی نیز جزو آن محورهایی است که ما به عنوان مکمل برای حفظ سلامت یا حل مسائل و مشکلات افراد استفاده می‌کنیم بیان کرد: برخی از فیلم‌ها را معرفی می‌کنیم تا افراد با دیدن آن حال خوب و خلق خوبی را به دست آورند. برخی از فیلم‌ها می‌توانند به آن حال لذت طلب یا جنبه لذت بخشی ما در ارتباط بوده و حامی باشند تا بتوانند ما را سرگرم کنند؛ بعضی از فیلم‌ها نیز می‌توانند جنبه معنی‌‌داری داشته باشند یا نوستالژیک باشند همچون فیلم «مادر» علی حاتمی یا سریال «روزی روزگاری» که برای ما جنبه نوستالژیک دارد و به معنویت ما کمک کند.

او درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها و اثرگذاری آن بر سلامت روان اشخاص گفت: ما نمی‌گوییم که همه آثار سریالی و سینمایی برای سلامت روان خوب است، ممکن است بعضی از فیلم‌ها هیجانات منفی و رویدادهای تلخ و حوادث منفی را برای ما یادآوری کنند و درواقع حتی مدل‌هایی باشند برای این که فرد را پرخاشگر کرده یا منجر به ناکامی او شده و شخص را عصبی کنند.

صفارنیا در ادامه افزود: بنابراین ما از فیلم‌هایی صحبت می‌کنیم که جنبه مثبت داشته و برای سلامات روان ما موثرند؛ غالبا فیلم‌هایی که رابین ویلیامز در آن‌ها بازی کرده همچون «انجمن شاعران مرده» یا «خانم داوت فایر» از این نوع هستند؛ یا بسیاری از آثار دیگری که در آن‌ها مثبت اندیشی، امید و امیدواری وجود دارد بر عواطف، خلق و هیجانات ما موثرند. برخی از فیلم‌ها ممکن است به ما در ارتباط با تجاربی که دیگران برای حل مشکلاتشان  از آن استاده می‌کنند کمک کرده و موثر و مفید باشد.

وی افزود: به عنوان نمونه ما فیلمی را می‌بینیم که در آن قهرمان داستان مشکل خود را با استفاده از روش‌هایی حل می‌کند که این روش‌ها می‌توانند اثربخشی لازم را در زندگی فرد داشته باشند بنابراین وقتی این آثار را تماشا می‌کنیم برخی از آن‎ها می‌توانند جنبه حل مسئله داشته باشد و راه حل‌هایی را برای زندگی ما ارئه دهند. به عنوان نمونه فیلم‌هایی که با موضوع فرزندخواندگی ساخته می‌شود یا در آن مباحث حقوقی مطرح است می‌تواند آموزنده باشند.

این مترجم همچنین گفت: فیلم‌ها با استناد به این مفاهیم می‌توانند به سلامت روان ما کمک کنند. همانطور که ما موسیقی مثبت داریم که می‌تواند بر خلق و شادی ما اثرگذار باشد در مقابل موسیقی منفی نیز داریم که کارکردی برعکس دارد؛ فیلم‌ها نیز چنین هستند.

مجید صفاریان در پایان گفت: همانطور که ما می‌توانیم در حوزه کتاب ژانرهای مختلفی داشته باشیم و افراد مختلف کتاب‌ها متفاوتی را انتخاب کنند در حوزه شخصیت نیز ممکن است اشخاص فیلم‌های گوناگونی را برگزینند. شخص درونگرا یک فیلم و شخص برون گرا فیلمی دیگر انتخاب می‌کند فرد مبتلا به روان‌نژندی فیلم دیگری  را انتخاب کند.
 

انتشارات نسل نواندیش کتاب «فیلم‌ها چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارند فیلم‌های دوست داشتنی ما» اثر آنه فوستل با ترجمه مجید صفاری‌نیا و ارمغان دماوندیان را در 232 صفحه، 500 نسخه و با قیمت 39900 تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها